Lidt, men bedre, Audi Q2 facelift

Foto Jeppe Dalby

Lidt, men godt som man siger. Nok har den nye faceliftede Q2 bevaret de fleste af sine specielle design særpræg, men de få og små tiltrængte ændringer får faktisk alligevel den lille urbane SUV til at blende meget bedre ind i Audis modelfamilie på en frisk og mere harmonisk måde.

Den kompakte SUV Q2 fik for første gang hjul at køre på tilbage i 2016, hvor Audi havde inviteret til testkørsel i de Schweiziske Alper. Selve bilen blev afsløret i en stor flyhangar på en luftbase ved Zürich til smart musik, graffiti på væggene og film med en masse unge på skateboards. Af en eller anden grund mener marketing nemlig – og det gælder stort set for alle brands – at den slags beskriver byens aktive ungdom.

I sagens natur er Q2 den mindste lillebror i SUV-flokken, hvilket gør den til en oplagt vogn for en yngre målgruppe, der skal af sted på spas i weekenden med vennerne. I andre lande altså, men ikke i Danmark. Takket være vores afgiftsystem henvender den kompakte vogn sig nok snarere herhjemme til den nye og mere veletablerede børnefamilie. Men det er den såmænd også ganske god til.

Der er som udgangspunkt brugt alle designtriks i bogen på at få Q2 til at se større ud end den er. Og det virker. Den optisk brede front og bagende med stor grill og smalle lygter, det lave tag og de horisontale linjer snyder unægtelig vognen større. Og det er der ikke ændret meget på ved faceliftet her fem år senere.

Grillen er naturligvis ny og en mere bidsk opdateret version, luftindtagene er mere markante og der er nye LED-lygter som standard for og bag. Den særlige linje og Q2 kendetegn, som løber fra forruden til bagerste dørhåndtag, er her endnu, og det er de markant små baglygter også. Begge dele skal naturligvis give vognen volumen over henholdsvis hjulene og på bagenden. Hånden på hjertet har jeg aldrig brudt mig om de små baglygter. De virker nemlig ikke særlig Audiagtige og får bagenden til at se lidt klodset ud. De er her skam endnu, men takket være en ny markant kromliste virker det hele pludselig langt mere harmonisk og elegant.

Interiøret ligner til gengæld sig selv omend al software naturligvis er opdateret, og wifi nu er standard. Testbilen er en S Line hvilket desuden betyder sportssæder, læderrat og aludetaljer, og så er den altså spækket med diverse mere eller mindre uundværlige udstyrspakker, som du selv må afgøre, om du vil sætte kryds ved. Jeg ville dog kigge nærmere på Komfort- og Pluspakken, så jeg kunne få indfældelige sidespejle, elbagklap, midterarmlæn og ikke mindst: nøglefri adgang og start.

Under motorhjelmen på denne her Q2 35 TFSI S tronic gemmer der sig en frisk 4-cylindret 1,5 liters turbobenzinmotor med 150 hestekræfter. Og den er faktisk et både komfortabelt og dynamisk bekendtskab. Jeg mangler hverken saft eller kraft på motorvejen, hvor vognen kører både behageligt stabilt og lyddæmpet, og så sidder jeg bare godt i mit sæde og behageligt højt. Der skal dog ikke køre de mest enorme biler ind foran mig, før det går op for mig, at så stor er denne her SUV heller ikke. Til gengæld glider den som en lille ål igennem byen, hvor størrelsen omvendt er en klar fordel, når der skal parkeres og smuttes ind mellem parkerede biler. Eneste lille irritationsmoment, jeg kan komme på, skulle da lige være, at den somme tider er lige lovlig frisk i afsættet.

Jeg kommer i hvert fald flere gange til at lave ufrivilligt hjulspind, når jeg lige hurtigt skal nå ind i et hul i trafikken, eller kækt sætter i gang for grønt. Men er hestekræfterne for stor en mundfuld for mig, kan jeg jo naturligvis altid downsize til den 3-cylindrede 1,0 TFSI med 110 hestekræfter. Og omvendt kan de mere friske jockeyer senere på året se frem til at lave hjulspind i en SQ2 med 300 af de galopperende.

Er man i SUV markedet fordi man gerne vil have så meget udstyr og plads som muligt for pengene, giver Audi Q2 ikke meget mening. Men søger man det lidt mere luksuriøse og gedigne, måske fordi man har startet en lille familie og søger en ny frisk hverdagsbil, som er velegnet til byen, giver Q2 rigtig god mening. Der kan uden problemer sidde to børn på bagsædet, voksne, uanset højde, sidder komfortabelt på forsæderne og så kører bilen dejligt og uanstrengt. Også på længere ture ud ad motorvejen. Og så ser den lille urbane SUV fra Audi bare endnu bedre ud nu med sin nye opgradering.

Audi Q2 koster fra kr. 330.000,-

Author: Malene Raith

Share This Post On