Foto: Malene Raith
Jeg bemærker straks, at noget er anderledes, som jeg kører gennem trafikken langs Cote d’Azur i Sydfrankrig. Jovist, er designet nyt og stramt, løven på front og rat ligeså, men det er noget andet, som pleaser min underbevidsthed. Noget jeg mere eller mindre forbinder med denne her vogn. Og så går det op for mig … den tre cylindrede lyd. Som nogle elsker, men jeg ikke er tilhænger af. Den er væk. I plug-in hybrid versionerne af den nye Peugeot 308 er der nemlig ikke bare mulighed for lydløs bykørsel, der er også en fire cylinderet motor under hjelmen. Og det gør unægtelig den nye 308 til en særdeles komfortabel oplevelse.
Peugeot 300-serien går langt tilbage i det forrige årtusinde, så langt, at det bliver for omstændeligt at gå i detaljer med. Men hold bare tungen lige i munden alligevel. For der var altså engang, man fandt det en glimrende ide at lade et nyt nummer signalere en ny generation. Problemet var bare, at man efter 8 ikke kunne rykke videre til 309. Det nummer var nemlig allerede blevet brugt på en mellemklasse hatchback fra 1986 til 1996. Så man stoppede der. På 8. Dengang i 2007, hvor man nåede til 308. Og derfor er det nu tredje generation af den 8. generation af den populære C-segment vogn, som Peugeot altså i dag har inviteret til testkørsel af i et lunt og efterårspræget Sydfrankrig. Fik du den?
Den udgående generation 308 blev introduceret i 2013, og det var lidt med tilbageholdt åndedræt. Finanskrisen havde ramt hele verden hårdt, ikke mindst bilindustrien og Peugeot, så der var meget mere på spil for den franske bilproducent end bare en ny generation af en eksisteren model. Peugeot 308 havde nemlig fået et markant nyt udtryk og var dermed også prøveklud for den nye designlinje på et tidspunkt, hvor der økonomisk ikke var plads til fejltrin. Heldigvis blev den nye mellemklasse løve modtaget med åbne arme af kunderne. Ikke mindst i Danmark, hvor den siden har solgt i 26.600 eksemplarer.
Den nye 308 er blevet hele 11,5 centimeter længere, en lille smule lavere, mens både akselafstand og bredde er den samme. Fronten er præget af den markante grill med aflange gnister, der udspringer fra løveemblemet, og mens vi er ved det, så kig lige en ekstra gang. For Peugeot 308 er nemlig endnu engang allerførste model til at bane vejen, denne gang for det nye store våbenskjoldsformede løvelogo. Som også er at finde på både siden af vognen, midt af fælgen af den “Olivine” grønne testmodel (med GT Pack) og på rattet naturligvis.
Linjerne langs vognen er blevet mere aerodynamiske og på den nye bagende viser vinklen af rifterne i LED-baglygterne, hvilket udstyrsniveau her er tale om.
I kabinen er der kommet nye stramme sæder, der sågar kan vælges i en let tyrkis, her er ambientlys og nyt i-Cockpit med nyt rat og 10” infotainmentskærm, der kan stemmestyres med “ok Peugeot”. Oui, du kan godt begynde at øve dig i at udtale det franske mærke korrekt. Pølse/chokolade – pøsjo. Husk det nu. Ikke pøsjø. Og slet ikke posjø, som lyder tysk. Vognene, vi testkører i det franske er dog præproduktionsmodeller, og derfor er det desværre ikke muligt teste systemet.
Men det nye digitale 3D instrumentbord er i særdeleshed vigtigt at fremhæve. Teknologien er nemlig tydeligvis blevet en hel del forbedret, mere farverigt og alsidigt end på 208, som var første vogn, der fik det. Hologram kaldte de det dengang. Nu kaldes de det 3D, hvilket nok er lidt mere dækkende. Her kan man skifte mellem programmer, der viser forskellig info om vognen eller navigationen, og det er både visuelt lækkert og brugbart. En anden ting, som glæder mig virkeligt meget at se, er at den adaptive fartpilot – som i øvrigt er standard – endelig, endelig, endelig har fundet vej til multifunktionsrattet. Sacre bleu, ikke mere fumlepind bag rattet, merci Peugeot! Så mangler vi bare at få Audi med på vognen. Eller rattet.
Selvom der er lagt i kakkelovnen til afvigelser fra strategien, fås den nye 308 stadig med det, som Peugeot kalder for “The Power of Choice”, hvilket betyder med et udvalg af såvel brændstofmotorer som elektrificerede motorer. I første omgang kommer der en enkelt 4 cylinderet dieselmotor med 130 hestekræfter og enten 6 manuelle eller 8-trins automatgear, en 3 cylinderet benzinmotor med enten 110 eller 130 hestekræfter og tilsvarende valg af gearkasser, og så altså som sagt to forskellige elektrificerede plug-in hybrid variationer med en 4 cylinderet motor og enten 180 eller 225 hestekræfter samt 8-trins automatgear. Senere følger også en fuldt elektrisk e-308.
Jeg tester først den store 3 cylindrede benzinvariant med 130 hestekræfter og 8-trins automatgear, som kører velkendt komfortabelt og dynamisk med både den kendetegnende 3 cylindrede snerren og lidt tøven, når man sparker til speederen for hurtigt at komme videre. Kombinationen af motor og gearkasse føles ikke helt optimal, og manuelt gear er klart at foretrække. Til gengæld går det hele anderledes smooth, da jeg sætter mig bag rattet på den mindste plug-in hybrid variant, den med 180 hestekræfter. Som Peugeot Danmark iøvrigt forventer at sælge flest af. For nøjh, hvor er den vogn velkørende.
Når du kører plug-in hybrid, starter vognen som bekendt altid lydløst på strøm. Hvornår brændstofmotoren så træder i karakter er naturligvis betinget af din fart, og om du sørger for at sætte din vogn i stikket ude eller hjemme hver dag (opladning tager små to timer her). Gør du det, er det altså muligt at køre op til 60 kilometer på ren lydløs el. Den 81 kW elektriske motor arbejder sammen med en 4 cylinderet benzinmotor med 150 hestekræfter og det samme 8-trins automatgear, men nu virker det hele perfekt. Måske fordi elmotoren sørger for at acceleration kommer prompte, så benzinmotoren bagefter kan supplere eller tage over. Resultatet er en behagelig konstant komfortabel kørsel, og det uanset om man trykker til pedalen eller bare cruiser langs havet. Der er moment, når man vil have det.
En tur i de snoede bjerge bag Cannes understreger den selvsikre stabile køreoplevelse helt upåvirket af om vejen kører op eller ned ad bjerget. Kraften er der med det samme. Jeg prøver også den større plug-in hybrid med de 225 hestekræfter, men her mærker jeg ikke den store forskel. Måske har jeg mere kraft og kan køre hurtigere på motorvejen, men med en fartgrænse på de franske veje, der som oftest ligger på 110 km/t har jeg sådan set ikke brug for det. Den lille plug-in er ikke bare rigelig til mig, det er også den mest velkørende 308, jeg til dato har siddet i. Og eftersom den ovenikøbet med al sandsynlighed vil komme til Danmark med et yderst fornuftigt prisskilt, er det naturligvis den, du skal se nærmere på, hvis du er på udkig efter en ny løve i nyt skarpt design.
Og er du Euro NCAP stjernefreak, skal du gå efter det midterste udstyrsniveau, Allure, herfra er radaren til den automatiske nødbremse nemlig standard.
Den nye Peugeot 308 introduceres i Danmark som både hatchback og som stationcar (SW) i begyndelsen af 2022, prisen starter på kr. 240.000,-