Foto: Malene Raith
Det kan godt være, at den ved første øjekast er svær at genkende i sit nye moderne designerkluns. Navnlig er fronten ændret ganske markant, men ligeså snart du trykker start og ruller af sted i den helt nye Kia Sportage, kender du den alligevel igen. For uanset om man kan lide det nye anderledes udtryk eller ej, kan man ikke komme udenom, at den kompakte SUV fra Kia absolut (stadig) er et velkørende bekendtskab.
2021 var ikke et rekordår for bilsalget i Danmark. Faktisk skal vi helt tilbage til 2013, før vi sidst blot rundede 185.000 indregistrerede vogne på et år, alligevel har Kia oplevet fremgang. Og det kan meget vel skyldes det sydkoreanske bilmærkes villighed til tidligt at give sig i lag med elektrificeringen af deres modeller. I dag har salget af den biltype nemlig overhalet dieselbilerne i Danmark, og selvom benzinbilerne stadig er dominerende med 47 procent af markedet, markerer tallet faktisk en tilbagegang på omkring 10 procent. Men C-SUV segmentet er skam fortsat i stigning, og det er her selvfølgelig Kia Sportage hører til.
Første generation Sportage går helt tilbage til 1993, men det var først, da Kia i 2007 besluttede, at vognen – sammen med Kia Cee’d (sådan blev det stavet dengang) – skulle designes, udvikles og produceres i Europa til det europæiske marked, at den for alvor blev en succes. Sportage er nu den mest solgte Kia i Europa, omend den endnu ikke helt er slået igennem på samme måde i Danmark. Her er det fortsat de mindre Kia modeller, som danskerne kaster sig over.
Men måske den udvikling vender med den femte generation Sportage, som Kia har inviteret til testkørsel af her i Vejle. Der er i hvert fald sket en hel del med vognen, der nu er længere, højere og bredere end forgængeren, og som første vogn er bygget på den helt nye såkaldte N3 platform, som Kia deler med Hyundai. Den har fået det nye signaturdesign på fronten, som blev introduceret på den nye elbil Kia EV6 i sensommeren 2021, og jeg nævner i flæg: de boomerangformede kørelys, den sorte grill med det, som man nok skal være ansat hos Kia for at kalde en “tigernose”, og LED tågelygter i hønsenettet ved bunden.
Fra siden begynder den nye Sportage så at blive lidt mere genkendelig med de sorte beskyttelseskanter ved hjulkasserne, omend de runde former er blevet mere kantede med en skarp linje langs siden og ikke mindst en kromlinje, som løber lange ruderne og brydes på bagenden. Sidstnævnte er måske den mest hjemlige del på den nye Sportage, som skal syne bredere med de nye baglygter placeret langt ude på siden og nu ikke forbundet med et rødt, men sort bånd. 17″ hjul er standard, men man kan gå helt op til 19″ og desuden få sort tag, indfarvede sidespejle og diverse detaljer på GT-Line.
Kabinen er naturligvis også ny og til dels adapted fra EV6 med lækre materialer og detaljer såsom de særlige luftdyser, der skal give instrumentbordet bredde, den hævede midterkonsol med den elektroniske gearvælger (ej standard) og det store buede panel med mulighed for to styk 12,3″ skærme, til infotainment og instrumenter, med et multi touch panel nedenunder. Standard er en 8″ infotainmentskærm, semidigitale instrumenter og gearstang til både manuelt og automatgear – det skal jo betale sig at opgradere, ikke? Af andre nye muligheder kan nævnes ambientlys, elektronisk undervogn og køremodes til let terræn ved valg af modellen med 4X4. Den trådløse mobiloplader er blevet forbedret tillige med et bjerg af sikkerhedssystemer som skiltegenkendelsen, en mere præcis baneassistent, cruise control der virker fra 0 – 180 km/t, blindvinkelassistent, som kan dreje dig tilbage i banen, døradvarsel ved biltrafik og meget mere. Bakkamera er standard, men kan opgraderes til et 360 graders kamera. At Sportage er blevet større på alle leder, giver naturligvis også mere plads til ben og hoveder på bagsædet samt 88 liter mælk ekstra i bagagerummet – afhængig af drivlinje. Plug-in hybriden har jo lidt mere elektronik under gulvet. Og apropos …
Sportage kan ved introduktionen vælges i en mildhybrid dieselversion med 136 hestekræfter og DCT- automatgear, en 1,6 liters mildhybrid benzinvariation med enten 150 eller 180 og ligeledes DCT-gear eller et seks trins manuelt gear på den lille motorvariant. Bestselleren forventes dog at blive plug-in hybriden (PHEV), som kombinerer benzinmotoren med de 180 hestekræfter med en 67 kW elektrisk motor med 91 stykker, der i alt giver den hele 265 af de galoperende.
Og det er ikke bare under motorhjelmen, at den er godt udstyret, som udgangspunkt kommer PHEV’en også i et højt udstyrsniveau med bl.a. 19″ fælge, en stor sikkerhedspakke, elektronisk gearskifter, firehjulstræk og de dertilhørende køremodes til grus, sne mm. Sansynligvis med mulighed for at køre op til 62 kilometer på ren el. Alsammen for blot kr. 30.000 mere.
PHEV’en sættes dog først i produktion i februar i Slovakiet, så den er af gode grunde ikke til rådighed her ved testkørslen i Vejle. I stedet sætter jeg mig bag rattet på benzin mildhybriden med de 150 hestekræfter, drejer gearvælgeren i Drive og vender forventningsfuld næsen mod Lillebæltsbroen (den grønne er en GT-Line). I 2016 havde jeg nemlig fornøjelsen af at køre forgængeren ned gennem Tyskland, hvor den imponerede mig stort på autobahn. For den kompakte SUV kørte ikke bare nemt op over 165 km/t, den gjorde det også uden at virke synderligt anstrengt, og uden det gik ud over komfort og støjniveau. En overraskende god oplevelse.
Det er den nye Sportage heldigvis også. Nok holder jeg mig naturligvis indenfor de danske fartgrænser i dag, men det bliver fornøjelsen på motorvejen ikke mindre af. Jeg overhaler på livet løs, inden jeg drejer fra igen på Fyn og finder de mindre landeveje. Her snor vognen sig af sted med rolig motorgang, behagelig affjedring og et rigtig godt styretøj, som kræver meget lidt af chaufføren. En blanding af sport og komfort, som også lige får et nøk opad på motorvejen på vej tilbage mod Vejle. Her tester jeg nemlig den adaptive fartpilot, noget som jeg bruger rigtig meget, og den sættes bare helt som en sådan skal: med et hurtigt tryk på rattet, og et let vip for at sætte farten yderligere op eller ned. Absolut godkendt.
Kia Sportage er ikke den største familie SUV, men den rummer snildt en helt almindelig families børn og bagage, ikke bare i hverdagen, men også på en længere ferietur mod syd ad autobahn, med mulighed for at give gas eller bare rulle behageligt af sted bag rattet på det nye forfriskende design. ***
Kia Sportage forventes lanceret med alle drivlinjer til april, prisen starter på kr. 335.000,- og kr. 365.000,- for PHEV.