Mild bandit, Ford Fiesta ST-Line

Jeg glemmer det fra gang til gang. Måske fordi designet, som trods alt er det første, der møder mit øje, sjældent får mig op at ringe. Men det er jo en fornøjelse at sætte sig ind, trykke start og smutte af sted. For Ford er simpelthen suveræne til at bygge dynamiske motor, der spiller i perfekt harmoni med rat og gearkasse, og smække hele dynen ned i en minibil de fleste har råd til. Og lad dig endelig ikke narre af, at der står mildhybrid på den nye Fiesta ST-Line Hybrid. Vognen har nemlig fået en ny EcoBoost hybridmotor med flere hestekræfter og forbedret undervogn, så den kører (lidt) længere på literen helt uden at blive morfar.

“Hold K… den er da fed! Hvad er du så sur over?” er fotograf Jeppe Dalbys reaktion, da han ser bilen. Jeg kigger undrende på ham. For hvad er det, han kan se, som jeg ikke kan? Det vender vi tilbage til. For det er ingen ungersvend, vi har med at gøre her, men en bilmodel med meget lang historik. Faktisk har Ford Fiesta nu hele 45 år på bagen.

Det hele begyndte i det Herrens år 1976. Helt nøjagtig 11. maj kørte den allerførste Ford Fiesta af båndet i Tyskland, og sidenhen er der langet omkring 18 millioner stykker over disken. Et tal, der ifølge Ford, stiger med et nyt eksemplar af minibilen hvert 96. sekund. Og som det jo er med Danmark og små biler, faldt Fiesta naturligvis straks i danskernes smag. Den blev såmænd derfor allerede kåret til Årets Bil i Danmark i 1977 for til sidst at ende som den mest populære Ford model. Siden første generation er vognen vokset godt 40 centimeter, og i 2017 nåede vi så helt op på en 7. generation af minibilen, nu med de kendetegnende spidse forlygter og den bistre vertikale grill. Og hvis du nu sidder og tænker: “Hmm, 2017 er ved at være længe siden”, så har du helt ret. Et facelift er faktisk også forventet her i 2021. Men ind til da er Ford Fiesta ST-Line med mildhybridteknologi absolut værd at kigge nærmere på.

Mildhybrid er, som navnet siger, den mildeste form for elektrificering, hvilket betyder, at et mindre batteri assisterer brændstofmotoren og de elektriske systemer, og dermed optimerer brændstofforbruget – og i tilfældet her også accelerationen. Man har hverken den elektriske lydløse start eller mulighed for at køre på strøm alene, til gengæld skal det lille batteri heller ikke lades, Fiesta ST-Line Ecoboost Hybrid opsamler nemlig sin assisterende energi fra nedbremsningerne.

ST-Line og mildhybrid kombineret lyder måske lidt som en selvmodsigelse. For skal biler med batteri ikke køres nogenlunde nænsomt for at give mening? Jo. Det skal de som udgangspunkt. Bare ikke lige denne her sportstrimmede bandit. For det er netop det elektriske boost, der sætter gang i turboen, og dermed giver vognen sit underholdende bundtræk. Det mærker jeg med det samme, som jeg kører ud fra forhandleren. Pludselig har jeg lyst til træde lidt længere på speederen og køre lidt højere op i omdrejninger, inden jeg skifter gear. Fordi det er sjovt, fordi jeg kan, og fordi jeg kan mærke, at vognen også gerne vil.

Styretøj og speeder er kontant på den forhjulstrukne bil, sportsundervognen jep, sportslig, men stadig rigelig komfortabel til mig takket være de behageligt støttende sportssæder. Men er man mageligt anlagt, bør man som udgangspunkt nok ikke lade sig lokke af noget som helst fra Ford, der klinger af ST.

Der trækkes imponerende 155 hestekræfter ud af den 3 cylindrede 1,0 liters EcoBoostmotor, og det endda uden at den lyder forpint. Normalt er jeg ellers ikke fan af trecylindrede motorer, som jeg ofte synes, bliver lidt dåseagtige i lyden, når de får flere omdrejninger. Som et kejtet forsøg på at virke mere “fresh” end vognen i virkeligheden er. Men Ford har muflet lyden på Fiesta ST-Line Ecoboost Hybrid, så den brummer dybere og mere afdæmpet, og på den måde virker langt mere ærlig og mindre påtrængende. Godkendt herfra af 3-cylinder allergikeren.

Interiøret er stadig ikke vanvittigt sexet, men trimmet med de røde syninger, det store læderrat og de digitale instrumenter får nu kabinen til at se godt ud. Den farverige 8″ infotainmentskærm finder jeg stadig lidt klodset og malplaceret, men det hele er unægtelig både intuitivt og funktionelt. Noget af udstyret herinde, såsom nøglefri døre og start, elektriske indfældelige spejle, trådløs oplader (der dog ikke kan rumme en iPhone 12 Pro Max), førerassistancesystemer som skiltegenkendelse og Audio 12 pakken m. SYNC 3, B&O lydsystem og navigation er del af ekstraudstyrspakken X til kr. 13.000,- Og den vil du gerne have. Lyden i højttalerne og den nøglefri adgang alene er pengene værd i min bog.

Interiøret er stadig ikke vanvittigt sexet, men trimmet med de røde syninger, det store læderrat og de digitale instrumenter får nu kabinen til at se godt ud. Den farverige 8″ infotainmentskærm finder jeg stadig lidt klodset og malplaceret, men det hele er unægtelig både intuitivt og funktionelt. Noget af udstyret herinde, såsom nøglefri døre og start, elektriske indfældelige spejle, trådløs oplader (der dog ikke kan rumme en iPhone 12 Pro Max), førerassistancesystemer som skiltegenkendelse og Audio 12 pakken m. SYNC 3, B&O lydsystem og navigation er del af ekstraudstyrspakken X til kr. 13.000,- Og den vil du gerne have. Alene lyden i højttalerne og nøglefri adgang er i min bog pengene værd.

Fiesta er jo i sagens natur ikke en stor bil, og der er ikke voldsomt meget plads på bagsæderne. Men her er fem døre, fin plads til børn på bagsæderne og til hverdagen i bagagerummet. Og netop størrelsen er jo altså også med til at gøre Fiesta ST-Line Ecoboost Hybrid så sjov at bukke hjørner i.

Jeg griber mig selv i at spekulere på, hvorfor så mange egentlig godt kan lide automatgear. For når et seks trins manuelt gear, der iøvrigt er spiffet op med knop i aluminium, er så naturligt som det her, tænker jeg slet ikke over mine bevægelser. Det hele glider uanstrengt og nemt, og skiftene sker (ikke så overraskende) lige præcis, når jeg vil have dem, og ikke når automatikken i gearkassen synes, det er passende.

Derfor er det for såvidt også ligegyldigt, om jeg er oppe at ringe over designet eller ej. For Ford bygger biler til folket, som det er en fornøjelse at sætte sig bag rattet i. Og den glæde er ikke sat over styr, selvom der er sat et lille batteri i Ford Fiesta ST-Line Hybrid. Tværtimod faktisk. Vognen er nemlig nu ikke bare kvikkere på omdrejningerne, køreglæden og ST-Line er også økonomisk lettere for flere at få råd til. ***

Ford Fiesta ST-Line Ecoboost Hybrid med 155 hestekræfter koster fra kr. 205.000,-

Author: Malene Raith

Share This Post On