Heftig hybrid, Toyota RAV4 PHEV

Foto: Jeppe Dalby

“Er det en RAV4?” siger naboen undrende, “den er da saftsuseme ikke til at genkende længere. Hvad koster den så nu … en million eller deromkring?” Jeg smiler og ryster på hovedet.

For nok har han da ret i, at den nye 5. generation Toyota RAV4 er pænt svær at genkende på andet end navnet i forhold til den, som min far kørte rundt i i 2004. Til gengæld er den nye, og markedets måske mest effektive, plug-in hybrid, ikke i nærheden af at koste en million.

Toyota gik, som de fleste jo nok ved, som nogen af de første all-in på hybridmarkedet med den berømte og berygtede Prius i 1997. Siden har de investeret stort i området, samlet know-how i årtier og stort set introduceret samtlige af deres bilmodeller i mindst en hybridvariant – stort set. Og selvom Toyota i lang tid holdt sig fra elnettet og svor til de rene hybrider – du ved brændstofbilerne, som er kombineret med et batteri, der får strøm fra kørsel og bremsning og IKKE lades med ledning – endte de alligevel med at sætte en Prius i stikket i 2012, der derved blev den japanske bilproducents første plug-in hybrid (PHEV). Og i 2020 lancerede de så deres anden ledningshybrid, tadaa: RAV4 PHEV.

Det er mere end 27 år siden, at den japanske SUV så dagens lys første gang, og siden har Toyota langet mere end 9 millioner eksemplarer over disken på verdensplan. Mere end 16.000 stykker er det blevet til gennem årene i Danmark, heraf hele 11.500 som varebiler. Jep, den var og er et hit. Blandt andet fordi det i midt nullerne var vældig billigt at rulle rundt i en gulpladebil, men det satte nye regler sidenhen en stopper for. Alligevel har Toyota Danmark oplevet en stigning af salget de seneste år, hvor SUV segmentet som bekendt er blevet mere og mere populært. Forrige generation RAV4 kom nemlig – og selvfølgelig – som hybrid, og det var en god kombination. For det er noget folk for alvor er ved at få øjnene op for.

Den nye RAV4 er oppe på 5. generation og som sagt markant anderledes at se på. Nok er den lidt kortere, lavere og bredere end forgængeren. Den har også fået lidt mere frihøjde, større akselafstand, men det er især de store hjul, kantede hjulkasser og skarpe markante nye linjer med den vertikale bistre grill, der forvandler vognen til en mere barsk og muskuløs SUV. Farvel til fætter kedelig og goddag til rå offroader.

Da RAV4 i sommeren 2020 så endelig blev lanceret som plug-in hybrid, havde kunderne allerede lagt så mange billetter ind på den nye variant af den populære vogn, at den såmænd var udsolgt, inden en eneste var kommet til landet. RAV4 PHEV ligner måske nok hybridvarianten til forveksling, men er faktisk meget anderledes. Udvendigt har den fået en sort frontgrill, en underlæbe i metal og sortlakeret beskyttelsesplade under vognen, men det er al det, du ikke kan se, der virkelig batter. For med sit nye kraftige batteri og kraftigere motor har RAV4 PHEV hele 306 hestekræfter, som ikke bare gør den i stand til at køre 0 – 100 km/t på 6 sekunder, den kan også køre op til hele 100 kilometer på literen. Ja, ja, så skal du naturligvis også køre pænt, men det skal man altid – og i hvert fald, når man kører hybrid.

Men ikke nok med det, så er det også muligt at køre hele 75 kilometer på strøm alene og med hastigheder op til 135 km/t, og det er faktisk ret imponerende. Især med så stor en vogn. Det gør også, at jeg har en fornemmelse af at køre elbil en stor del af tiden, når jeg ruller rundt i bytrafikken. Og det er både en komfortabel og lydløs oplevelse. Og skulle jeg have brugt de 75 kilometers strøm op, inden jeg når hjem i laderen – det er hul i hovedet at købe en opladningshybrid uden at have egen lader – fortsætter vognen jo med at køre som en hybrid. Altså med at sende overskydende energi fra rullen og bremsning tilbage til batteriet, så jeg stadig kører langt på literen og ikke bare på ren brændstof. Og det uden at den 4-cylindrede 2,5 liters benzinmotor på noget tidspunkt lyder anstrengt. Det gælder også for det smooth e-CVT automatgear.

De to elmotorer (en foran og en bagi) sørger for firehjulstræk, batteriet er placeret i bunden, hvilket gør vognen mere stabil, og så må den faktisk trække 1.500 kg på krogen. Det der trækkeri gør jeg mig nu ikke så meget i, til gengæld hæfter jeg mig ved, hvor stabil rækkevidden på batteriet er, når jeg bare kører rundt i hverdagen. Med egen lader i indkørslen burde jeg kunne køre på strøm hver dag og kun meget sjældent være nødt til at tanke benzin. Det er til gengæld en vigtig mulighed på længere ture.

RAV4 PHEV er topmodellen i RAV4 modelprogrammet, og naturligvis spækket med lækkert udstyr, køremodes og sikkerhedssystemer. Designet sidder lige i skabet, synes jeg, og det er unægtelig modigt af Toyota at sende en bil på markedet, som ligner en Stormtrooper. Specielt fordi Toyota gennem en årrække har været præget af mildt sagt konservativt design.  Men Toyotakunderne er trofaste, og når man kører af sted i en vogn som denne her, kan man også godt forstå hvorfor. For nok er der efterhånden mange plug-in hybrider på markedet, men den nye RAV4 PHEV skiller sig ikke bare ud med sit nye design og lange holdbare elektriske rækkevidde, man er simpelthen ikke i tvivl om, at den er skabt folk, der har lang erfaring med hybrider. Det vil kendere utvivlsomt kunne genkende ved vognen, nuvel, også selvom de måske ikke kan genkende noget som helst andet. ***

Og, nårh jah, så koster den nye Toyota RAV4 PHEV fra kr. 447.980,-

Author: Malene Raith

Share This Post On