Grøn urban SUV, Jeep Renegade PHEV

Foto Jeppe Dalby

Som udgangspunkt skal Jeep Renegade ikke være en renpoleret vogn. Med sit firkantede design minder den om en klassisk børnetegning og det rå look signalerer uomtvisteligt off road. Ikke bybil, som den i realiteten er. Men det er jo kendetegnende for SUV boomet. Med mindre folk er begyndt at fylde mere, har fået flere børn, eller generelt bare har større behov for at transportere møbler, er der ikke rigtig nogen rational grund til at køre rundt i en SUV i den urbane hverdag. Med mindre man gør det, fordi man bare synes, det er fedt. Og halleluja for det.

De seneste års opsving har nemlig givet flere mennesker råd til at vælge vogn med hjertet, altså mere efter design og signalværdi og ikke bare efter det fornuftige og praktiske, og nu er det så ovenikøbet blevet fordelagtigt at være mere miljøvenlig samtidig. Og her kommer den nye Jeep Renegade 4Xe plug-in hybrid ind i billedet. Uh, elmotor, siger du måske, får det ikke den lille urbane designerSUV til at passe bedre ind som bybil? Jo. Og så desværre alligevel ikke helt.

Jeep har, som de fleste jo nok ved, rødder i et militært køretøj fra Anden Verdenskrig, og selvom Renegade nok næppe kommer i nærheden af nogen krige, skal den naturligvis leve op til sit ophav. Derfor det kantede design, robuste interiør og den lidt rå antidynamiske køreoplevelse med frihøjde og firhjulstræk. Påskønnet i terrænet, ikke på motorvejen.

Og de historiske referencer til trods kom Jeep Renegade altså først på markedet i 2014. B-segment SUV’en, der produceres side om side med Fiat 500X i Syditalien, ramte plet i tidsånden ved at være en lille markant “aktiv livsstils” vogn. En såkaldt kompakt SUV med både frihøjde og praktik nok til at begå sig i terrænet, omend mest med tanke for byens kantsten.

Jeep Renegade fik et lille facelift i 2018, som gjorde den en smule mere ren og harmonisk i designet med nye runde pupilagtige LED-lygter (lidt et G-Klasse rip-off) og en rundere og mere velproportioneret front. Og i sensommeren 2020 meldte Jeep sig så ind i batteribanden med en plug-in hybridudgave af Jeep Renegade.

Den kan fås i tre udstyrsvarianter og med en enten 190 eller 240 hestekræfters PHEV motor i kombination med en ny 6-trins automatgearkasse. Elmotoren på 60 hestekræfter er placeret bagerst, er i stand til at trække vognen på strøm op til 130 km/t. (eller til man aktiverer firhjulstrækket), og sammen med batteriet er det muligt at køre op til 43 kilometer på ren el.

Testbilen er topmodellen Trailhawk som har en 4-cylindret 1,3 liters turbobenzinmotor med 180 hestekræfter under hjelmen, der sammen med elmotoren altså giver vognen 240 hestekræfter og mulighed for at køre 0 – 100 km/t på 7,1 sekunder. Forudsat at der er strøm på batteriet. Det vender jeg tilbage til.

Indvendigt er ligner Renegade PHEV sig selv omend med ny flot og farverig instrumentering, så jeg kan følge med i det grønne eller måske modsatte aspekt ved min kørsel, og et råt “vand og muddertæt” look ok, med lidt hård plast, men det skal jo også være til at skrabe mudderet af instrumentbordet, når man har rodet rundt i terrænet.

Og bare rolig, Jeep har lovet, at den elektriske drivlinje ikke kommer til at anfægte vognenes vigtigste kendetegn: de terrængående evner. Renegade Trailhawk har derfor også fuldt 4X4 som kan låses, køre i Low gear eller lave Hilldescent, og så er der naturligvis også forskellige indstillinger til enten elektrisk kørsel, hybridkørsel eller strømbesparende kørsel. Så jeg kan trille strøm tilbage på batteriet, når jeg løber tør.

Da jeg første gang testkørte vognen i sensommeren 2020, var jeg absolut begejstret. En urban firhjulstrækker, der kan køre på strøm i byen giver nemlig fuldstændig mening. Men da jeg denne gang trækker stikket på orange Renegade Trailhawk PHEV begår jeg den fejl, at jeg køre direkte ud på motorvejen, hvor jeg ret hurtigt får suget livet ud af batteriet. Frostvejr og mange omdrejninger har jo tendens til at gøre den slags.

Og så skal jeg ellers love for, at jeg får vakt den 4-cylindrede motor til live. Faktisk så meget at jeg til at begynde med tror, at den er 3-cylindret. En lyd nogle elsker, men jeg ikke er den store fan af. Uden strøm er der ikke meget raket over Renegade PHEV, men det kan vel ikke overraske nogen, når man befinder sig i en vogn, som på ingen måde forsøger at være aerodynamisk. Vindstøj er her selvfølgelig også en del af, så det giver klart bedre mening at forlade motorvejen hurtigst muligt og trille ind i byen. Og ja, ja, selvfølgelig krænger vognen så meget i sneglen fra motorvejen, at sønnike må bruge begge hænder for at holde sig fast på bagsædet.

I byens mere rolige tempo fungerer hybridteknologien optimalt. Jeg nyder at sidde højt og overskue trafikken bag den lodrette forrude, og undervognen er ok rå tillige med køreegenskaberne. Og det klæder unægtelig Renegade at køre på stille strøm. Altså lige til jeg ikke har mere.

Nok fortsætter vognen med at forsøge sig som hybrid, men det er bare det store omdrejningsorkester, der går i gang, når jeg træder på speederen. Hvilket jo står i diametral modsætning til det stille elektriske mode. Et par gange kan vognen ikke rigtig kan finde ud af, om jeg skal køre på el eller bare forhjulstrukket brændstof, når jeg starter for grønt, hvorfor den bliver lettere hakkende i de lave gear, til jeg kommer lidt op i fart.

Heldigvis forsvinder larm og hakkeri igen, efter batteriet er fuldt opladet på ny. Jeg skal jo skrive det, men du skal naturligvis have adgang til daglig opladning, hvis du overvejer en PHEV. Så fungerer det hele nemlig helt, som det skal, altså så længe du holder dig fra motorvejen.

Jeg er generelt vild med den kompakte Renegade. Størrelse, udseende og pris appellerer rigtig meget til mig, og det er en superfin lille kompakt SUV til byen til alle os, der kan lide frihøjde og det lidt rå og ligetil look. Som Trailhawk kan jeg endda spille smart i sandet på stranden eller ud over terrænet, og med tilsat strøm under hjelmen burde færdighederne gå op i en højere enhed med det urbane præg. Set fra miljøets side gør det da nok også. Men med mit temperament er det nok bedst at holde mig til brændstofvariationen.

Jeep Renegade 4Xe koster fra kr. 295.000,-

 

Author: Malene Raith

Share This Post On