Design og komfort i særklasse DS 5

 

IMG_8098

Foto Malene Raith

“Tja, den ser jo ikke kæmpe stor ud, som den står der,” jeg træder et par skridt tilbage og kigger en gang til.

Jeg har lige forladt den rummelige kabine med masser af ben- og albueplads, men overraskes over hvor lidt vognen egentlig fylder i indkørslen.

Den tjekkede DS 5 er ellers både pænt bred og pænt lang, men fordi den ikke er tilsvarende høj, syner den mindre end den føles indvendigt. Og det er ikke det eneste, som er anderledes ved den franske vogn, der i høj grad har design i fokus.

IMG_8131

For snart to år siden gennemgik Citroën og DS en lykkelig skilsmisse.

DS blev skilt ud som til et selvstændigt mærke, og sidenhen er det ellers gået løs med nyt og spændende design i de fem modeller (den ene fås kun i Kina) mærket har på markedet i dag.

Den store DS 5, som blev introduceret i Danmark sidste år, er flagskibet og den første med det karakterisktiske frontdesign (med referancer til Citroën DS fra 1955, kendt som Gudinden, fordi DS udtales Déesse, hvilket betyder gudinde på fransk), som vil præge de efterfølgende modeller. Og det er ikke lige et, man overser.

IMG_8112

Lygternes form, det store DS logo i gitteret på kølergrillen og de brede kromlister, som løber fra forlygterne og hele vejen op til sidespejlet, gør ikke bare vognen avantgarde i sit udtryk, det gør den også ekstra dynamisk at se på. Navnlig fra siden, hvor endnu en markant kromliste understreger udtrykket.

Og det elegante design fortsætter ind i kabinen. Lige så snart du åbner døren, lægger du allerede mærke til det anderledes og nytænkte interiør.

IMG_8136

Det første, jeg får øje på, er den høje midterkonsol med den cool vifte af knapper i sort og krom, som styrer alle fire vinduer. Det er på en gang smukt design, men også praktisk, da det betyder, at sønnike ikke kan sidde på bagsædet og lege med vinduet.

Og når jeg sætter mig helt ind bag rattet skiller andre ting sig ud. Sædet er placeret højt, så jeg har god overskuelighed over trafikken, mens ure og rat sidder lavt. Jeg har ikke super meget luft over hovedet, men det særlige “cockpitt tag” med knapper og to panoramaruder gør, at jeg ikke mærker det. De to panoramaruder giver mulighed for individuel nydelse af himlen.

IMG_8134Allersjovest er dog designets funky leg med nyt og gammelt. DS 5 har for eksempel et avanceret infotainmentsystem med 7” touchskærm, navigation og bakkamera (m.m.), som er placeret under et skønt old school analog ur.

Længere nede finder du så to store runde drejeknapper til klimaanlægget, som i kontrast til det firkantede ur, viser temperaturen digitalt.

Alle knapper (og der er en del) er generelt placeret overskueligt og i sirlig orden, hvilket gør det nemt at finde alt, når du har sat i Drive (6 trins automatgear) og ruller ud i trafikken.

IMG_8122

Jeg befinder mig i en DS 5 BlueHDi, altså en dieselvogn med additivet AddBlue, som gør, at motoren kan køre mere effektivt uden at forurene for meget. Og effektiv det er den. Den store DS 5 kører ikke bare behageligt dynamisk, den kører også langt på literen.

Som test smutter jeg en tur til Jylland og tilbage, og her kommer vognen for alvor til sin ret. For nok er DS 5 et skønt skue for øjet, men køreoplevelsen er også i helt i top.

Det behageligt bløde sæde, den støjsvage dynamiske motor (diesellyden er væk på motorvejen) og det komfortable styretøj, gør en lang køretur til en nydelse, og man kommer, også som lang person, frem uden at være hverken træt eller radbrækket.

IMG_5238

Vil jeg gerne køre rigtig langt på literen, skal jeg bare sætte i Øko-mode, men ellers kan jeg også vælge at give den gas ved at aktivere den lille sportsknap ved siden af gearskifteren.

Alsammen gør DS 5 til en oplagt vogn at pendle i eller smutte på sommerferie med, for ud over komforten er der også rigelig plads til både børn og bagage.

IMG_5242

DS mener selv, at bilen henvender sig til folk, som gerne vil udtrykke sig som individualister. Og oui, det kommer man ikke udenom med det design.

Men det er samtidig også en vogn, som tillader sig at skille sig ud fra mængden uden at gå på kompromis med hverken praktik, effektivitet og komfort.

Og det gør den ikke bare til en stor fransk flyder i særklasse, det får den også til at være helt sin egen.

IMG_8106

DS 5 BlueHDi 180 aut. Style

Pris kr. 573.990,-

Hestekræfter: 180

Topfart: 220 km/t

0 – 100 km/t på 9,2 sekunder

Kilometer på literen: 23,3

DS 5 fås fra kr. 429.990,-

Husk, at det er gratis både at læse og abonnere på magasinet!

Author: Malene Raith

Share This Post On