Dengang der var ræs på Roskilde Ring

I anledning af 60 års Jubilæumsløbet for Roskilde Ring den 30. og 31. maj har jeg været i arkiverne og fundet dette interview fra 2004, som jeg lavede med Palle Murmann til JP. Det handler om Roskilde Ring, de mange fantastiske biler, de internationale stjerner og den fantastiske ånd, der hvilede over den hedengangne bane.

Billederne er fra andre klassiske løb og illustrerer, hvad man kan forvente at se den sidste weekend i maj 2015.

Dengang, der var ræs på Roskilde Ring

Nok var det ikke tilnærmelsesvis den længste bane i Europa, men i Roskilde Rings storhedstid drog ikke blot Københavns borgere på landet for at se motorsport, banen kunne også lokke topfeltet fra Formel 1 til landet med internationale racerhelte som Stirling Moss.

>>Jeg var på Roskilde Ring og se motorsport for første gang i 1959 og cyklede dertil hele vejen fra Frederiksberg. Det gjorde man nemlig gerne dengang, og stemningen var helt fantastisk, << erindrer Palle Murmann, ejer af Daytona og bilforhandler med speciale i historiske biler.

Allerede ved forrige århundredskifte var der en sondring mellem racervogne og vogne til vejen. Man begyndte at lave rekordforsøg, men havde endnu ikke baner at køre på. Derfor kørte racerkørerne blot fra by til by i Europa og kørte om kap.

>>Det var en drabelig affære. Man spærrede et stykke landevej, som der blev kørt på og bagefter kunne man se vragene ligge ude i vejkanten langs ruten. Jeg tror, at der allerede i 1904 var en rekordvogn, der kunne køre 200 km/t, men kun lige ud. Senere kom der rekord- og banebiler fra Frankrig, Italien og England, og der blev udviklet fabrikshold. Specielt Renault og De Dion Bouton dominerede. Og mellem 1910 til 1920 kom de første sportsvogne, som både var til ræs og gadekørsel.<<

Motorsport var kun for de velhavende, og bilerne udviklede sig for alvor gennem 1920’erne med bedre præstationer og køreegenskaber.

Det blev Bugatti og Alfa Romeos storheds tid. I samme periode blev der holdt internationale rekordkørsler på Fanø Strand.

Roskilde Ring Jubilæumsløb

>>Selvom vi lavede biler i Danmark på det tidspunkt, lavede vi ikke sportsvogne, men i slutningen af 1950’erne var der faktisk en dansk racervognsproducent, Uno Jensen, der sammen med Wilhelm Nelleman byggede en Alfa Dana. Og de var rimeligt konkurrencedygtige.<<

Race i Danmark blev afviklet på jordbaner, en af de større var Glostrupbanen, der i 1930’erne trak mange folk til, og sågar havde en enorm indgangsportal.

Og vi havde skam også dygtige danske kørere som Bugatti Kaj, der kørte i udlandet.

I 1954 skete de første aktiviteter på Roskilde Ring, som oprindeligt var en grusgrav, der lå helt op til byen, men fordi det var nede i et hul holdt det på støjen og gav glimrende udsigtsforhold for tilskuerne, der kunne sidde på skrænterne.

>>En af byens spidser, en venlig entreprenør Poul Tholstrup, satte banen i stand, og ASK, Automobil Sports Klubben, fik hurtigt organiseret løb af en vis standard,<< fortæller Palle Murmann.

To år senere blev banen asfalteret og senere udvidet til næsten det dobbelte: hele 1600 meter.

Den var meget kurvet, svingene havde navne efter sponsorerne som Politiken, Everton og Toms, og så var det ene sving hævet, hvilket vil sige, at svinget skrånede. Man kørte desuden venstre om, hvilket var usædvanligt.

_DSC3020

Allerede i slutningen af 1950’erne var der topløb på Roskilde Ring med internationale racerkørere bl.a. ingen ringere end Mister Motorracing himself, Sir Stirling Moss. Han havde i øvrigt banerekorden i mange år.

>>Stirling Moss har aldrig været verdensmester, men der er ingen tvivl om, at han var verdens bedste racerkører, hans indsats alene bragte teamet til sejr gang på gang. Stirling Moss overlevede et utal af uheld til et skæbnesvangert et af slagsen på Goodwood i England satte punktum for hans karriere i 1962,<< fortæller Palle Murmann videre, >>men han nåede at komme forbi Roskilde Ring mindst tre gange.<<

Der var ca. 5 løb om året på Roskilde Ring, og de blev så populære at DSB arrangerede særtog både lørdag og søndag, som stoppede ved et trinbræt ved banen og satte københavnerne af.

Glansperioden var fra 1958 til 1962, hvor der kom helt op til 50.000 tilskuere.

>>I den periode var topfeltet af Formel 1s kørere forbi flere gange. Her kom navne som verdensmesteren Jack Brabham og Le Mans vinder Masten Gregory. Da Jack Brabham gæstede Roskilde Ring i 1962, kom han med sig selv, sin kone, sit spædbarn og sin mekaniker – sådan var det dengang.<<

Han fik 22.000 kroner i startpenge, hvilket nærmest svarer til hvad Formel 1 kørere får i minuttet i dag.

>>Tom Belsø, Danmarks første Formel 1 kører, kørte heats i standardvogn, altså gadebiler, og her var der smæk for skillingen. Det var meget festligt. Belsø kørte selv Volvo, men også mærker som Mini Cooper, Fiat og Saab, populært kaldet et prutorgel, deltog. Der var heats i Formel 1 vogne, men det krævede større pengepunge, så dominerende her var Lotus, Cooper, Lola og faktisk også Porsche,<< forklarer Palle Murmann.

Desuden blev der kørt heats i sportsvogne, hvor der i de tidlige år sås både Maserati og Ferrari, men som privatejede biler, samt heats i Formel Junior.

Ferrari som fabrikshold kom dog aldrig til den lille Roskilde Ring. Det var givetvis noget under deres værdighed.

Fra midten af 1960’erne blev det hele så lidt mindre spændende. Formel 1 var blevet mere krævende, kun for professionelle, de forskellige teams svulmede op, og økonomien blev større.

En Formel 1 bane var typisk omkring 4 kilometer lang, så i sammenligning var Roskilde Ring en Mickey Mouse bane. De store kraftige klasser kunne ikke længere være der og miljøfanatikere var begyndt at klage over støjen.

Det blev begyndelsen på enden.

Hill-Climb-1024x576

De højtlarmende miljøentusiaster kørte hårdt på, og i 1968 fik de deres vilje. Året blev definitivt sidste sæson for Roskilde Ring. Nye forsøg på at lave en motorbane på Sjælland er siden gang på gang blevet kvalt i miljøhensyn.

I dag, 47 år efter Roskilde Ring viftede sidste løb af, tales der stadig varmt om de gyldne tider i dansk motorsport. Stedet har siden henligget som græsmark kun forstyrret af den årlige larm fra Roskilde Festivalen.

Jubilæumsløbet foregår af åbenlyse grunde heller ikke her, men ved Roskilde Havn den 30. og 31. Maj 2015. Foruden motorsport i flere historiske klasser, Legend Cup, opvisningsløb samt publikums mulighed for at købe sig en køretur som passager i sportsvogne med kendte motorsportskørere, vil løbsprogrammet også indeholde Roskilde Ring Hill Climb.

Du kan få meget mere info og købe dine billetter på: http://www.rrjl.dk/billetsalget-til-roskilde-ring-jubilaeumsloeb-er-startet/

Roskilde-Ring-Jubilæumsløb-736x1024

 

Author: Malene Raith

Share This Post On