Foto Malene Raith
Læs første artikel HER
”Flot vogn!” råbte den nydelige mand gennem blæsten og satte sig ind i sin nye Jaguar med hustruen. Komplimenterne til Mazda 3 fortsatte selv på en frostdag. Og i en anden udgave.
”Tak,” svarede jeg storsmilende med tåre på kind. Det er hårdt at være fotograf med isnende vind fra Øresund lige i fjæset. Specielt, når vinterbeklædningen blot består af et sært printet stykke klæde.
Heldigvis kunne jeg hele tiden reboote i varmen inde i bilen og tænke på komplimenterne.
Jeg havde skiftet Mazda 3 Diesel ud med en tilsvarende model i en benzinudgave.
Automatgearet var blevet til 6 manuelle gear, motoren blevet lidt mindre, og bagenden kunne nu ej heller klækkes, men var blevet et selvstændigt bagagerum uden direkte kabine adgang.
Altså en sedan.
Gear og motorstørrelse giver selvfølgelig en forskel i acceleration og pris, men ellers er den største forskel på de to vogne bagenderne.
Rumpen er afrundet på Mazda 3 Hatchback, mens bagklappen er mere vandret på Sedan.
Bagruderne er også markant forskellige og udtrykket bagfra i det hele taget temmelig anderledes vognene imellem.
Men ellers er den smukke front og det vellykkede design med buen fra forlygte til baglygte ens på begge biler, og forfra ligner de to selvfølgelig hinanden til forveksling.
Bagagerummet er dybere og større på Mazda 3 Sedan, men om det er bedre end kabineadgang, er et spørgsmål om smag og behov.
Kabinen er derimod den samme med god plads på bagsædet til både voksne og børn.
Instrumenterne er lige til, kørefølelsen tryg og rar, og man er fortrolig med vognen med det samme, også de seks gear, der giver sig selv.
Sidder man og trykker forgæves på den store lodrette touchskærm, er det nok fordi, vognen er i bevægelse.
For man skal koncentrere sig om sin kørsel, og skærmen kan derfor kun styres fra drejehjulet ved gearet, når vognen ruller, og toucheriet derfor bliver inaktivt.
Jeg er lidt i tvivl om hvilken en af vognene, der er min favorit, men hælder nok mest til Sedan.
Det er alene på grund af udseendet. Måske fordi jeg som barn af 70’erne, hvor bagende og front var lige store på bilerne, finder det trygt og bekendt.
Og så er bagklappen på Sedan mere simpel, hvilket giver renere linjer. Med et lidt mindre “praktisk og familievenlig” præg, og lidt mere “Business” præg.
Smag og behag igen, og jeg er typen, der lader skønhed trumfe praktik.
Automatgear er superlækkert, men der er selvfølgelig penge at spare ved selv at skifte gear, og jeg synes ikke, at det var noget problem.
Køreoplevelsen er i top i begge biler, som selvfølgelig har Mazdas Skyactiv system, der er en ny forbedret og effektiv konstruktion af motor og gearkasse.
Dieseludgaven var lidt rappere, som jo skyldes den større motor, hvilket optimerer den som pendlerbil, men også i benzinudgaven kan man snildt køre de lange ture i god og tilbagelænet stil.
Den store komfort i kabinen kombineret med den dejlige køreoplevelse står efter min mening fuldt mål med bilens ydre charme og elegance.
(Noget, jeg for eksempel ikke synes, man kan sige om vognen, der tog 1. pladsen foran Mazda 3 ved Årets Bil 2014.)
Så uanset om man er til diesel, benzin, Hatchback eller Sedan får man i Mazda 3 en virkelig formfuldendt, komfortabel og elegant bil.
Nårh, ja, foruden en masse komplimenter. Men dem må man jo lære at leve med …
Mazda 3 2.0 Sedan Vision
Pris: 246.990,-
Hestekræfter: 120
Topfart: 195 km/t
Kilometer på literen: 19,6
Mazda 3 kan fås fra kr. 199.990,-