Foto: Malene Raith og Nissan
Det er ikke for ingenting, at Nissan Qashqai er blevet en storsællert. Vognen er solid og trofast – min mor kører stadig rundt i 1. generation – i en størrelse, som er passende til både byen og de længere køreture. Qashqai kan også imødekomme de fleste praktiske behov som en helt almindelig familie nu må have, og det i et design, som ikke træder nogen over tæerne. Og det er vel også derfor, at Nissan ikke har ændret så meget ved det på den nye 3. generation Qashqai – også selvom vognen er helt ny fra yderst til inderst.
Jeg befinder mig lige ovre på den anden side af sundet, nærmere betegnet i det idylliske skånske sommerlandskab, hvor Nissan har inviteret til testkørsel i tysk indregistrerede testvogne.
Og det er intet mindre end verdens mest solgte crossover, som jeg er ude i. Eventyret startede for Nissan i 2007, hvor de ikke bare sendte vognen med det umulige navn på gaden, de opfandt også et helt nyt segment, som blev kaldt for crossover. Oprindelig en slags blanding mellem en hatchback og en kompakt SUV.
Siden er det blevet til fem millioner solgte Qashqai på verdensplan, 3 millioner af dem i Europa og 49.000 stykker i Danmark. Og det er ikke bare min mor, der stadig triller rundt i en, det er der faktisk også 37.000 andre danskere, der gør. Og den slags forpligter naturligvis. En fornyelseopgave skal af samme grund udføres ganske gelinde, da Nissan selvfølgelig helst ser, at de fem millioner gamle Qashqai med tiden skiftes til 5 millioner nye. Og så er det klart en god ide at spille det sikre kort og lade den nye 3. generation være så genkendelig som muligt, også selvom alt faktisk er nyt. På nær nøglen.
Den nye Qashqai har smidt 60 kilo takket være brugen af aluminium og højstyrkestål, er bygget på en ny platform, men har bevaret samme proportioner i længden af hensyn til kompaktheden. Til gengæld er den gjort højere og bredere, hvilket giver mere plads på både bagsæde og i bagagerummet. Fronten med forstørret grill og bagenden med nyt logo er redesignet og gjort mere nutidig, og for at fremme sit familievenlige image, kan bagdørene desuden nu åbnes 90 grader. Det letter adgangen for børnefamilierne, og den slags er jeg fan af. Brugbar praktik kan man bare ikke få for meget af i en praktisk vogn.
Under motorhjelmen er diesel lagt i graven, og Qashqai fås nu kun med en 1,3 liters mild hybrid benzinmotor med enten 140 eller 158 hestekræfter, samt et valg mellem forhjuls- og firehjulstræk og 6 manuelle gear eller det nye Xtronic automatgear. Omkring april til næste år kommer den så også i en spændende e-Power version med 190 hestekræfter. En elektrisk hybrid, der fungerer omvendt af de traditionelle hybrider ved at være drevet frem af en elmotor, som så får hjælp til at generere strøm på batteriet af en 1,5 liters benzinmotor.
Kabinen er ny med lækre nye materialer og et både optisk, men også bredere instrumentbord med to digitale skærme, paneler inspireret af japansk træ og nydelige stikninger – når du kommer op i udstyrsniveau. Og det er desuden nu muligt at tilvælge features såsom ratvarme, et virkelig velfungerende head-up-display med navigation og elektrisk bagklap. Advarsel om trafik bag vognen og adaptiv fartpilot er til gengæld standard, men vil du også have ProPilot til køkørsel og hjælpende vognbaneassistent med, skal det tilkøbes.
I midterkonsollen er der en fin ny elektronisk nemt betjent gearvælger til den nye automatiske gearkasse, som ifølge Nissan giver en mere smooth kørsel i bytrafik og samtidig en mere frisk acceleration, når man har brug for det. Og det kan faktisk mærkes. Den første testbil har 158 hestekræfter og automatgear, og det fungerer unægtelig godt her på de svenske landeveje. Jeg mangler ikke dynamik til lige at smutte udenom en traktor eller to, kraften er der med det samme, når jeg træder på speederen, og når farten sættes ned – i de små svenske landsbyer er der mellem 30 – 40 km/t – bemærkes nedskiftene ej heller.
Jeg prøver også den mindre motor med de 140 hestekræfter og de seks manuelle gear, og også her er jeg godt tilfreds med det hele. Naturligvis har jeg ikke samme moment til en frisk overhaling, og jeg skal da også geare ned, hvis jeg vil bevare momentet hen over en svensk ås, til gengæld sidder gearene så godt, at jeg ikke behøver bruge tid på at lære hverken dem eller koblingen at kende. Det funger bare. Til et liv med meget bykørsel ville jeg klart kunne nøjes med 140 hestekræfter. Som pendler ville jeg nok tage den store motor med det behagelige friske automatgear og ProPilot.
Qashqai kører generelt meget komfortabelt, og jeg sidder godt bag rattet med et fint udsyn. Men trods den hurtigere respons og kraft fra motoren, er den nye Qashqai ikke at forveksle med en dynamisk vogn. Undervognen er nemlig stadig på den bløde side, hvilket man for eksempel mærker ved vejbump. Men det tænker jeg, at målgruppen er sikkert er ganske godt tilfredse med. For verdens mest solgte crossover er selvfølgelig først og fremmest en praktisk familieallrounder. Den skal være rummelig og behagelig nok til at køre kort som langt i. Og på den måde gør den nye 3. generation Qashqai nøjagtig det, som den skal. Stadig den samme velkendte vogn, nu bare i et mere tidssvarende skarpt antræk med nye friske heste og bedre opdateret elektronik.***
Den nye Nissan Qashqai kommer i fem udstyrsniveauer, må trække 1800 kilo på krogen og koster fra kr. 275.000,-