Farvel til spelt, Kia Niro

Få PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, tryk her!

Foto Malene Raith

“Så. Sid lige stille og lyt …” Jeg drejer vognen ud fra kantstenen med et lusket smil og ruller roligt ned ad den lille villavej. Den høje familiebil siger ikke en lyd, kun knasen fra dækkene bryder stilheden. Det varer dog kun til vi når hovedvejen, hvor jeg bliver nødt til at træde lidt hårdere på speederen.

“Hør mor,” jubler sønnike fornøjet på bagsædet, “så kører cylinderne …”

Og det gør de nemlig endelig. Men altså bare ikke hele tiden, for den nye Kia Niro er en hybrid, og det giver ikke bare mulighed for lydløs kørsel, det giver også en sund brændstoføkonomi.

Vi kommer ikke udenom det. Der rykker mere og mere strøm ned i motoren på de nye biler, og stort set alle bilmærker har en model eller to med en eller anden variation af elmotor under hjelmen. Det skyldes selvfølgelig hensynet til miljøet og de strenge regler for, hvad nye biler på udlede. Set med forbrugerøjne er det win-win. Vi kan nemlig nu både hente jordens små arvinge fra skole med lidt bedre samvittighed og samtidig spare dyre brændstofkroner.

Og i den sammenhæng giver en “klassisk hybrid” som Kia Niro faktisk særlig meget mening. For der er ikke noget med Plug-In og strøm fra kulkraftværker her, næh, vognen leverer selv energien til batteriet, der driver elmotoren, når jeg for eksempel bremser eller triller. Altså kroner sparet er virkelig sparet og ikke bare lagt over på strømregningen og ditto med miljøregnskabet.

Nuvel. For at opnå det bedste resultat kræver det selvfølgelig, at man har en fornuftig kørestil uden at gasse for voldsomt op eller køre for hurtigt på motorvejen. Noget, som det har taget mig tid at vænne mig til. Men jeg begynder faktisk at se lyset. Ja, du læste rigtigt. Særligt fordi min hverdag foregår i byen, hvor man alligevel intet får ud af arrig kørsel, men også fordi nye hybrider, som Kia Niro, tager spelt elementet ud af grøn kørsel. Vognen skilter ikke med at være hellig hybrid, og så kan jeg faktisk uden problemer køre hurtigt og ufornuftigt, hvis jeg lige bliver utålmodig.

Kia Niro er en crossover, altså en slags lille SUV uden at være decideret off roader, men den bedre frihøjde og det butch udseende med beskyttelsesskærme over hjulkasserne, gør det da muligt af forcerede små tilgroede grusveje. Plads er her rigeligt af, både til børn på bagsædet og varer i bagagerummet, og frihøjden gør desuden også, at jeg sidder højere bag rattet og skuer ud over trafikken. Uden tvivl al sammen medvirkende til at crossovere er det suverænt kraftigst stigende segment i øjeblikket.

Kia Niro ligger i den lidt dyrere ende, da hybridteknologi koster ekstra, men det kompenseres der til gengæld lidt for med et højt udstyrsniveau.

Ud over at der altid følger automatgear med en hybrid (her er det et 6 trins DTC), er kabinen både rummelig og nydelig. Instrumentbordet er rent og overskueligt, skærmen med infotainment stor og på urene foran mig, kan jeg følge mit forbrug, som trods alt er særligt interessant i denne type vogn.

Her er også forskellige moderne sikkerhedsteknologier såsom adaptiv fartpilot, Rear Cross Traffic Alert (som advarer, hvis noget nærmer sig, når du bakker), Blind Spot Detection, som holder øje med de blinde vinkler og pedestrian detection, som bremser vognen, hvis en fodgænger går ud foran bilen. Og så har Kia Niro desuden en innovativ teknologi, der gør den i stand til at læse landskabet og derved forsøge at køre så økovenligt som muligt. Den opfordrer samtidig føreren til at gøre det samme. Uden at løfte pegefingeren for meget kategoriserer den således kørestilen som miljøvenlig, normal eller agressiv.

Niro er komfortabel og behagelig støjsvag, også når “cylinderne kører,” og kan så kan den som sagt køre dejligt frisk til på motorvejen, når man bliver træt af fornuften. Nuvel, nok medfører det, at min kørsel stemples som agressiv, men det er sådan set ikke så farligt. Jeg kan altid få det grønne stempel tilbage, når jeg kører rundt i byen og omegnen af 2100.

På bagsædet har sønnen placeret sig i midtersædet, så han kan se ud af forruden, tre børn kan snildt være med deromme og det understreger igen det praktiske ved Kia Niro.

Vognen er ikke bare familievenlig, rummelig, godt udstyret og praktisk, den signalerer også urban SUV i et frisk design med udgangspunkt i moderne grøn tankegang.

Kia Niro 1.6 GDI Hybrid (Advace)

Pris kr. 349.563,-

Hestekræfter kombineret: 141 (105 + 47,5)

Topfart: 162

Kilometer på literen: 26,3

Kia Niro fås fra kr. 299.563,-

Få PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, tryk her!

Author: Malene Raith

Share This Post On