Autopiloterne og Volkswagen ID.4

Foto: Volkswagen PR

Det er de færreste mennesker, der kan se det positive ved en mørk, blæsende og sludfyldt forårsdag. Men for Autopiloterne er det faktisk en glimrende mulighed for at teste den anden og nyeste bror i Volkswagens fuldt elektriske modelfamilie, ID.4, under realistiske vinterforhold. For rækkevidde på en lun sommerdag er noget andet end når kulden napper til batteriet.

Hvor er vi?

Vi befinder os til at begynde med i Volkswagen Studio på HC Andersens Boulevard ved Rådhuspladsen, København, hvor importøren har inviteret til præsentation af den nye VW ID.4. Sidenhen bevæger os ud i testbilerne og kører gennem byen, ud ad motorvejen mod syd og videre ad snoede landeveje mod Roskilde. Her ender vi ved Fremtidens Hjem, som indeholder et bjerg af spændende bæredygtige high tech løsninger, såsom solenergipaneler på taget, der på en solrig dag kan mere end dække en almindelig families strømforbrug. Inklusiv fuld en opladning af den elektriske vogn i garagen.

Hvad kører vi i?

Og det er netop det, vi kører. En fuldt batteridrevet vogn. For efter flere års optræk er der nu for alvor blevet sat strøm til samlebåndene hos Volkswagen. Sidste år sendte de deres første fuldt elektriske bil på markedet, ID.3, og 2021 var knap startet, før denne her fulgte trop: den kompakte crossover ID.4.

Senere kan vi se frem til det lille nye og super tjekkede elektriske folkevognsrugbrød, ID.Buzz, et par sedan’er i firmabilssegmentet og en lillebror til VW ID.3. Men her og nu skal det som sagt handle om Volkswagens nyeste køreklare fuldt elektriske vogn, den kompakte familiecrossover ID.4.

Hvad er nyt?

Det hele, og så alligevel ikke helt. For ID.4 er bygget på samme platform, Volkswagens første fuldt elektriske af slagsen, som ID.3, men er bare længere (hovedsaglig er lagt til på bagenden), bredere og højere. Volkswagen kalder selv ID.4 for en kompakt SUV, hvilket som oftest betyder urban crossover. Den elektriske vogn har da 16 mms ekstra frihøjde til lettere terræn, og al det andet såsom skærmkanter over hjulkasserne, tagræling og en højere siddeposition, som da giver lidt følelse hen ad SUV.

Akselafstanden er den samme som i ID.3, men rummeligheden er mærkbart større i kabinen. Det er bedre plads til tre på bagsædet, et større bagagerum og så har ID.4 fået cool integrerede berøringsfølsomme (på indersiden) dørhåndtag.

Interiøret er bygget op omkring det samme som i ID.4, og måske bliver man lidt snydt af det sorte interiør i testbilen. I hvert fald virker instrumentbord, rat og midterkonsol en tand mere elegant. ID.4 har naturligvis samme palette som ID.3 at vælge fra, når det kommer til lækre løsninger. Her er for eksempel den vanedannende nøglefri entre og start, hvilket kort fortalt betyder, at ID.4 er køreklar fra det øjeblik, den låses op, så man bare kan sætte sig ind og klikke den lille gearvælger på bagsiden af rattet i Drive.

Vognen har en 10″ skærm som standard og mulighed for head up display, som kan kombineres den seneste navigationsteknologi “augmentet reality”. Så vises kørevejledningen på ruden foran dig med blå pile, så selv højre/venstre blinde ikke er i tvivl. ID.4 kommer også som udgangspunkt med den nyeste tekniske 2.1 opdatering, som giver den en “Over-the-Air” opdatering hver 12. uge.

Den rummelige familievenlige elbil kommer i to batteri størrelser på henholdsvis 52 kWh og 77 kWh og med enten 148, 170 eller 204 hestekræfter, rækkevidder fra 348 til 522 kilometer og i hele 9 forskellige udstyrsvarianter. Men så skal man heller ikke sidde og sætte krydser på en masse papirer bagefter.

Ligesom på den lidt mindre søster trækker elmotoren i ID.4 som sagt på baghjulene, men den vil også kunne fås med firehjulstræk på et senere tidspunkt. VW ID.4 må iøvrigt trække mellem 1000 – 1200 kilo på krogen, hvilket i hvert fald kan imødekomme trailerfolkets behov for at køre forbi genbrugstationen.

Prisen starter på kr. 320.000,-

Testbilen ID.4 1st Max på kr. 440.000,-

Hvad synes Morten?

“Hvis den eneste bil du nogensinde har kørt er en Toyota Aygo (eller en Opel Karl, eller en Fiat Panda, eller en…), så undrer du dig måske ikke over, at du føler dig som en hængt kat, hvis du har været ude på en lang køretur med landevej og motorvej. Så er det nok bare sådan, det er, tænker du.

Det er fordi, mange biler LARMER og STØJER, HOPPER og DANSER på vejen, så man bliver ør i hovedet, og overraskende nok gælder det ikke kun de billigste og mindste biler derude, men også nogle ret så dyre biler. Men det gælder ikke de nye elbiler fra Volkswagen, og jeg opdagede allerede under første køretur i Tyskland sidste år, hvor godt det står til med ID.3. Den er meget bedre at køre en lang tur i end en ny Golf, for den støjer slet ikke, og den smyger sig over asfalten som en kat smyger sig om benene på ejeren for at få mad.

Med ID.4 som storebror til ID.3 bør det selvfølgelig bare blive endnu bedre. Den er større, den er dyrere (faktisk er den slet ikke ret meget dyrere end ID.3, så jeg vil mene, jeg nemt kan finde en ID.3-køber, som vil brokke sig over, at ID.4 fås til 320.000 kr.). Og det er sandelig også bedre endnu. 

Hvis jeg ikke vidste, at jeg sad i en bil, som i basisudgaven koster det samme som en nogenlunde udstyret Golf, ville fraværet af støj, larm og gener fra affjedringen få mig til at skyde på en bil til 600.-700.000 kr. Det er det, elbiler kan i dag, og det kan de, fordi de på mange andre markeder ER dyre biler. I Tyskland er ID.4 noget dyrere end Tiguan og Passat Variant, men de danske afgifter gør så, at det er omvendt i Danmark.

Jeg ruller ud af Holbækmotorvejen og har ikke en finger at udsætte på komforten. Den flyder og flyver, den nye ID.4. Med 204 hk er der også præcis, hvad der skal være af kræfter – til glidende og pænt hurtig kørsel, men ikke til præstationer, som bøjer nakken af led. Sådan en elbil er ID.4 ikke, og det bliver den kommende topmodel GTX med cirka 300 hk nok heller ikke.

Der er en glæde og skuffelse over interiøret. De samme problemer med for få knapper til bl.a. klimaanlæg og manglende regenererings-indstillinger går igen fra ID.3, og selv om materialerne er valgt fra en hylde med dyrere varer, så er de ikke på noget nær samme høje niveau som komforten. Det er mere lækker mikrobil end luksusbil, så træerne gror altså ikke helt ind i himlen”

Hvad synes Malene?

“Lige så snart jeg ruller ud på asfalten ved Rådhuspladsen, minder ID.4 mig om, hvor fedt det bare er at køre elbil. Nu er denne her vogn altså også exceptionel støjsvag og utroligt komfortabel at køre, og så synes jeg, at den ser bedre ud end lillebror ID.3 som til sammenligning virker lidt for høj og smal i proportionerne. Men måske er det bare det bredere SUV look med de sorte beskyttelseslister og frihøjden, der taler mere til mig.

Testbilen er en topudstyret ID.4 1.ST Max, der indeholder stort set al det gear, man kunne ønske sig. Blandt andet en 12″ infotainmentskærm med cool “augmentet reality”, som jeg fluks sætter i gang, da jeg skal finde vej til Roskilde. Det fungerer faktisk rigtig fint med små lysende blå pile i head up displayet og et rullende blå bånd under forruden, der viser hvilken side, jeg skal dreje til.

Interiøret herinde er til at genkende fra ID.3, men måske fordi det er sort, virker det mindre billigt og mere eksklusivt. Det er også utroligt vanedannende blot at kunne sætte sig ind i bilen og sætte Drive. Jeg kalder det “slam’n’go” fordi vognen er køreklar fra det øjeblik, jeg tager i håndtaget. Dem må jeg iøvrigt heller ikke glemme. De cool touchhåndtag, som ikke bare ser og lyder smarte, men faktisk fungerer helt som de skal.

Og så imponerer den pålidelige rækkevidde mig også. Det er jo altså koldt i dag med sne og slud, og fordi jeg er et trodsigt menneske, der ikke vil gå på kompromis med komforten, bare fordi jeg kører elbil, sætter jeg gang i højeste niveau sædevarme, radio, vinduesviskere for og bag, bagrudevarmer og en temperatur i kabinen på 24,5 grader. Hvorefter jeg drejer ud på Sydmotorvejen. Okay, der ryger næsten ti kilometer i rækkevidde for hver knap jeg trykker ind, men herefter holder rækkenvidden sig stabilt. Også med 110 km/t fra København til Køge. Det er altså et stort plus i bogen herfra. Jeg har ikke oplevet ikke mange andre elbiler, der kan holde kadencen på samme overbevisende måde.

På landevejen videre mod Roskilde glider vognen fint, og særligt herude mellem de forblæste bare marker lægger jeg mærke til hvor støjsvag ID.4 er. En sand fornøjelse, men selvfølgelig også fordi jeg jo trods forbliver relativt tæt på hjemme, og ikke er på vej til Skagen. Af samme grund tænker jeg faktisk, at jeg hverken behøver de 204 hestekræfter eller 520 kilometers rækkevidde i det store batteri. 170 hestekræfter performance motoren med det lille batteri og 343 kilometers rækkevidde er rigeligt for min hverdag i byen med møder, indkøb og børn. City versionen er godt nok lidt mindre veludstyret, men koster til gengæld kun kr. 10.000,- mere end basismodellen. Og der er altså ingen grund til at betale en hel masse penge ekstra for en større og tungere “tank,” der alligevel bliver sjattanket hver nat ved min ladeboks. For uden en sådan i indkørslen skal man altså være hard core miljøforkæmper for at orke lade- og ledningsbikseriet ved en elbil. Og det uanset hvor meget rækkevidde den så end har.”

Author: Malene Raith

Share This Post On