Diesel er tilbage, Audi S

Få PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, så snart det udkommer tryk her!

Foto Audi

“Åh, denne her growler lidt mere vredt end S7’eren, ikke?” Smiler jeg til kollegaen og træder på speederen, så den friske Audi SQ5 lige får lidt at leve af. Jo, jo nu er de to biler måske heller ikke ens, siger du måske, og det har du da også helt ret i. For ikke at glemme S6’eren, som jeg lige om lidt også skal bag rattet i.

Alle vognene er så absolut ganske forskellige i størrelse, udtryk og følelse, men en væsentlig ting har de dog til fælles: motoren. Og den er ikke bare spritny, den er også både provokerende anderledes fra alle andre motorer, der bliver præsenteret på stribe i disse tider, og helt i synk med tidsånden. Audi har nemlig valgt at sætte en ny dynamisk dieselmotor kombineret med et mild hybridsystem i performancemodellerne: S4, S5, S6, S7 og SQ5.

Jeg ved godt, at det sikkert virker sort for nogen. At udfase benzin for at indsætte dieselmotorer i stedet. For det er jo præcis det modsatte, der trender i øjeblikket, ikke? Jo. Det er det nok, men derfor behøver det ikke at være det smarteste. Der har nemlig bredt sig en irrationel dieselskræk hos bilister og politikere den vestlige verden over, som har skabt en form for faktaresistens. Det er som om, de ikke vil forstå, at dieselbiler ikke bare kører længere på literen, nye – med tryk på nye – dieselmotorer er også så effektive, at de stort set udleder det samme som benzinmotorer. Der jo altså bare bruger mere brændstof. Så ud over at diesel altså er billigere for forbrugeren, så er mindre forbrug også lig med mindre udledning. Og på den måde giver det pludselig ikke længere mening at udfase diesel, vel? Altså, hvis man virkelig gerne vil gøre noget for miljøet.

Nåh, men har du kørt dieselbil, så ved du desuden også, at de har et sjovere moment, når de er oppe i fart. Og har du kørt elbil, så ved du, at de har moment fra start. Begynder du at se, hvor jeg vil hen? Nemlig, det er jo på sin vis oplagt at kombinere diesel og batteri. Men ikke nødvendigvis vanvittig ligetil.

Og det er derfor, at jeg lige nu befinder mig i Taunusbjergene vest for Frankfurt. Her på de bugtede bjergveje i Tyskland har Audi nemlig inviteret til testkørsel af den nye motor i sportsmodellerne S6, S7 og SQ5. Og jeg kan lige så afsløre det med det samme, at den gør det rigtig godt. Nej, naturligvis er det ikke helt, som at køre en elbil, hvor man bare klamper speederen og er først over krydset, men momentet er der tidligere, end man er vant til fra dieselbiler.

For at forstå, hvad der sker, er jeg lige nødt til at blive lidt teknisk. Kort fortalt er her tale om en 3.0 liters V6 turbodieselmotor med 349 hestekræfter, der kombineres med en elektrisk drevet kompressor. Strømmen får den fra mildhybridsystemet, der består af et lille batteri placeret på bagakslen, som opsamler overskydende energi fra kørslen. Idet kompressoren er elektrisk, skal man jo så ikke først vente på lufttilførsel, og det gør, at man kan give motoren et øjeblikkeligt boost.

Samtidig er mild hybridsystemet med til at gøre kørslen mere brændstofeffektiv, blandt andet ved aktivering af start/stop funktionen, når man coaster, dvs. ruller ved jævn fart, så forbrændingsmotoren periodevis frakobles. Ganske godt tænkt af Audi.

Og systemet fungerer. Første vogn, jeg sætter mig ud i, er den komfortable og diskrete direktionsvogn S7 Sportback (Audisprog for hatchback). Nuvel, måske ikke diskret i størrelse, designet er også fladt, bredt og aerodynamisk – særligt er bagenden utroligt lækker, men at det også er en performancevogn, der kan køre 250 km/t er.

Ingen store spoilere, skørter og glitrende krom, næh, kendere vil måske bemærke aluminiums pynteelementerne på fronten, sidespejlene i kromlook, S-logoet og ikke mindst de fire afgangrør, men vildere bliver det ej heller. Udefra. Indefra kabinen, kan man derimod nyde en acceleration fra 0 – 100 på blot 5,1 sekunder. Som sagt fungerer det ikke helt, som en elbil, men vognen er langt hurtigere ude af starthullerne end man ellers er vant til med dieselbiler, og så er kabinen godt og komfortabelt støjisoleret, så man slet ikke bemærker motoren.

Altså, jo, S7 brummer selvfølgelig dybt, når man accelerer, lidt som en skummel bjørn, men aldrig overdrevet. Heller ikke når man kører i Dynamic. En del af lyden er selvfølgelig kunstig, men det ændrer ikke på, hvor godt det føles bag rattet. Og diesellyd kan man ikke høre. Blot behagelig V6 snerren.

På det område skiller næste vogn sig ud. Audi SQ5 TDI er nemlig noget mere levende, har større armbevægelser og lyden er anderledes mere “her kommer jeg.” Fordi man sidder højere og mere ret op og ned, føles det desuden også som om, at denne her vogn er hurtigere, men den rammer faktisk 0 – 100 km/t nøjagtigt lige så hurtigt som S7’eren. Og på samme smooth måde.

Det er ikke første gang, at Audi sætter en dieselmotor i SQ5, men hybridsystemet er nyt og giver altså den store dynamiske brøler et brændstofforbrug på fornuftige 12,2 kilometer på literen. Og bemærk, det er altså efter de nye og mere nøjagtige WLTP tal.

Sidst, men ikke mindst ruller jeg den luksuriøse Audi S6 Limousine (som betyder sedan) tilbage til Frankfurt lufthavn, en strækning, der blandt andet byder på en (kort) tur med fri fart. Og her skal jeg love for, at jeg mærker, hvor velvillig dieselmotoren er til at trække. Selv ved høje hastigheder bliver den bare ved med at kunne accelerere med en lyd, som lidt lægger sig imellem S7 og SQ5. Lidt mere snerrende end den første, men ikke så ilter som den anden.

S6 Limousine klarer 0 – 100 km/t en lille bitte smule hurtigere end de andre, nemlig på 5 sekunder, men det tror jeg altså, at man skal være en computer for at kunne mærke. Brændsstofforbruget for den skarpe direktørbil er på 12,8 km/l. Audi S6 fås også som Avant (stationcar).

Fælles for de dynamiske nye diesel- og hybriddrevne luksusbiler er, at de alle udstyret med et effektivt 8-trins tiptronic automatgear, quattro (firehjulstræk) samt firehjulsstyring, der gør dem eminente i sving og lette at håndtere. Audis S-modeller er nogle komfortable, diskrete og yderst adrætte sportsvogne, der nu altså går i den modsatte retning af alle andre, når de hen over sommeren udelukkende kun vil blive tilbudt i denne her dieselvariant – i øvrigt skabt alene til det europæiske marked. Det er ikke bare modigt gået af Audi, det er også det helt rigtige at gøre, når man laver biler, som ikke bare er skabt til fart, men også lange stræk på motorvejen.

Pt. er der kun pris på SQ5 TDI, som starter på kr. 971.630,-

Få PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, så snart det udkommer tryk her!

Author: Malene Raith

Share This Post On