Mening med galskaben, Audi e-tron S Sportback

Foto: Jeppe Dalby

En bil behøver ikke altid give mening. Eller i hvert fald ikke for alle. Ellers ville der jo ikke være noget, der hed gaderacere, sportsvogne eller gamle klassikere for den sags skyld. Nogle tiltrækkes af vogne, som er unikke, ser godt ud, kan køre voldsomt hurtigt eller har affektionsværdi, og for dem handler en bil om så meget mere end blot transport fra a til b. Sådan er det i høj grad med denne her vogn. Den nye Audi e-tron S Sportback. For nej. En 2,7 ton tung elektrisk bil giver faktisk ikke ret meget mening. Rationelt set. Men er du vild med elbiler, e-tron og topmodeller, har du egen lader, et guldkort og ikke det store kørselsbehov, kan den i høj grad give mening for dig.

Jeg ved næsten ikke, hvor jeg skal starte. For selvmodsigelserne står i kø, når det handler om en vogn som denne. Måske endda særligt forstærket af at Audi e-tron S Sportback er en batteribil. Men lad os starte udefra.

For e-tron S Sportback er jo altså den nyeste variant og topmodel af Audi e-tron, som vi nu har haft i landet i to år, og i sagens natur en mellemstor elektrisk SUV. Som udgangspunkt klinger SUV jo af friluftsliv og køreture i terrænet. e-tron har da også firehjulstræk og en fin siddehøjde, men som Sportback, en variant som kom sidste år, går noget af praktikken bare fløjten med den dalende taglinje, der nok giver vognen et slankt coupédesign, men også sender prisen opad. Hvorfor? Fordi udseende – på biler – bare betyder noget. Og e-tron Sportback bliver ikke bare til en mere strømlinet spydspids set fra siden, den har utvivlsomt også den mest elegante bagende. Og den slags giver mening for mig. Forudsat, at jeg naturligvis har den økonomiske frihed til at vælge. For jeg er typen, der hellere have vognen, der ser godt ud fremfor den, der er mest praktisk. Og bare rolig, e-tron Sportback, udover nogle manglende liter luft over bagsædet, er altså stadig rummelig.

At gøre en SUV på denne størrelse elektrisk giver til at begynde med ret god mening. Slut med at sende “the evil eye” efter de store firehjulstrækkere i byen, for nu hverken larmer eller lukker de os ud fra afgangsrørene. Og hvis man alligevel føler sig generet af dem, kan jeg anbefale, at man skifter Jantelovenskasketten ud med en sommerhat. Det bliver man mere glad i låget af. For udstødning fylder de i hvert fald ikke luften med. Til gengæld indeholder e-tron et ret stort batteri, hvilket jo altså betyder, at man har sat et betydeligt Co2 aftryk på miljøet allerede inden, man trykker start for første gang.

Og nu kommer vi så til det lille, men meget betydningsfulde bogstav S i Audi e-tron S Sportback. For det betyder jo ikke bare, at det her er en elektrisk SUV coupé, men en lynhurtig sportsudgave af slagsen, der med hjælp af lauchcontrol kan sende de 503 elektriske heste i fuld galop ud ad asfalten fra 0 – 100 km/t på 4,5 sekund. Og for at kunne det, er vognen udstyret med et ordentligt batteri, der får den samlede vægt op på 2,7 ton. Mein gott! Lynhurtig tonstung vogn skriger jo til himlen om grøn antiklimaks, og et eller andet sted har jeg da også lyst til at vælte rallende om på jorden af grin, men … så bare ikke alligevel. For hvem siger egentlig også, at man behøver at være miljøhelt? Kan strøm ikke bare være en ny mulighed for at lave underholdende vogne?

Audi er jo hverken blinde eller uvidende, de har tværtimod gjort sig stort i alverdens motorsport i årtier, så der er selvfølgelig en god grund til, at de skaber en vogn, der i den grad kan sende selvmodsigelsesbarometer ud i stormvejr. For Audi e-tron S Sportback viser jo, at fremtiden nok er elektrisk, men det udelukker ikke, at en vogn ikke samtidig kan være sporty, sjov og fuld af overflødigheder til alle dem, der kan lide at lege.

Og når først man har taget de briller på, begynder Audi e-tron S Sportback for alvor at give mening. For det er utvivlsomt nabolagets mest flabede elektriske SUV, der kan køre om kap med de fleste af naboernes sportsvogne. Den ser godt ud, er gennemført gedigen med krom, læder og stikninger i interiøret – ej at forglemme, den lille lækre vandrette gearvælger, som du lige kan vippe til med pege-eller tommelfinger. Det er en overlegen komfortabel køreoplevelse, som kun tyskere kan lave dem, at rulle rundt i byen og en suveræn fornemmelse at trykke til speederen på motorvejen. Men også i kurverne ligger vognen godt fast, og selvom det er en halvtung fætter det her, så mærker man det overraskende lidt. Audi e-tron S Sportback er dog begrænset til en topfart på 210 km/t.

Testbilen er desuden udstyret med de vilde digitale Matrix LED-forlygter, som kan indstilles til at lave forskellige blærede lysshows, når du starter og stopper vognen. Overflødigt? Klart. Men overfedt? Hah, selvfølgelig! Specielt når man nu ved, at Audi er førende indenfor lygteteknologi.

Nu kunne man så tro, at en SUV på denne her størrelse med et bagagerum på 615 liter og 1000 liter mere, når bagsæderne lægges ned, er en nogenlunde brugbar “allrounder”. Men det er den ikke. For det kniber med rækkevidden. 376 kilometers rækkevidde, som den har i WLTP, er absolut glimrende til hverdagsbrug. Og giver man den ikke for meget gas, holder rækkevidden skam også fint. Men kører man på motorvej og kan man også godt lide at køre hurtigt på den, får rækkevidden hurtigt ben at galoppere på, og selvom man har egen lader i indkørslen og fuld rækkevidde fra morgenstunden, så skal der altså besøges et par lynladestationer undervejs, hvis man skal fra den ene ende af landet til den anden. At den lader med 150 kW er naturligvis et plus.

Audi e-tron S Sportback skal af samme grund først og fremmest betragtes som en flabet og gennemdesignet elektrisk bybil. For så er der rigelig rækkevidde til hverdagsræset og måske en weekendudflugt til nordkysten i ny og næ for dem, der ikke kunne drømme om at købe standard, når man kan købe en topmodel. Og jeg gad virkelig godt være sur over det lidt ubrugbare ved det, men det kan jeg simpelthen ikke få mig selv til at være. For nogen er bare mere til kaviar, mens andre er til leverpostej, og så længe nogen vil have det, hvad enten det er det ene eller det andet, skal de da naturligvis have lov til det.

Audi e-tron S Sportback koster fra kr. 809.990,-

Author: Malene Raith

Share This Post On