Foto: Malene Raith
Nok var rejserestriktionerne endnu ikke løftet, da en fornem udenlandsk gæst var på fransk visit (høh, hø) i Danmark, men det var heldigvis ingen hindring for behagelig nærkontakt. Der var nemlig tale om den nye sedan DS 9 fra det “unge” franske premiummærke, DS, og den krævede kun en køretilladelse fra SKAT at få lov at trille en første tur i på en herlig dansk sommerdag.
Du får lige en hurtig genopfrisker. For det er efterhånden flere år siden, at den franske PSA koncern, nu Stellantis, tog beslutningen om, at Citroëns topmodeller skulle stå på egne ben som det selvstændige premium brand DS. Som spæd start fik DS vognene eget logo, men vi skulle helt frem til 2018 før den første selvstændige vogn, DS 7 Crossback, endelig blev lanceret på det danske marked. Med masser af krom, krystaller og blikfang i et design, som var tro mod den oprindelige konceptbil fra 2014. Samtidig var det slut med at købe sin DS hos Citroën, bilerne fik nemlig nu egne butikker, som dags dato tæller seks stykker.
I maj 2019 kom mærkets anden model så på markedet: lillebroren DS 3 Crossback med fem døre, og nu er den tredje model, den luksuriøse E-segmentsedan DS 9, altså så endelig landet på dansk asfalt.
Eller det vil sige, testbilen på de franske plader her er sådan set kun på visit. For DS 9 lanceres faktisk først herhjemme sidst på året. Ikke desto mindre befinder vi os nu med håndsprit, masker og coronapas på Nordfyn, hvor DS har inviteret til testkørsel af deres helt nye langstrakte direktionsvogn.
DS er jo som udgangspunkt et nichebrand. Topmodeller i premiumklassen er trods alt ikke dem, forhandlerne langer flest over disken af, og det franske designmærke henvender sig da utvivlsomt også mere til feinschmeckerne end pøblen. DS 9 er ingen undtagelse. Faktisk tværtimod. For selvom e-segmentet er gået frem det seneste år, så udgør det stadig kun 2,6 procent af markedet.
Jeg vil gerne lægge ud med at indrømme, at jeg til at begynde med fandt det nye DS design noget overlæsset. At der med fordel kunne dræbes et par krystaldarlinger her og der, ude som inde. Men som flere modeller er blevet introduceret har jeg ikke bare vænnet mig til det, det er også begyndt at falde i min smag. Særligt den brutale og overdådige grill med de roterende lygter og lodrette LED-lys. For det er nu altså fedt med en vogn, der står ud i trafikken, somme tider er mere simpelthen bare mere, og der er noget herligt fransk arrogance over det voluminøse glitter. At netop den slags så storsælger i Kina, vælger jeg lige nu at vende det blinde øje til. For uanset bling, krystaller og glitter, så kan man ikke tage personligheden fra det markante DS design.
Du har måske allerede regnet ud, at DS 9 må være bygget på samme platform (EMP2) som bonusbroren Peugeot 508. Men læg lige mærke til bagakslen. For DS 9 har fået hele 18 cm større akselafstand, hvilket man tydelig kan se på baghjulets placering. Pladsen kommer mestendels bagsædepassagererne til gode.
De kegleformede blinklys i siderne er en hilsen til den originale DS fra 1955, mens den lange kromliste i midten af kølerhjelmen (som med fransk højtidelighed kaldes “DS sværdet”) med logoet for enden er helt ny. Fronten er jo altså prydet af den overdådige sortmønstrede signaturgrill, flankeret af de to vertikale LED-kørelys bånd og de trippelte forlygter, som roterer om sig selv, når man starter vognen. Måske for meget for nogle, men alligevel temmelig blæret, ikke? Og på bagenden sidder der et par super skarpe LED-lygter med krystalmønster. Om ikke andet, så står det ud i trafikken.
Det eksklusive krystallook går i høj grad igen i interøret. Knapperne er samlet i midterkonsollen, der på den måde kan fungere som vognens mixerpult, og alle materialer herinde er af høj kvalitet med stikninger på instrumentbordet og sågar håndsyet læderrat. Luksuriøst og lækkert med enkelte features, som connaisseurer vil kunne genkende fra Peugeot 508. Gearvælgeren til 8-trins automatgearet f.eks. og, nårh ja, det at man skal holde startknappen (oppe under DS klassiske analoge ur) pænt længe inde, før vognen starter eller slukker. Og ja, det leder naturligvis til det næste: køreoplevelsen.
Jeg ved godt, at jeg ikke må nævne det andet mærke, men nu gør jeg det altså alligevel: Citroën. For at rulle af sted på landevejen gennem de frodige fynske landskaber sender straks erindringer tilbage til barndommens ture i min fars CX’er. En komfortabel flyder i særklasse, der absolut ikke stod tilbage for nogen på motorvejen, og forøvrigt også den første vogn, jeg har oplevet at køre over 200 km/t i. DS 9 har samme luksuriøse ånd over sig, og selvom jeg aldrig selv nåede bag rattet på nogle af min fars CX’ere, er den flydende fornemmelse af komfort præget i mine knogler.
DS 9 er udstyret med akustiske vinduer, som holder støjniveauet i kabinen nede, og så hjælper det naturligvis også, at testbilen er en plug-in hybrid. For det er lækkert at rulle lydløst fra start og den fire cylindrede 1,6 liters friske benzinmotor med 180 hestekræfter gør ikke noget synderligt væsen af sig, når den sætter i gang. Elmotoren har 110 hestekræfter, hvilket samlet giver vognen 225 hestekræfter og mulighed for at køre op til 48 kilometer på ren el. Nuvel, vi kørte allerede ind på motorvejen ved Glostrup, og eftersom jeg ikke ynder at køre sammen med Teslaerne i slæbesporet, var batteriet brugt op inden Storebæltsbroen. Slut med elkørsel, men DS 9 fortsætter dog med at køre som hybrid, og DS 9 er en fornøjelse på de snoede nordfynske landeveje. Topfarten hedder 240 km/t, og DS 9 klarer 0 – 100 km/t på 8,3 sekunder. Opladningen af batteriet tager ca. 1 time og 45 min. derhjemme.
Orker du ikke ledningsgøglet, eller vil du hellere bare have rhododendron stående i din indkørsel fremfor en ladestander, kommer DS 9 også i en ren 1,6 liters benzinudgave med ditto 225 hestekræfter. Og senere er også en firehjulstrukket bandit på vej. Til gengæld kommer der desværre ikke en brændstofbesparende dieselcruiser til dem, der kører langt hver dag.
DS 9 lander som sagt i Dk sidst på året, prisen er endnu ikke fastlagt.