Køreglæden dominerer Ford Focus

Modtag PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, så snart det udkommer tryk her!

Foto Malene Raith

“Oooh …!” pludselig bliver jeg revet ud af hverdags trummerummet, som et smil bryder mit udtryksløse ansigt og en salig kilden af endorfiner krydrer mit blod. Åh ja, det er jo det her, det handler om. Jeg havde bare lige glemt det, da jeg til at begynde med satte mig ind i den nye blå Ford Focus. Og når man ruller gennem almindelig køtrafik lægger man altså heller ikke vildt meget mærke til det.

Det gør jeg til gengæld nu, hvor jeg skubber speederen mere i bund og giver vognen noget at leve af på vej ud på motorvejen. Wow. Her forvandler den praktiske vogn sig nemlig pludselig til en køreglad lille bandit, der manøvrer så friskt og sikkert, at det er umuligt ikke at blive i godt humør.

Som sagt, så vidste jeg det egentlig godt, for jeg har nemlig siddet bag rattet på Ford Focus allerede i efteråret i forbindelse med den indledende runde af Årets Bil i Danmark 2019. Og den kække køretur ud ad de snoede øde landeveje i Jylland var så aldeles god en oplevelse, at den nye Ford Focus fluks skrev sig ind på min korte liste over favoritbiler til finalen. Begejstringen var jeg ikke alene om, vognen havnede nemlig ikke bare blandt de fem biler i finalen, den løb også med titlen som Årets Bil i Danmark 2019. Og det endda i 50-års jubilæumsåret for den prestigefulde bilkåring, som for allerførste gang tildeltes en bil i 1969. Vinderen dengang var såmænd en Ford Capri.

Ford Focus så dagens lys i 1998, og med den nye vogn som rullede ud på dansk asfalt i efteråret 2018 er vi nu oppe på fjerde generation. Designet er blevet skarpere, der er mere plads på bagsædet takket være øget akselafstand og kabine og instrumentbord ser bedre ud end nogensinde. Men det er nu ikke det, jeg synes, gør vognen exceptionelt anderledes. Eller noget, der får mig til at tabe næse og mund ved første øjekast. Der ligner den mest bare en noget skarpere udgave af sig selv.

Og det er måske også derfor, jeg lægger ud med at tage hverdagsminen på. For det er jo en praktisk bil, der mest af alt skal fungere effektivt i min dagligdag, ikke?! Og det gør den. Sønnike sidder i hvert fald med rigelig plads på bagsædet, vi kan nemt fylde ugeindkøbene i bagagerummet, jo, jo, vi er så heller ikke verdens største familie, knapperne på instrumentbordet er brugervenlige og nemme, og det er upåklageligt let at forbinde sin telefon med navigation via Apple CarPlay. Så yes, flueben ved praktik.

Det er den 3-cylindrede Focus 1.0 Ecoboost med 125 hestekræfter, som jeg kører i. Altså ikke den hurtigste, ikke den langsommeste. Her er seks nemme manuelle gear, som jeg straks føler mig hjemme i. Ford er bare super skarpe til den slags, og så elsker jeg iøvrigt, ved du måske nok, nøglefri adgang og start. Omend, det så også kan sende mig helt op i det røde felt, når det i et enkelt tilfælde ikke virker, mens jeg står med hænderne fulde af indkøb, og får sendt mandariner rullende ud over hele parkeringspladsen i forsøg på at fremtrylle nøglen fra håndtaskens altslugende mørke. %€#*@!

Men rolig nu. For jeg kan bare ikke rigtig tillade mig at være sur, vel? Det er jo trods alt ikke en premiumvogn til en formue, jeg kører rundt i, men en altså vogn, der starter på kr. 191.585,- Denne her lidt mere veludrustede udgave (Titanium med altså 125 hk) koster knap kr. 229.000,- altså inklusiv nøglefri betjening, el foldbare sidespejle (så kan jeg også se, at jeg har låst vognen), to zoners klimaanlæg, en lille 4,2″ farveskærm i instrumenteringen, regnsensor og opvarmet forrude for blot at nævne et par favoritter. Det er pænt meget for pengene.

Instrumentbordet er også rykket flere elegante klasser op fra forgængeren, og her er naturligvis godt med sikkerhedsudstyr, foruden fartpilot og vognbaneassistent. Nuvel, sidstnævnte finder jeg ikke meget bevendt, da den ikke er helt stabil til at finde striberne, men så kan jeg jo bare slå den fra.

Og så er jeg ikke engang nået til de fremragende køreegenskaber. For altså, når vognen får lidt mere gas og mulighed for at strække ud i gearene, er der smæk for skillingen også i denne “danskervenlige” 125 hestekræfter udgave, som kører ca. 20,8 kilometer på literen. Det store rat er præcist og behageligt, og det er let som en leg at filtre gennem trafikken på motorvejen i den stabile vogn. Som sagt kommer køreegenskaberne også til sin ret på en snoet landevej, hvor vognen er langt mere dynamisk end man forventer af en vogn i denne prisklasse, samtidig med at den både er komfortabel og støjsvag.

Så ja. Vel er en Ford Focus stadig en ganske praktisk og rummelig vogn i et, i min og nok ikke i Ford fans optik, en smule anonymt design. Men bag rattet gemmer der sig en køreoplevelse ud over det sædvanlige, som selv på en grå, mørk og smådeprimerende onsdag kan sende både smil ud på læben og endorfiner i blodet. Den nye Focus er på den måde unægtelig med til at gøre hverdagen meget sjovere, og måske er det også derfor at de danske motorjournalister netop har kåret vognen til Årets Bil i Danmark 2019. Tillykke!

Modtag PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, så snart det udkommer tryk her!

 

Author: Malene Raith

Share This Post On