Gedigent flagskip, Kia Sorento PHEV

Foto: Malene Raith

Jeg tror ikke, der længere er mange, der griner af koreanske biler. I hvert fald ikke nogen, der ved, hvad de taler om. For Kia har taget kvalitets- og designmæssige syvmileskridt de sidste 7-8 år. Og derudover har den koreanske bilproducent også været hurtig til at se lyset i elektrificeringen, og den erfaring er guld værd nu. Ikke mindst når det gælder flagskibet Kia Sorento, som nu også er kommet som plug-in hybrid.

Kia Sorento er en stor luksuriøs SUV i D-segmentet, som så dagens lys første gang i 2002. Nuvel, måske i lidt mindre elegante klæder end i dag, men designet kom der faktisk styr på allerede med tredje generation, som blev lanceret i 2015. Alligevel havde Kia Danmark dengang ikke de store forventninger til salget herhjemme. Vist var vognen praktisk, luksuriøs og fuld af udstyr, men en frapris på den forkerte side af en halv million var bare stadig et uhørt beløb for en koreansk bil. Sådan er det ikke helt i dag.

I mellemtiden har Kia nemlig ikke bare sendt et væld af nye modeller og variationer med alternative drivlinjer på markedet, de har også været smarte nok til at skabe vognene i, til og for Europa i en kvalitet, som selv de hårdeste skeptikere har måtte nikke godkendende til. Det har på kort tid løftet mærket markant, og eftersom SUV-salget generelt samtidig er gået gennem taget, er Sorento nu en luksuriøs koreansk SUV, der rent faktisk også sælger herhjemme. Måske ikke i hobetal, men alligevel.

Den nye 4. generation, som blev lanceret i Danmark i begyndelsen af 2021, er blevet lidt højere, lidt bredere og lidt længere sågar med øget akselafstand. Og så har den fået et nyt markant kantet design med en mere vred og bred kølergrill, som er integreret med forlygterne, og de nye kantede tågelygter er nu skjult i luftindtaget. Det trænede øje vil også bemærke kromdetaljerne langs siden og bag bagdøren, men måske mest bemærkelsesværdigt har Sorento fået en særegen firkantet bagende med navn på i krom og en bagrudevisker skjult oppe under spoileren.

Kabinen er ny med perforerede 3D designelementer, ambient lys (i syv farver), 10,25″ multimediasystem med navigation, stemmekontrol, trådløst Apple Carplay og lydbilleder med naturtema blandt mange ting. Ej at forglemme et kommunikationssystem til tredje sæderække, så man ikke behøver råbe til hinanden – smart. Værd at nævne er også den nye 12,3″ digitale instrumentering, hvor uret i henholdsvis højre eller venstre side bliver til et blindvinkelkamera, når man aktiverer blinkeren. En rigtig fed feature, når man bevæger sig rundt i en hovedstad fuld af glade cyklister. Sorento er naturligvis  en vaskeægte SUV, der kan fås med enten for- eller firhjulstræk, og gøre sig udenfor asfaltvej med køremodes som Eco, Sport, Comfort og Automatisk i venstre side og terrænmodes som sne, sand og mudder i højre. Det betyder dog ikke, at man ikke kan tage SUV’en med ind i byen. Det er testbilen, den helt nye plug-in hybrid variation, nemlig særdeles velegnet til.

Med batteri i bugen kan Sorento PHEV nemlig køre op til 57 kilometer på strøm alene. Det kræver naturligvis, som altid, at man kører lidt som en Forsigtigper, men det gør man jo alligevel også det meste af tiden i byen. Kører man blandet kørsel og altså dermed sætter gang i benzinmotoren hedder forbruget 62,5 kilometer på literen – det er unægtelig pænt fornuftigt for en vogn i denne størrelse. Men husk nu også at lægge ladeboksen og strømabonnementet med i beregningerne. For man får jo ikke den samme brændstoføkonomi, uden at man har et sted, hvor man kan plugge sin plug-in i stikket hver aften. Har man ikke mulighed for det, er andre varianter af Sorento bedre egnede.

Under motorhjelmen ligger der en 1,6 liters T-GDI motor, som sammen med elmotoren giver vognen 265 hestekræfter, og Sorento PHEV mangler da heller ikke kraft, som jeg kører fra byen ud på motorvejen. Som udgangspunkt suger motorvejskørsel dog batteriet pænt hurtigt fladt, det gælder ikke bare Sorento, men PHEV i al almindelighed, men selv når det sker, kører bilen videre som hybrid. Og det gør den ret effektivt. Da jeg kører ind i byen igen, får jeg derfor nok engang – og i Eco mode naturligvis – en rigtig fin rækkevidde på literen, selvom batteriet altså er på nul. Det kan jeg ikke andet end tage hatten af for. Kia kan unægtelig deres kram.

Testbilen er en topudstyret Premium med lædersæder, alu pedaler, head up display, ambientbelysning mm. Kabinematerialerne er i høj kvalitet, nuvel, nok er her en del pianolak, som pilfingre hurtigt kan fedte til, infotainmentsystemet med navigation er nemt og intuitivt, og så har vognen den gode drejeknap til 6-trins automatgearet. Der er også paddles på rattet, hvis jeg selv vil skifte, men det vil jeg ikke. Det er en plug-in hybrid det her, ikke en racerbil, og gearene skifter så upåklageligt, at jeg ikke har brug for at justere omdrejningerne hverken op eller ned på noget tidspunkt.

Med andre ord, Kia Sorento PHEV er ikke bare fuld af udstyr i god kvalitet, ser sporty og vred ud, den kører også komfortabelt, dynamisk og pålideligt brændstofeffektivt. Den må trække 1500 kilo, så skal du med den store campingvogn til Gardasøen, bør du altså i stedet vælge 2.2 liters dieselvarianten med 202 hestekræfter. Den må nemlig trække 2500 kilo, men starter så også på den forkerte side af en halv million. ***

Kia Sorento PHEV koster fra kr. 465.000,-

Author: Malene Raith

Share This Post On