Hurtig opgradering, Jaguar I-Pace

Foto: Jeppe Dalby

Den løb med titlen som Car of The Year Europe 2019 og solgte stort i Europas førende elbilnation, Norge, der da også kårede den som Årets Bil samme år. Jaguar I-Pace var nemlig første premium elbil på markedet efter Teslas Model S og tog dermed, i en kort periode, tyskerne med bukserne nede. Siden er germanerne dog kommet gevaldigt ind i kampen, og navnlig på opladningstid har de sat englænderne til vægs. Til nu. For den nye 2021 Jaguar I-Pace har endelig fået tiltrængt trefaset opladning, og det har sat hastigheden, tjah, tre gange op.

Det startede ellers som et kapløb dengang i 2018, som Jaguar endte med at vinde. De kunne nemlig allerede i marts på Geneve Motor Show hive klædet af deres første elbil, som var endt med at hedde I-Pace. E kunne det ikke blive, da bogstavet allerede var i brug på en tidligere pænt berømt Jaguarmodel, og Pace afslørede, at her var tale om en SUV. På selvsamme motorshow kunne Audi kun fremvise en camouflage indpakket vogn, som sågar – og som en gimmick – kun havde klædet af i fire gange et minut på hele showet.

Senere samme sommer rullede de første I-Pace ud hos forhandlerne, og løb dermed med nyhedens interesse og al opmærksomhed fra både kunder og journalister, der higede efter et alternativ til Tesla. Jaguar I-Pace blev kåret som Car of The Year Europe i 2019 og solgte i stort antal hos de velhavende nordmænd, hvor den naturligvis også blev Årets Bil i 2019.

Min personlige teori, og jeg har intet andet end spekulation til baggrund for den, er, at Jaguar så muligheden for at vinde kapløbet ved at sende I-Pace hurtigt på markedet, og så arbejde med detaljerne bagefter. Såsom opladningen. Den var nemlig til at begynde med kun enfaset (som de kan lide det i England), hvilket betød at I-Pace i Danmark var over et døgn om at få “fuld tank” ved laderen derhjemme. Så da konkurrenten endelig i maj 2019 kunne flå den spraglede folie af og sende e-tron ud til forbrugerne, fik Jaguar I-Pace kam til eget hår på opladningstid. Man kan derfor roligt sige, at den nye 2021 opgradering med trefaset 11kW opladning og blot 8,5 time til “fuld tank”, har været ventet med længsel.

I-Pace er mindre end F-Pace, Jaguars største SUV, men fordi den faktisk har større akselafstand, som ses tydeligt på de korte udhæng for og bag, har den masser af plads i kabinen. Batteriet på 90 kWh er placeret i bunden, hvilket, sammen med udhængene, er med til at give den en coupéagtig form. Den bistre grill på fronten lemper den designmæssigt smukt ind blandt sine familiemedlemmer og luftindtaget i kølerhjelmen, som reelt mest er til pynt, gør den dynamisk at se på.

Indvendigt har den nye I-Pace nu også fået et par småjusteringer såsom en liiidt større digital instrumentering på 12,3″ og den store 10″ infotainmentskærm er blevet beriget med et nyt hurtigere styresystem og forbedret navigation, som kan vise ledige ladestationer. I-Pace leveres desuden nu også med indbygget SIM til streaming og løbende digitale opgraderinger.

Og så er her stadig de tre store sølvknapper, som jeg er overordentlig glad for: Drive, Neutral og Reverse. Og en sort P knap. Bum. Slut med at skubbe rundt på en pind og havne i neutral på irriterende tidspunkter. Sådan skal et automatgear se ud. Flere af I-Paces cool detaljer har da også sidenhen fundet vej til andre modeller fra JRL. Og vice versa. Såsom vognens indfældelige dørhåndtag som i sin tid blev lanceret på Range Rover Velar, og som del af den nye 2021 opgradering har I-Pace nu også fået digitalt bakspejl, som sender live fra et lille kamera i hajfinnen på bagenden. Det så vi første gang på den nye Evoque.

Testbilen er den store EV 400, som har 400 hestekræfter, der kan accelerede fra 0 – 100 km/t på 4,8 sekunder og en WLTP rækkevidde på 415 kilometer. Den kører unægtelig både smooth støjdæmpet, komfortabelt og dynamisk, og nøjagtig som første gang, jeg testkørte I-Pace i 2019, taler vognens design af ukendte grund til min ellers bil uinteresserede søn, som er henrykt. Men jeg mærker faktisk også selv en positiv forandring. Måske fordi der i mellemtiden er kommet utroligt mange elektrificerede biler, som nærmest uanset størrelse kalder sig for SUV’er, så føles I-Pace til sammenligning faktisk som en sådan. Den har en behagelig siddehøjde til ud- og indstigning samt til et godt overblik over trafikken. Det selvom jeg tilbage ved allerførste testkørsel i 2018 stod fast på, at det nok var mere passende at kalde den for en crossover. Og først i 2019 lagde mærke til, at den faktisk kunne hæves hydraulisk (ekstraudstyr), og dermed være i stand til at køre lidt udenfor alfarvej. Pyt med det. For vi kunne jo også kalde den for en SUV coupé eller en af de andre nye og fremtidige bilkategori, der popper op som svampe efter regnvejr i øjeblikket.

Jaguar kalder I-Pace for en SUV og med firehjulstræk, masser af plads, komfort og god siddehøjde er jeg enig. Og sammen med den nye kvikkere 11 kW opladning som standard har I-Pace langt om længe lagt sig ud i overhalingsbanen på ny på fuld omgangshøjde med de tyske premium elbiler.

Jaguar I-Pace koster fra kr. 675.000,-

Author: Malene Raith

Share This Post On