Eksklusivt overskud, Mercedes-Benz E 400 d Coupé

Foto Jeppe Dalby

Det er så absolut rendyrket overskud at læne sig tilbage og cruise gennem trafikken i den eksklusive og elegante nye faceliftede Mercedes-Benz E-Klasse Coupé. Den lange, luksuriøse og dynamiske to-dørs coupé er da også blandt modelklassens topmodeller, og efterlader alle E-Klassevittigheder om hyrevogne i en støvet fortid. Til gengæld udsender den røde testbil med hvide lædersæder nogle signaler, der på besynderlig vis tænder lamper hos ordensmagten.

E-Klassen hed oprindelig W 124, da mellemklassevognen blev lanceret i 1984, og i 1987 blev modelprogrammet udvidet med en luksuriøs coupévariant. Da modelbetegnelserne så blev lagt om i 1993 og E-klassen dermed en realitet, distancerede den nye E-Klasse Coupé sig lidt ved at blive til en sportslig CLK, bygget på en platform baseret på både C- og E-Klassen. Først i 2010 kom den E-Klasse Coupé, som vi kender i dag, på gaden. Og nu  har den altså fået et nyt 2020 facelift.

Ikke et voldsomt et af slagsen, men nok til at friske den luksuriøse flyder fint op med nye forlygter, ny grill og front med de lidt mere bidske såkaldte powerdomes på den langstrakte motorhjelm (forhøjede fremadrettede linjer). Mercedes mestrer i den grad disciplinen dynamisk coupé, og måske derfor behøves der faktisk heller ikke mange fornyende elementer, før vognen er up-to-date ud med sin smukke og velproportionerede form. 

Og det er nu altså en skøn følelse, efter at have testet et hobetal af mere eller mindre lydløse elektrificerede crossovere/SUV’er, der skal have plads til batterier i bunden, at sætte sig ned i en lav luksuriøs vogn med plads til at strække benene ud bag rattet og trykke start, så det kan høres. Faktisk lidt som at komme hjem, hvor alting bare spiller bedre og mere velkendt, også selvom den slags efterhånden er forbudt, at synes.

Jeg ved selvfølgelig også godt, at det nok er mig, der tilhører en forkælet uddøende generation, hvor overflødig luksus er et spørgsmål om penge, ikke miljømæssige ressourcer, og at jeg derfor skal nyde hvert et minut i den store luksuriøse flyder, inden de kommende generationer begynder at råbe: “How Dare You.” For ikke bare er det her en overdådig to-personers coupé – jovist er der bagsæde, og jovist kan børn og små voksne da også til nød sættes derom med en lille cola i kopholderen, men med to døre er hovedpersonerne ligesom udpeget på forhånd – den har også en dieselmotor under hjelmen, der indbyder til timelange komfortable køreture. Med andre ord en direkte modpol til Greta Thunberg, og den verden der mere eller mindre bevæger sig i retning af stille firkantede og praktiske elbiler. Men altså, kald mig bare en dinosaur. For kors, hvor er det bare fedt at lukke hænderne om det tykke læderrat, lade bagdelen synke ned i det fede lædersæde ikke højt over asfalten og cruise ud ad landevejen i tilbagelænet og overskudsagtig stil.

Helt uden at bekymre sig om tabt rækkevidde, hvis man vipper lidt ekstra til speederen eller tænder for både sæde- og kabinevarme på en gang.

Testbilen er topmodellen E 400 4Matic Coupé, som har en 6 cylindret dieselmotor med 330 hestekræfter under motorhjelmen, der kan trække mit luksuslegeme og hele den omgivende komfort med matte træpaneler, dybe stikninger og ambientlys fra 0 – 100 km/t på 5,3 sekunder. Firehjulstrækket, det behagelige glidende styretøj og smooth 9-trins automatgear gør køreturen ekstra stabil og nej, den lyder ikke som en dieselhakker. Motorlyden er nedtonet og diskret, og når jeg flyder af sted på motorvejen, er her kun let vindsusen og lyd fra 20″ fælgene. Herude er vognen utvivlsomt i sit sande es, og den kraftige dieselmotor indbyder i den grad til lange luksuriøse køreture. Gerne mod syd og autobahn.

Men jeg føler mig nu også pænt ovenpå, når jeg roligt ruller gennem bytrafikken, omend det er her, at jeg løber ind i sære oplevelser med ordensmagten. Måske er det det hvide læder pakket ind i rødt karosseri, der bliver for pimpet. I hvert fald får jeg i første omgang en råbende motorcykelbetjent efter mig, der så opgiver sit forehavende, da han ser at den midaldrende dame bag rattet. Og sidenhen dropper en patruljevogn sin udrykning, da den når op på siden af mig. Hmm. Måske var der bare en efterlysning ude på en rød Mercedes den eftermiddag.

Uanset hvad så repræsenterer E-Klasse Coupe al det, der lige om lidt vil blive skrevet ind i miljøbiblen som en dødssynder. Livsnydelse, luksus og fossil køreglæde. Nu i elegant opdateret udgave.

Et livsstilskøretøj i den modsatte ende af skalaen og et modstykke til fornuftig transport. For E-Klasse Coupe er i sagens natur ikke en vogn for alle. Ej heller for flere. Det er en eksklusiv vogn for de få, som har det økonomiske overskud, der tillader dem at købe en vogn, fordi de vil nyde designet, eksklusiviteten og den gennemførte køreoplevelse, og ikke for at transportere andre eller noget, andet end dem selv.

Mercedes-Benz E-Klasse Coupé koster fra kr. 863.500,- og testbilen E 400 d 4Matic Coupé fra kr. 1.108.497,-

Author: Malene Raith

Share This Post On