Gudevognen Volvo XC90

IMG_2759

Foto Malene Raith

”Drej til højre om treihundert meter …” hun sagde det igen, og alle i vognen begynder at fnise.

Jo, jo, nok er det en lille smule mobberi at grine af andres taleproblemer, men heldigvis har GPS-damer ikke rigtig følelser.

Desuden er det befriende at finde en lille bitte detalje, som ikke er ligeså gennemført som resten af den fantastiske og fuldendte gudevogn Volvo XC90.

IMG_2766

For det er virkelig et mesterstykke, som Volvo her har skabt.

Da Volvos koncernchef Håkan Samuelsson præsenterede deres nye milepæl for verdenspressen for et års tid siden i Stockholm, var der endnu en lille dunst af finanskrise tilbage i bilbranchen, og salget af mikrobiler slog stadig rekord.

Derfor var det ikke lige sådan at regne ud, hvordan en stor SUV ville blive modtaget.

Volvo XC90 produceres på fabrikken i Göteborg, det har skaffet 1.300 nye arbejdspladser til byen, og første vogn rullede af samlebåndet i uge 5 2015.

Men der var allerede godt nyt flere måneder forinden. De nummererede 1927 (året Volvo blev grundlagt) First Edition luksus eksemplarer blev nemlig revet væk på rekord tid. Mycket bra, som man siger på den anden side af sundet.

IMG_2738

Og nu står den så foran mig. Den nye Volvo XC90.

Meget smukkere end jeg erindrer. På en gang voluminøs og kraftfuld med Thors hammer i de store lygter, men også diskret og nedtonet, som jo er kendetegnende for Volvo.

Wow! Siger jeg bare.

IMG_2775

Jeg retter ryggen lidt ekstra og prøver at se uimponeret ud, tager i håndtaget (som automatisk låser op, blot jeg har nøglen på mig) og sætter mig op i den store kabine. Wow igen!

Ud over at det lyse tykke læder, som omslutter mig, er med til gøre den rummelige fornemmelse større, så er her utroligt meget plads mellem sæderne og højt til loftet (som i dette tilfælde også har et enormt panorama soltag).

IMG_2888

Da jeg senere skal fotografere midterkonsollen, kan jeg faktisk stå foroverbøjet hen over det med mit kamera. Nok knækket på midten, men jeg er altså stadig 185 cm høj. Imponerende (rummeligheden altså).

Ingen ny bil uden en IQ-test. Og jeg er lige ved at dumpe, som jeg sætter mig til rette i det super komfortable lædersæde og skal til at trykke start.

IMG_2867

Bumbummelum. Fingrene fumler på instrumentbordet, men øjnene finder knappen på den skarpe og elegant nydesignede midterkonsol. Mon ikke man lige skal give den et lille drej til højre?

Vupti, motoren starter, uden at jeg bemærker, at det faktisk er en diesel, og urene i det digitale instrumentbord glider ud til siderne, for at give plads til navigationen som toner frem imellem dem. Cool!

Jeg sætter i drive og ruller af sted, men må snart ind til siden igen.

IMG_2851

For farveskærmen i tabloid størrelse med infotainmentsystem i midten indeholder simpelthen så mange spændende funktioner, (alene bakkameraet kan indstilles til at se vognen fra flere vinkler – min favorit er fugleperspektiv, der vitterlig viser alt i omgivelserne rundt om vognen), at det ikke er forsvarligt at undersøge det, mens jeg er i fart.

IMG_2855

Jeg kan hverken finde ud af at styre radioen, stoppe navigationen eller slå Start/Stop fra (en funktion som faktisk irriterer mig mere og mere, også selvom det er meget politisk ukorrekt, at synes).

Glem gamle intuitive vaner, systemet er super blæret og helt nytænkt, men kræver lige mere end fem minutter af sætte sig ind i. Bare rolig, det er så absolut al tiden værd.

IMG_2873

Og uhlala! Der er, ikke overraskende, helt suveræn lyd i anlægget fra Bowers & Wilkins (ekstraudstyr formedes kr. 70.000,-), så med Martin Solveigs ”Intoxicated” for fuld skrue begiver jeg mig på ny af sted.

Den mørkeblå Volvo XC90, som jeg befinder mig så mageligt i, er topmodellen, og den er fyldt med luksus og en hel masse ekstraudstyr.

IMG_2742

For eksempel lægger jeg mærke til, at Volvo XC90 hæver og sænker sig en smule ved start og stop, hvilket fluks bringer minder fra barndommen og min fars Citroën CX. Og ja, denne vogn er skam også luft affjedret, og det optimerer lige komforten og den luksuriøse køreoplevelse bag det store multifunktionsrat.

De ventilerede sæder i fed Nappa læder (til kr. 40.000,-) er desuden ikke bare utroligt lækre, de er også sikre.

For Volvo har med Volvo XC90 lanceret Vision 2020, som de kalder det, der betyder, at de ikke vil tillade et eneste dødsfald bag rattet i en Volvo fra år 2020.

Kabinen er ekstra sikret mod slag for- og bag- og fra siden, og sæderne har indbygget stødabsorbering, som kan redde din rygsøjle, hvis du for eksempel kører i grøften, som i filmen ovenover.

IMG_2729

Selvfølgelig indeholder Volvo XC90 (som ikke lige vil sætte i gang, før du har sikkerhedssele på) også alverdens nyeste elektroniske sikkerhedsudstyr, som for eksempel kan bremse bilen, advare ved for tæt kørsel, advare ved blinde vinkler samt høfligt overtage styringen, hvis du er ved at trille ind i en anden bane (den følger faktisk sporet så præcist, at det er fristende helt at slippe rattet på motorvejen).

Og så laver Volvo desuden branchens måske bedste Adaptive Cruisecontrol, der meget præcist selv bremser og afstemmer farten efter forankørende.

IMG_2880

Volvo XC90 kan, som denne, udstyres med en tredje sæde række til den større børneflok (for det er mest børn, der er plads til deromme) uden at der kommer til at mangle plads i bagagerummet af den grund.

Nakkestøtterne er nedfældelige, så de ikke tager dit udsyn i det facetslebne bakspejl, og så er der desuden en lille indbygget gimmick i låget på opbevaringsrummet heromme.

IMG_2871

Den slags nuttede detaljer giver mig nærmest tåre på kind, men nu har jeg også en søn, der er VILD med edderkopper.

Han placeres i øvrigt på midtersædet (edderkoppen ved siden af), ikke bare giver det ham et fedt udsyn ud af forruden, sædet kan såmænd laves om til børnesæde (også ekstraudstyr), så jeg slipper for at skulle installere alt muligt børnegrimt i den smukke kabine.

IMG_2882

Som vi kører af sted i byen, nyder jeg de mange sikkerhedsfeatures, der gør, at jeg på intet tidspunkt ikke har styr på alle ender og kanter på Volvo XC90 og al øvrig trafik omkring mig.

På motorvejen er vognen en stor, komfortabel og lydisoleret flyder, der ligger helt stabilt på vejen (denne har også firehjulstræk), er fuld af kraft og herlig sporty og buldrende acceleration.

Det er en sand fornøjelse at cruise af sted både med og uden den effektive Adaptive Cruisecontrol aktiveret, og jeg har lyst at fortsætte med at køre i timevis.

IMG_2860

Min mand på over to meter kommer med på passagersædet, og vi ligner en total overskudsfamilie, som vi ruller en tur til Vestsjælland og tilbage med så meget plads imellem os, at det ikke er muligt at blive uvenner.

Men størrelsen til trods stikker Volvo XC90 ikke voldsomt ud. Altså det gør den, hvis du holder i et kryds fuld af mikro- og minibiler, men den er stadig nedtonet. Der er ikke meget Shamballakyst og overflødig blingbling over den.

Den høje afrundede kabine og store motorfront med den bistre kølergrill giver vognen et tilpas brutalt udseende, men genistregen, som jeg er helt i coma over, er forlygterne.

IMG_2773

Thors hammer kalder Volvo det lysende T.

Det er kridhvidt, når du kører, men bliver orange, når du blinker, og er dermed ikke bare med til at understrege vognens nordiske rødder, det giver den også et unikt og i øjenfaldende udtryk.

Smukt, gennemtænkt og eksklusivt.

IMG_2749

Og det er vel egentlig den gennemgående fornemmelse i Volvo XC90.

Den er ikke bare luksuriøs, komfortabel og velkørende, det er ganske enkelt rigtig god stil og klasse, iklædt hightech og moderne design.

Jeg er vild med den vogn, og Volvo XC90 er i sin kategori den største og bedste overraskelse, som jeg har kørt i i år.

IMG_2777

Desværre er den prismæssigt ikke en allemands vogn, da man i Danmark skal have en million op af lommen for standardversionen. Men er man i markedet efter bil i den prisstørrelse, kan man med fordel gå ”all in” og købe topmodellen. Få det hele med, når man alligevel er i gang, for det giver lige det ekstra touch, der fuldender den fantastiske vogn.

Det er jeg da heller ikke ene om at synes.

De seneste salgstal viser nemlig, at det er topmodellen, Inscription, som køberne går efter – faktisk over 75 procent. Desuden er også de 50.000 ordrer, som Volvo håbede på, for længst passeret.

Det gør allerede nu den nye Volvo XC90 til en succes, og så er det altså pænt ligegyldigt, om GPS-damen siger treihundert meter eller ej.

IMG_2757

Volvo XC90 D5 AWD Inscription (4 cyl. dobbelt turbo diesel)

Pris kr. 1.270.000,- (uden ekstraudstyr som blandt andet Nappalæder, Safetypakke, Teknikpakke, Luftaffjedring, Bowers&Wilkins lydanlæg, tredje sæderække m.m. som i alt bringer denne vogn op på kr. 1.675.772,-)

Hestekræfter: 225

Topfart: 220

Kilometer på literen: 17,2

Volvo XC90 fås fra kr. 999.000,-

Author: Malene Raith

Share This Post On