Foto Malene Raith
Panikken lægger sig fluks, og jeg kigger igen lettet ud på det smukke hvide vinterlandskab, der glimter eventyrligt i strålerne fra den lave sol.
Den lyse klirrende lyd fra dækkene skyldes heldigvis ikke oversete glasskår, men blot frossen tøsne, der ligger som et sprødt krystaltæppe hen over den lille grusvej.
Den lille fartglade Alfa Romeo MiTo er nu af samme grund sat i All Weather mode, et program, der mildner dens lystige motor, og det gør den røde vogn fint medgørlig selv på en isglat vej udenfor vejdirektoratets område.
Men forsigtigt tempo og roligt temperament er nu ikke, som i slet ikke, kendetegnende for den iltre italienske bil, som jeg befinder mig i. No, no.
Tværtimod.
For den lystige Alfa Romeo MiTo er udstyret med bogstaverne QV, forkortelsen af Quadrifoglio Verde, som betyder firekløver på ja, italiensk, og i en Alfa Romeo er det lig med ekstra mange hestekræfter.
Det lille grønne lykkesymbol har fulgt Alfa Romeo siden 1923, som en hyldest til racerkøreren Ugo Sivocci, der malede det på sin Alfa Romeo, for herefter at blive nr.1 i det berømte Targa Florio løb efter en lang række 2. pladser. Sådan.
Men er man lidt uoplagt og derfor ikke fanger de sporty signaler som firekløver, cool alufælge og røde bremsekalibre sender, fanger man det måske, når man åbner døren på Alfa Romeo MiTo QV.
Her er nemlig hvide og grønne syninger på de stramme sportssæder, det store tykke læderrat og ved gearskifteren, i øvrigt med seks automatiske trin og dobbeltkoblingsgearkasse, TCT, der giver dejligt bløde overgange.
Si, si, det fyrrige Alfa Romeo blod fornægter sig skam ikke i den lille MiTo QV, der som tidligere nævnt er udstyret med den herlige DNA-knap, så man kan indstille vognen efter vejr og humør: Dynamic, Normal og All Weather.
Og i en QV er det naturligvis det førstnævnte, der er det sjoveste, når man ikke kører på iskrystaller, men det vender jeg tilbage til.
Inde i kabinen kan jeg ikke få nok af italienernes sans for detaljer, der altid præger interiøret i Alfa Romeo.
Lige fra de classy sæder, (og ja, dril mig bare for at gå op i dem, men jeg har bare aldrig brudt mig om grimme møbler) over de bibeholdte italienske betegnelser for vand (Aqua) og benzin (Benzina) i urene til kulfiberen på instrumentbordet.
Måske hører den lille touchskærm med radioen over midterkonsollen ikke til i skuffen blandt top tunet hightech, men omvendt er der noget hyggeligt oldscool over den, og så er det jo iøvrigt noget helt andet, der trækker ved Alfa Romeo MiTo QV.
Nemlig den flabede italiener, der vækkes til live, når man drejer nøglen.
Åh, jeg elsker det temperament. Buongiorno Signor, den friske vogn brummer herligt af selvtillid, som jeg kvikt bevæger mig hen ad asfalten, og larmer skønt, når jeg lige vil være den første over krydset.
Og den har endnu en trumf i ærmet: sæt den i Dynamic, og sæt alle andre af.
Mens displayet viser ladetryk, buldrer jeg for fuld fart af sted i den friske røde Alfa Romeo MiTo QV, som ligger super godt på vejen og bringer smilet frem på mine læber, hver gang turboen med små smæld lukker luft ud.
Jeg sidder dejligt i det cool Alfa Romeo sæde og hviler armen på armlænet, mens jeg nyder vognens sydlandske temperament, der ikke gør noget som helst diskret.
Måske er det dens ego, der smitter af, eller også er det bare mig, men Alfa Romeo MiTo QV virker større indefra, end den umiddelbart syner udefra.
Plads mangler her da heller ikke, altså set ud fra et begrænset synspunkt.
Bagagerummet kan uden problemer rumme indkøbsposerne, skoletasker og sågar Ikea indkøb, når man lægger sæderne ned, og på bagsædet kan også to voksne være med, så længe turen ikke går til Torino.
Og børn, der selv kan stige ud og ind har ingen problemer heromme.
En rap lille vogn til fruen var der en nydelig herre på rulleski (?!), der kaldte den forrige MiTo, jeg testede. Og han havde måske ret.
Men når man sætter QV efter betegnelsen og det grønne symbol på siden af vognen, tror jeg ikke fruentimmere får lov at have bilnøglerne i fred.
Man bliver bare i godt humør af at sidde bag rattet på den lille friske Alfa Romeo MiTo QV, når man filtrer rundt i trafikken i byen eller giver den gas på motorvejen.
Den er sporty og fuld af køreglæde, når man vil have det, men kan også være komfortabel, hvis man bare vil slappe lidt af, skal på indkøb eller transportere andre.
Og skulle man få rodet sig ud på glat is på en smuk frostklar vinterdag, klarer den rappe Alfa Romeo MiTo QV da også det uden problemer.
Alfa Romeo MiTo 1,4 Multiair QV
Pris kr. 348.500,-
Hestekræfter: 170
Topfart: 219
Kilometer på literen: 18,5
Alfa Romeo MiTo (uden QV) kan fås fra kr. 203.500,-