Foto Jeppe Dalby
Det er nu ellers ikke fordi, at den lydmæssigt gør et voldsomt nummer ud af sig. Bevares, selvfølgelig kan en Supra da brumme olmt, når der trædes på speederen, og enhver laber motorlyd er naturligvis også mere, end hvad de, på det område, ganske personlighedsforladte elbiler giver fra sig.
Men det er bare ikke helt nok til at retfærdiggøre den smågakkede adfærd, som den nye Toyota Supra får frem i adskillige medtrafikanter. Navnet, ikonet og de aldeles velskabte linjer er nok snarere årsagen til, at jeg ind imellem har en kortege af nysgerrige bilister efter mig, som jeg roligt triller gennem byen i den nye “lille” GR Supra 2.0.
“Årgh, prøv at se – en Supra!!” råber drengen og alle vennerne smider fluks deres mountainbikes fra sig for at gå hen og besigtige bilen. Jeg holder ellers helt anonymt, synes jeg selv, på Nettos parkeringsplads, og er ved at sende en sms til min mor. Nåh, så kører møllen igen. For nok har fangruppen her ikke tilnærmelsesvis været i live, da den oprindelige Supra blev lagt i graven, alligevel har legenden tydeligvis formået at leve videre i de følgende generationer af små bilfans.
Sportsvognen ramte verden tilbage i 1978 under navnet Celica Supra, smed så Celica navnet sammen med tredje generation i 1986, hvor den hittede stort, gik i sig selv med fjerde generation i 1990’erne og forsvandt helt ud af produktion i 2002. Og nærmest lige siden har der svirret rygter om, at en ny Toyota Supra var på vej. Men vi skulle helt hen til 2018 før det nye så godt som fabriksklare eksemplar, GR Supra Racing Koncept, en konceptudgave af den kommende 5. generation ikoniske sportsvogn, endelig blev vist frem på Geneve Motor Show.
Den nye 6-cylindrede 3.0 Toyota GR (Gazoo Racing = Toyotas Motorsportsafdeling) Supra er skabt i samarbejde med BMW (hvor den hedder Z4, men det ved du sikkert) og blev introduceret på det danske marked i 2019. Altså 17 år efter at produktionen var stoppet. Og i efteråret 2020 suppleredes den så af denne her downsizede 4 cylindrede 2.0 liters Supra. Og ja, bare rolig. Den nye lillebror har måske nok færre heste under hjelmen, men det gør den absolut ikke mindre underholdende.
GR Supra 2.0 er som udgangspunkt skabt til dem, der sagtens kan leve med 258 hestekræfter (i modsætning til 3.0 med 340), og sågar også gerne vil spare penge ved at starte på et lavere udstyrsniveau. GR Supra 2.0 kan nemlig fås i tre niveauer, hvorimod topmodellen 3.0 kun kan fås med topudstyr. Her alene kan der være noget nær en kvart million at hente i prisforskel, hvis man kan leve med stofsæder i stedet for læder, et mindre prangende anlæg og uden sportsdifferentiale.
Når man ikke spiller bilkort, er prisen jo unægtelig en væsentlig faktor, som i særdeleshed i overbeskattede Danmark gør vognene mere eller mindre tilgængelige for flere. Og eftersom sportsvogne jo altså ikke kun handler om hestekræfter alene, men også om vægt, vægtfordeling, handling osv. kan man ikke bare sådan skue motoren på hestene. Det er GR Supra 2.0 et glimrende eksempel på.
Vognen er 100 kilo lettere end storebror og den mindre motor giver en bedre vægtfordeling, da den på grund af størrelsen er placeret mere centralt i vognen, og så er chassis og affjedring desuden blevet fintunet og tilpasset. Toyota har også optimeret gearskiftet på 8-trins automatgearet (samme som i 3.0’eren). Til gengæld må fartfreaks leve med, at lillebror med sine 5,2 sekunder næsten er et sekund længere om at nå 100 km/t end storebror (4,3).
Sidste sommer var jeg så heldig, at teste GR Supra 2.0 på Sturup Raceway i Sverige, og her var jeg aldeles imponeret. For der er rigelig med smæk på den baghjulstrukne Supra Junior for en amatørracerkører som jeg. Vognen både føles let og er meget nemt kontrolerbar i kurver og sving, og man skal unægtelig være feinschmecker for at kunne mærke forskel på Toyota GR Supra 3.0 og den nye mindre GR Supra 2.0 her. Nok har sidstnævnte 82 færre hestekræfter, men det kræver nok en lang autobahn fremfor en snoet racerbane, før man for alvor kan fuld valuta for storebrors bundtræk.
Testbilen i dag er klædt i mellemudstyrsklunset Sport, hvilket blandt andet pynter vognen med røde Brembo bremsekalibre og gør den ekstra stabil med adaptiv undervogn og aktivt elektronisk differentiale. I kabinen kan jeg også nyde godt af en 8,8″ infotainmentskærm med navigation og Apple CarPlay, og så er her unægtelig knapper, som BMW fans vil kunne nikke genkendende til.
Nok er GR Supra en to-dørs coupé, altså en egoistvogn uden bagsæde, som alene er skabt til at underholde personen med hånden på rattet, men det gør den nu ikke umulig at køre rundt i i dagligdagen. Okay, hvis du er en smule som mig, kan du nok ikke lade være med at klippe sving og bukke hjørner på en småflabet måde, vognen inviterer jo til det, men jeg kan faktisk også køre ganske roligt og komfortabelt ved helt almindelig jævn fart.
Jeg skal ikke holde tungen lige i munden for at tæmme GR Supra 2.0 i bytrafikken, vognen er let kørt fra start og lyder ikke som en opmærksomhedskrævende “se-mig” tosse i de små gear. Også selvom der faktisk er kommet lidt mere motorlyd i både højttalere og udstødning på juniorvariationen. Den er afdæmpet, og gør som sagt først væsen af sig, når jeg giver gas.
Til gengæld har den en form, man ikke ser alle vegne i trafikken. Faktisk ingen vegne, og det er, selvfølgelig sammen med navnet, det, der tiltrækker de mange nysgerrige blikke, fans og bilister. Jeg har da heller ikke siddet mange minutter bag rattet, før den første Suzuki Swift hænger i slipvinden og som en skygge følger alle alle mine bevægelser. Flere kører også op på siden og appellerer til, at jeg træder på speederen, og så er der alle dem, der stopper op, når vognen holder parkeret. Og dem der omvendt spærrer vejen for mig, fordi de som civile amatør færdselsbetjente/kørelærere har brug for stive selvtillliden af ved at opdrage på folk i sportsvogne. Lige så diskret buldrende Supra er, ligeså larmende er den i sit design. På den fede måde naturligvis. Og som tidligere Dodge Viper fan kan jeg jo kun klappe begejstret i hænderne over bulen i taget. Supra er unægtelig tilbage i en virkelig velskabt, flabet og dynamisk form.
“No more boring cars,” lovede Akio Toyoda, Toyotas øverste chef, for snart 3-4 år siden, og den udtalelse er jeg nu færdig med at fnise af. For selv i juniorudgaven har Toyota her skabt en virkelig underholdende sportsvogn, som ikke bare beviser hans pointe, den løfter også arven fra fortiden på imponerende vis. Og i 2.0 udgaven er det sågar nemmere for flere at komme ud at køre en vis legemdel ud af bukserne i en Toyota. Men husk nu også, at tage den sjove vogn på bane. For det er nu altså her, man får det optimale ud af sin GR Supra. Uanset om den hedder 3.0 eller 2.0. Måske endda lidt ekstra for skillingen i denne her juniorracer.
Toyota GR Supra 2.0 koster fra kr. 776.545,-