Foto: Aiways
Kollegaen er netop blevet sat på plads med en spids bemærkning om, at han skal lade være med at tale i mobiltelefon under kørslen. Hvilket han ikke gjorde.
Derfor er jeg nu spændt på hvilken irettesættelse, der venter mig fra det lille kamera i stolpen ved forruden. Det holder nemlig øje med træt- og uopmærksomhed hos chaufføren, så jeg lægger ud med at gabe. Nåh. Ingenting. Så kniber jeg øjnene i (naturligvis uden at lukke dem). Stadig ingenting, så jeg fortsætter lidt endnu med diverse opfindsomme fake uopmærksomhedforstyrrelser, men det udløser ej heller så meget som et bip. Nåh. Nu er det så ikke første gang, at elektronik ignorerer mig, og måske tjener det i virkeligheden til den store nye elektriske SUV, Aiways U5, s fortjeneste, at den ikke lader sig snyde af fjant og fjollerier på første køretur i det helt nye kinesiske bilmærke.
Faktisk har jeg været bag rattet på vognen for lidt mere end et halvt års tid siden, hvor jeg rullede en tur i en fransk indregistreret udgave under den indledende runde af Årets Bil 2021. Dengang stod det lidt uklart for mig, hvad det her egentlig var for en vogn. For jo da, der kan da sættes flueben ved elektrisk, billig og rummelig, men det var ligesom også det. Men efter at have testkørt Aiways U5 en formiddag syd for København kan jeg konstatere, er jeg faktisk ikke blevet klogere. Det vender jeg tilbage til. For først skal det handle lidt om det nye bilmærke, som netop er blevet lanceret i Danmark. Og faktisk også resten af Europa.
Lad os starte med det lidt særegne navn, som på kinesisk faktisk har – og den havde jeg så ikke lige set komme – en småsvulstig romantisk tolkning. “Ai” betyder nemlig elsker eller kærlighed og sat sammen med “ways” kan det tydes henad kørekærlighed eller elsk din køretur. Udtalen må du selv ligge og rode med. Bilfabrikken ligger sydvest for Shanghai og blev bygget i 2017. Planen er, at Aiways skal kunne bygge op til 6 forskellige modeller her og sende omkring 300.000 biler af båndet årligt, når de når topkapacitet. De har desuden deres egen batterifabrik og af samme grund udviklet eget batteridesign i en såkaldt sandwich konstruktion. Lige nu er det dog kun den nye U5, som triller af båndene i Shanghai, men både en U6 skabt på samme platform er på vej samt den større U7.
U5 blev introduceret i Tyskland i efteråret 2020, det europæiske hovedkvarter ligger i München, og i Danmark er det den danske Suzukiimportør, Andersen Motor, som er forhandler.
U5 er en som sagt en rummelig elektrisk SUV/crossover lavet i 52 procent aluminium og 48 procent højstyrke stål for at holde vægten nede. Nærmere detaljer om tanken bag designet, dets evt. aerodynamiske funktion eller hvad der har været inspirationen bag det følger ikke. Det gjorde der heller ikke ved første køretur i efteråret. Det eneste, der forklares af detaljer er logoet, der er skabt til at tolkes som et ternet flag eller bilens fire hjul med batteriet i midten. At to af hjulene er forbundet med batteriet tolker jeg som symbol på vognens forhjulstræk, men den står altså for egen regning.
Den hvide testbil med sort tag, sorte skærmkasser og detaljer ved lygterne, synes jeg ser frisk ud og gør sig bedre end den sølvfarvede, der mest bliver grå i grå. Den ser også meget kinesisk ud, uden at jeg helt kan sige hvorfor. Måske er det de smalle forlygter kombineret med en spids vertikal front, som man ofte ser på design fra østen. Bagenden, med elektrisk bagklap, er også nydeligt med spoiler i taget og et lysende LED-bånd fra baglygte til baglygte. At elbiler skal have særegne dørhåndtag er heller ikke gået Aiways øje forbi, så på U5 vipper de beredvilligt ud, når vognen åbnes. Og ind igen så snart den triller eller låses. Og apropos, så åbner og tænder U5 automatisk, når man nærmer sig med nøglen i lommen, hvilket betyder, at jeg ikke skal trykke start, men bare sætte vognen i Drive, når jeg har spændt sikkerhedsselen. En yndlingsfeature, som jeg iøvrigt begejstret har døbt “slam’n’go”.
Man sidder dejlig højt i den 468 cm lange, 187 cm brede og 170 cm høje vogn, der har en akselafstand på 280 cm. Hvis det ikke siger dig noget, betyder det faktisk, at der er plads til lange mennesker på bagsæderne selvom der sidder lige så lange mennesker foran. Rummelighed er ikke en overdrivelse i U5, og i bagagerummet er der plads til 432 liter mælk.
Kvaliteten af interiøret er fin, ikke prangende, elektrisk indstillelige sæder er standard, her er et godt stort multifunktionsrat, en 12,3″ infotainmentskærm med navigation, Apple CarPlay og EasyCon til Android og en hel del pianolak. Det elsker nogle, mens fedtfingerforskrækkede hader det.
Her er også et væld af sikkerhedssystemer såsom det førnævnte opmærksomhedskamera, der holder øje med både dig, og hvor dine øjne vandrer hen, der er automatisk nødbremse som ser biler, cykler og fodgængere, her er døradvarsel, så du ikke åbner døren op i en forbipasserende bil eller cyklist, trafik bag vognen advarsel og meget mere. Navigationen kan desuden hjælpe dig med at finde ledige ladestandere og planlægge en stoprute, hvis du skal udenfor din komfortzone.
For nu er det her som sagt en elbil, og U5 er derfor ideelt set skabt til hverdagslivet i og omkring byen. Længere ture skal tilrettelægges efter ladestandere, kørestil og tålmodighed og er ikke bare noget, man lige improviserer. Jeg ved godt, at hvor der er vilje, er der vej, så fanatikere og elbilelskere kan naturligvis helt sikkert argumentere for rig mulighed for at køre jorden rundt med lidt planlægning og oceaner af tid. Men er man bare et helt almindeligt menneske, som går i elbilstanker, skal man altså overveje to ting: har jeg mulighed for at sætte min egen ladeboks op ved min bopæl, og hvor stort er mit kørselsbehov egentlig.
For ligesom man ikke køber en dieselbil for at køre små daglige ture i byen, så køber man heller ikke en elbil, hvis man har behov for at bevæge sig over længere afstande på motorveje på ugentlig basis. Har man to biler, giver det til gengæld rigtig god mening, at vælge den ene som elbil til det daglige og lade brændstofvognen tage sig af turene i ferierne, med traileren og campingvognen. Til den slags er ikke meget hjælp at hente til hos Aiways. U5 må nemlig kun have 75 kilo på taget og to cykler på anhængeren.
Der er ikke meget man skal konfigurere ved den nye elbil, der skal sådan set bare besluttes, hvilken af de to varianter, Plus eller Premium, som man vil have. Der er kr. 35.000,- i prisforskel og blandt andet kunstlædersæder, seperat touchpanel til klimaanlæg, varme i forsæderne, panoramasoltag, p-sensor foran, tonede ruder, elbagklap og 19″ alufælge i stedet for 17″ til forskel. Og den pakke ville jeg gå efter.
Det, der gemmer sig under motorhjelmen, er til gengæld det samme. Et 63 kWh batteri, som driver den elektriske motor med 204 hestekræfter, der klarer 0 – 100 på 7,5 sekunder og har en topfart på 160 km/t. Rækkevidden er op til 410 kilometer omend ti kilometer kortere i versionen med 19″ fælge.
Aiways U5 kan hurtiglades med op til 90 kW og dermed komme fra 20 til 80 procent på ca. 35 minutter. Til gengæld tager 140 kilometer 8 timer på hjemmeladeren.
Præcis som for et halvt år siden på Jyllands-Ringen, kan jeg igen konstatere at den lydløse Aiways U5 kører godt, stabilt og komfortabelt. Vognen kan sættes i Eco, Normal og Sport, og derved køre fint frisk på speederen eller mere tilbagelænet roligt. Styretøjet er dog klart på den bløde side hele tiden. Man kunne jo mene, at mange mennesker i Danmark pt. ikke har super meget tillid til noget fra Kina. Men det har salgstallene fra det nye kinesiske MG, der blev introduceret i Danmark sidste sommer, sat til skamme. Derfor er jeg lidt i tvivl om, hvad jeg skal konkludere om Aiways U5. For ud over, at uopmærksomhedskameraet ikke vil tage mig alvorligt – og hvis det iøvrigt gjorde, ville jeg naturligvis alligevel slå funktionen fra – så kan jeg ikke sætte en negativ finger på det nye kinesiske elbilmærke. Det hele spiller nemlig helt, som man forventer. Her er rigtig godt med udstyr, batteriet ser ud til at holde den rækkevidde, der loves, her er oceaner af plads i kabinen, som er pæn, funktionel og ikke mangler noget som helst.
Designet er også nydeligt uden at være hverken for anmassende sært eller for kedeligt. Alligevel er jeg ikke helt oppe at ringe. Måske fordi jeg synes, at charmen mangler. For der er altså lidt: “Værsgo, her er en elbil, den er billig” over det historieløse mærke, der end ikke eksisterede for 4 år siden, og allerede for et halvt år siden havde første produktionsvogn klar. Der er ikke gjort noget ud af en spændende fremtidsvision, ingen stolthed eller sågar reflektion over designet, og elbilen kommer heller ikke med en grøn målsætning. Det er blot et nyt elektrisk bilmærke, der rationelt set laver nogle glimrende elektriske køreapparater med en masse spændende udstyr til en rigtig fornuftig pris, hvis man har brug for meget plads.
U5 var oprindelig tænkt til kun at skulle sælges over nettet, men du kan også bare tage hen til en af de 11 Suzukiforhandlere i Danmark, køre en tur og herefter vælge at svinge Dankortet på stedet, eller når du kommer hjem.***
Aiways U5 koster fra kr. 300.000,-