Faceliftet bad ass, Audi SQ5

Foto: Jeppe Dalby

Den er mellemstor, larmende og i testversionen sågar en diesel. Selvom Audi SQ5 også er underholdende, familievenlig og komfortabel at køre langt i, har den altid været lidt bøffet og politisk ukorrekt. I hvert fald hvis man bor i speltbæltet. Og på trods af at tiderne (politikerne) i disse år forsøger at trække folk over i de afdæmpede og lidt mere personlighedsforladte elbiler, forbliver SQ5 stadig tro mod sig selv. I hvert fald lidt endnu. Den alt andet end nedtonede Audi er nemlig nu blevet faceliftet og kommet i en, for modellen, ny variation.

“Årh, hvor lyder den bare “bad ass”, udbryder manden, da jeg tænder motoren. Og det har han fuldstændig ret i. Den dybe ildevarslende snerren fra V6-motoren er sød musik i bilglade menneskers ører, særligt nu, hvor cylinderbanken og turbobrøl mere og mere bliver skiftet ud med melodisk summen i gadebilledet. Jeg ved det godt. Jeg er en dinosauer, men køreglæde er for mig bare meget mere end komfortabel kørsel. Lyd kan nemlig i den grad give mig et skud livsglæde og smil på læben, selvom den så på denne her vogn mestendels er kunstig. Det vender jeg tilbage til.

For det er jo altså ikke derfor, at jeg sidder bag rattet på denne her Audi SQ5. Det er såmænd fordi, den ikke bare har fået nyt ude og inde, men nu også kan vælges som Sportback. Altså som SUV coupé, eller Askepotvarianten om du vil, til alle dem, der gerne vil hugge en hæl og klippe en tå for at få en vogn med skarpere linjer. Og bare kald mig Askepot (eller hendes onde stedsøstre). For jeg er fan af den faldende taglinje og smalle bagende på de brutale SUV coupéerne. Som måske særligt er velegnet til netop SQ5. Fordi så meget andet på denne her vogn jo alligevel ikke forsøger at lefle for de rationelt og praktisk anlagde.

Den nye opgradering er til gengæld mere overfladisk. På ingen måde dermed sagt, at den er ligegyldig, for den er skam effektiv nok, faceliftet er bare malet med samme velkendte pensel, som resten af Audis nye modellinje. Hvilket betyder ny front med en mere flad grill, der syner bredere, nye store lukkede luftindtag, nye kofangere for- og bag, nye sideskørter og måske vildest: nye blærede baglygter med OLED teknologi. Og det er de mega. Blærede.

Sammen med Matrix-forlygter og en ekstra regning på små kr. 50.000,- kan du konfigurere baglygterne i tre forskellige signaturer som enten bare er den, du bedst kan lide, eller køremode bestemt. Ja, man kan leve uden, men det er der ingen grund til, hvis man har penge nok.

Indvendig har SQ5 Sportback fået den lille møntbakke i stedet for det klassiske drejehjul foran (yndlings)gearskifteren i midterkonsollen, hvilket skyldes, at den nye 10,1″ infotainmentskærm i instrumentbordet ikke bare er blevet hurtigere, men også betjenes med berøring. Ofte benyttede features såsom sædevarme, klimaanlæg og køremodes har dog stadig de mere traditionelle knapper i panelerne nedenunder.

Men festen begynder for alvor under motorhjelmen. For på SQ5 Sportback ligger der nemlig en grundigt opgraderet 3.0 liters V6 dieselmotor, som uden slinger i valsen kan trække vognen fra 0 – 100 km/t på blot 5,1 sekund. Selvom det er diesel – mildhybrid iøvrigt som alle Audis nye biler – har den et forholdsvis tidligt moment, og firhjulstrækket (Quattro) hjælper desuden med til at holde SUV coupéen stabil i sving og motorvejssnegle. En rendyrket solid og dynamisk oplevelse. Og så har SQ5 Sportback altså en ganske dyb og flabet rumlende growlen – lidt doven fiskekutter en smule hen ad V8 bare mere dæmpet og mega morgensur. Jeg har flere gange været efter Audis dieselhakkere, men denne sidder lige i skabet. Nul hakken, bare lækker lyd. Tommelfingeren op over hele linjen for motoren.

Lyden skyldes så en såkaldt aktuator i udstødningssystemet, som aktiveres, når jeg kører i Dynamic mode, og man behøver da heller ikke nærstudere diffuserne på bagenden for at få øje det sorte plastik, der lukker dem til. Men det vil jeg blæse på. For slår jeg over i Eco mode, forsvinder den growlende lyd, som Audi iøvrigt har arbejdet på at gøre særligt velafstemt, og det er jo ikke passende for en SQ5. Næh, den skal både ses og høres, kunstig lyd eller ej, så jeg kører naturligvis i Dynamic hele tiden. “Bad ass” mode, men ikke en alt for anmassende en af slagsen.

Audi SQ5 har siden den kom til verden i 2012 været en vogn, hvor udtrykket – fra design til lyd – vægter tungt. Den appellerer til dem, der ikke bare skal transporteres, men rent faktisk også gerne vil ses i deres køretøj. Og har de pengepungen i orden, er den ny Sportbackversion oplagt med sin forfriskede onde V6 dieselmotor, sin blærede bagende og en topfart, der topper på 250 km/t. Er du træt af anonym elektrisk kørsel, kan du med andre ord stadig nå at tage hævn og samtidig få dækket dine familiepraktiske behov i SQ5 Sportback. Nårh, ja, måske lige på nær det der med at være politisk korrekt.

Audi SQ5 Sportback koster fra kr. 1.059.991,-

Author: Malene Raith

Share This Post On