
Foto: Jeppe Dalby
Designet deler utvivlsomt vandene, men kun til døren i kabinen lukkes. Bag rattet er der nemlig ingen diskussion om, hvorvidt den nye BMW 4-serie Coupé er en rendyrket fornøjelse. Altså for dem med store kreditkort, der kan tillade sig at prioritere luksus fremfor praktiske evner og som giver tommelfingeren op for den fremtrædende nye front.

Første møde med 4-serien ever fandt for mit vedkommende sted på en racerbane i Sverige i 2016, og gjorde mig noget forvirret. Sammen med danske og svenske kolleger skulle vi teste M3 og M4, men inden vi gik i gang, dristede jeg mig til at spørge om, hvad forskellen på de to vogne var.
“Det er i bund og grund den samme bil,” forklarede en kollega, mens de andre nikkede samtykkende. “Nårh …?!” svarede jeg indforstået, men fattede hat. Logikken sagde mig jo, at 4 vel var større end 3, men eftersom vognene så rimelig ens ud og var udstyret med samme motor, var det mig en gåde, hvad BMW fik ud af at sætte forskellige numre på samme vogn.
Først da jeg i dag, lidt mere end fire år senere, står ansigt til ansigt med den nye 4-serie, ser jeg lyset. Det er jo trods alt til at få øje på nu – selv for civile, der ikke er specielt BMW-sagkyndige. 4-serien kom til verden i 2012, hvor BMW valgte at udskille de dyrere og mere luksuriøse feinschmeckervarianter, Coupé, Cabriolet og lidt senere Gran Coupé, fra de mere almindelige kompakte bestsellervarianter i den årelange succesfulde 3-serie. Luksusvarianterne blev samlet under betegnelsen 4-serie, men lignede jo altså af åbenlyse grunde stadig en 3-serie variant. Det gør de så ikke mere. Fårene er for alvor skilt fra bukkene med anden generation i 2020.

Og lad mig bare tage tyren ved hornene, fortænderne eller nyrerne med det samme. For det er selvfølgelig BMW’s ikoniske kendetegn, grillen, der engang for snart 90 år siden (helt nøjagtig i 1933) rent faktisk lignede nyrer og har heddet det siden, der har fået gevaldigt iøjenfaldende vokseværk.
Og det i en grad, så folk er kommet op af stolene. Nogle tager sig til hovedet, mens andre velvilligt stikker hånden i lommen efter kreditkortet. Uanset hvad er en ting sikkert: 4-serien er blevet helt sin egen. Stadig bygget på 3-serien, men med markant anderledes design.
Jeg må indrømme, at jeg selv ikke helt vidste, hvilket ben jeg skulle stå på, da jeg så de første billeder af den enorme snude. Var det for meget, eller var det fedt? Men allerede ved første møde var jeg solgt. 4-seriens nye design ser præcis så eksklusivt ud, som det skal. Jeg bør selvfølgelig tilføje, at jeg også er svært glad for det voluminøse design på 7-serien, et udseende andre har haft svært ved at sluge. Men jeg er bare beundrer af, at BMW ikke steder sig selv til hvile på laurbærene, men med jævne mellemrum udfordrer det ellers konservative og pænt stringente design. Man kommer jo ingen vegne af at stå i stampe, og det er fedt, at det bayerske mærke formår at redesigne sit markante kendetegn på 117 måder. Nyrerne på den oprindelige vogn fra 1933 var iøvrigt også anseelige i størrelsen omend smallere – se vores nostalgiske indblik i BMWs historie HER

Den nye 4-serie Coupé er desuden blevet lidt bredere, lidt lavere, har mere akselstand og er hele 13 cm længere end forgængeren. Mest til glæde for dem på forsædet. For jovist, kan der sagtens sidde to personer på bagsædet med det smalle vindue og lave loft, og forsædet rykker da også automatisk frem i adstadigt tempo, når man vil derom.
Men lad være med at stikke dig selv blår i øjnene. Det er mere pynt end brugbart. Bild bare din partner noget andet ind, men inderst inde ved du godt, hvad coupéer i bund og grund handler om. Dynamik, luksus, elegance, køreglæde … praktik er slet ikke med på listen.
Testbilen her er en M Sport, hvilket betyder standardudstyr såsom M Sportspakke, BMW Live Cockpit Plus, bakkamera, den labre nye runde joystick til 8-trins Steptronic automatgearet m.m. Pyntet med ekstraudstyr som læderindtræk og kunstlæderpaneler.

Hvad man ikke umiddelbart kan se er, at vognen også er udstyret med BMWs kamera- og radarbaserede køreassistentsystem, Driving Assistant Professional, der ud over at holde øje med vognbanen, krydsende trafik bagude, sidekollision, fartgrænser mm. også advarer, hvis man skal til at køre mod ensretningen eller bevæger sig hen mod et rødt lys. Faktisk meget rart om vinteren, når solen hænger lavt.
Det her er en 430i Coupé, altså ikke den største, men ej heller den mindste motormæssigt, hvilket betyder, at jeg har en 2.0 liters firecylindret TwinPower turbo benzinmotor under hjelmen med 258 hestekræfter, der klarer 0 – 100 km/t på 5,8 sekunder. Den er begrænset til 250 km/t (som vanligt) og kører ualmindelig lækkert. Hvis du er luksuscruisertypen vil du elske den. Er du Bulderbrian, skal du nok gå videre til M4’eren. For nok er 4-serie Coupé blevet ekstra støjisoleret, men der kommer generelt bare ikke meget larm fra denne her motor.
Selv start/stopfunktionen ved standsning foregår så smooth uden nævneværdig forsinkelse, at selv en start/stop-hader som jeg, hverken får udslæt eller behov for at slå det fra. Det er faktisk ret godt gået af BMW. Og så kører vognen jo simpelthen, som kun en BMW kan. Når den er bedst.
Gnidningsfrit og sportsligt med perfekt moment og speederrespons. Det er renpoleret køreglæde, hvilket utvivlsomt nok også var årsagen til, at den eksklusive vogn røg direkte i finalen ved Årets Bil i Danmark 2021 side om side med biler til den halve pris. 430i Coupé er en sportslig flyder til overskudshverdagen, for dem der kan tillade sig at prioritere elegance og egoistisk køreglæde i et køretøj fremfor passagerer og rummelighed. Berlingoens direkte modstykke om du vil, nu i et markant påtrængende og frækt design, der ikke er til at tage fejl af.
Desværre ved jeg allerede nu, at der venter en ny gåde på mig, næste gang jeg står klar ved banen i Falkenberg i Sverige. For naturligvis skal intet være lige til. Den kommende BMW M3 bliver nemlig udstyret med samme snudeskaft som BMW M4. Og så kan man jo nok engang stille spørgsmålet: hvorfor være 4, når man faktisk bare er 3? Nårh, ja. I get it. Som coupé bliver 3 til 4, også selvom den mest er beregnet til 2. ***
BMW 4-serie Coupé koster fra kr. 591.000,-
