12 grams forskel, Audi Q7 TFSI e

Foto: Jeppe Dalby

Har du grøn samvittighed og er på udkig efter en stor praktisk SUV med selvsikker attitude og masser af luksus, så er Audi Q7 TFSI e et godt bud. Men har du en anelse økonomisk sans, gør du nu klogt i også at tage et kig hos konkurrenterne. Vi kører den nye plug-in hybrid Audi Q7 55 TFSI e Quattro, der er oplagt for de økonomisk stærke, som gerne betaler fuld pris for at være miljøvenlig. 

En tung fætter

Audi har netop introduceret plug-in versionen Q7 TFSI e i Danmark. Det lille ”e” er hos Audi kendetegnet for biler med plug-in-teknologi, mens ”e-tron” er forbeholdt de fuldt ud elektriske modeller. At tilføre strøm under motorhjelmen er ikke noget nyt, og da slet ikke for Audi. I 1989 producerer Audi nemlig sin første plug-in hybrid; en Audi 100 med en elmotor på knap 13 hk kombineret med en 2,3-liters femcylindret motor. Meget er der sket siden, men principperne bag plug-in-systemet er faktisk de samme. Plug-in-systemet kombinerer i al sin enkelhed en elmotor og en forbrændingsmotor, som giver dig muligheden for at køre på ren el, når batteriet altså er ladet op. Så ja, du skal have en ladestander i hjemmet, eller der hvor du parkerer til daglig, før en plug-in giver mening, og det gælder selvfølgelig også for den nye Q7 TFSI e. 

Under motorhjelmen på denne monstrøse Audi, finder du intet mindre end en turboladet V6, som sammen med elmotoren yder 381 hk og 600 Nm. Er det ikke nok kan du også få en ”60’er” som giver dig ekstra 70 hk – men tro mig, det har du ikke brug for, den her er mere end hurtig nok. Bilen flytter sig fra 0-100 på 5,8 sekunder, og det er altså imponerende for en bil med en tørvægt noget nær Suezkæmpen Evergreen. Fun fact: Q7 TFSI e vejer mere end 2x Renault Captur (90hk).

Med de mange kilo får du til gengæld oceaner af plads. Bagagerummet er på 650 liter, hvilket er 120 liter mere, end du får i en standard Audi A6. Bagsædepladsen er, som du forventer det – intet mindre end fænomenal. Men den høje vægt er ikke alene forbeholdt den rummelige kabine. I sammenligning med en standard Q7 55 TFSI vejer hybridversionen her cirka 400 kilo mere. Det er selvfølgelig på grund af den elektriske drivlinje, samt batteripakken.

Systemet tilføjer ikke alene vægt, men stjæler også plads i bagagerummet, som sammenlignet med en A6 er stort, men hele 215 liter mindre end en standard Q7. Den begrænsede plads i bagagerummet betyder desværre også, at du ikke kan få Q7 TFSI e med syv sæder. Så har du fem børn kan du godt vinke farvel til Q7 TFSI e eller et par af børnene. 

I kabinen undgår du ikke at bemærke de lækre sæder. De er yderst behagelige og kan indstilles på utallige måder med oppustelige puder til støtte af lænd og lår. Et hurtigt kig på udstyrslisten afslører, at de ikke er gratis, tværtimod. De er et tilvalg til små 60.000 kr. Ellers adskiller hybrid versionen sig ikke fra den almindelige Q7. Det er Audi, som vi kender det med stilrene linjer, solide paneler og meget begrænset brug af plastik – lækkert!

Og så til prisen …

Det skal ikke være nogen hemmelighed, at man godt kan mærke de mange kilo. Men du køber jo heller ikke en Q7, fordi den skal være sporty. Du køber en Q7, fordi den er komfortabel, den er rummelig og nok også lidt for de fire ringe, hvem ved? Spørger du en tilfældig dansker om prisen på sådan en Audi, vil de fleste nok vurdere den til at koste i omegnen af en million. Det er heller ikke helt forkert – Audi Q7 TFSI e starter fra 1.159.990 kr, mens testbilen her løber op i 1.607.536 kr med udstyr. 

Men der, hvor det går galt, er, når vi sammenligner med en BMW X5 xDrive 45e.

Ifølge Audi kører Q7 TFSI e 37 km/l og har en elektrisk rækkevidde på 45 km med en CO2 udledning på 62 g/km. Dette er ikke nok til at imødekomme de danske emissionskrav, og Audien bliver derfor hårdt beskattet. BMW har formået at holde CO2 udledning på under 50 gram og er derfor betydelig billigere. BMW’en fås fra 865.000 kr., altså en prisforskel på næsten 300.000 kr. Så er man i markedet for en stor SUV, er det nok de færreste, som vil vælge Audi’en. 

Men glemmer vi for et øjeblik prisen, er der ingen tvivl om, at Audi Q7 TFSI e er en gennemført bil. Selvom jeg til hverdag vil vælge BMW X5 45 e grundet dens mere sportslige køreegenskaber, vil jeg på længere ture uden tøven vælge Audi’en. Nu er en SUV per definition jo ikke sportslig, men BMW’en føles mere kompakt og nem. Audi’en udmærker sig dog på motorvejen med en mere støjsvag kabine, en komfortabel luftaffjedret undervogn og en lækker kabine – og ja, så kan man desuden også køre ind midt i storbyen med ren samvittighed. ***

Author: Jeppe Dalby

Share This Post On