Voldsom Volvo, Volvo XC60 T8 Polestar Engineered

Foto: Jeppe Dalby

Jeg ved godt, at udtrykket måske er lidt slidt, men plug-in hybriden Volvo XC 60 T8 er ikke desto mindre i denne her Polestar Engineered udgave det. En voldsom og sporty Volvo. Naturligvis på den diskrete og nedtonede måde, som kendetegner det svensk/kinesiske mærke. Af samme grund sætter den mig også i et dilemma. På den ene side tiltaler dynamikken og de omkring 400 hestekræfter mig, men på den anden ved jeg ikke rigtig, hvad jeg skal stille op med dem, når vognen samtidig er begrænset til 180 km/t.

Volvo XC60 T8 Polestar Engineered er en plug-in hybrid, altså en opladningshybrid, der skal lades op med kabel. Af samme grund kan den ikke bare kan køre op mod 30 kilometer på literen, hvis man vel at mærke kører pænt det meste af tiden, den kan også køre op til 45 kilometer på strøm alene. Plug-in hybrider er ikke nye i Volvo regi, men det er det lille diskrete hvide mærke på front og bagende til gengæld.

Spørger du Volvo, har de ikke noget med Polestar at gøre. Mærket, som kommer til Danmark hen over sommeren 2021, er et helt selvstændigt lidt mere sporty brand, som hører ind under moderkoncernen, kinesiske Geely. Men man skal altså være pænt dårligt seende, for ikke at få øje på Volvoen i de to modeller, Polestar 1 og den fuldt elektriske Polestar 2, som pt. er rullet ud fra søstermærket. Særligt nu, hvor jeg altså befinder mig i en XC60 med et Polestar emblem. Mærkerne er måske ikke tvillinger, men tydeligvis tætte søskende. Der somme tider låner tøj af hinanden.

Når der står Polestar Engineered på en Volvo, betyder det altså, at vognen er optimeret til at give dig en mere sportslig oplevelse. Altså topmodel. Og det gør ikke bare denne her XC60 højtudstyret, det gør den også til en frisk plug-in hybrid. Uden dog at skilte synderligt med det. For ud over de gule bremsekalibre, 21″ fælgene og de diskrete hvide emblemer gør den ikke det store designmæssige væsen ud af sig.

Den nuværende XC60 er fra 2017 og skabt på samme fleksible platform som XC90. Den har de samme designmæssige kendetegn omend med egne særpræg. Størrelsen er selvfølgelig en anden, og jeg finder personligt XC60 mere formfuldendt end sin storebror, og også tjek lige signaturforlygterne med det liggende T (Thors Hammer). De går hele vejen hen til grillen, hvilket forstærker det brede og lidt vrede udtryk. Meget elegant.

Som Polestar Engineered er XC60 T8 udstyret med en 4 cylindret 2.0 liters benzinmotor med 318 hestekræfter, der bliver assisteret af yderligere 87 hestekræfter fra elmotoren. Altså en pænt kraftfuld vogn, der, når batteriet er ladet op, kan køre 0 – 100 km/t på blot 5,4 sekunder. Og husk det nu: lad være med at lege med strømførte biler, hvis du ikke har daglig adgang til en lader. For vognen på over 2,2 ton føles altså anderledes tung, når batteriet er brugt op.

Derudover har SUV’en en ganske speciel undervogn. Den er nemlig optimeret og udstyret med de samme Öhlinsstøddæmpere, som man også finder på den nye Polestar 2. Og det er pænt avanceret teknik for nørder. De skal nemlig justeres med en skrue manuelt i motorrummet, hvilket sikkert er nemt nok, hvis man er en den type, der elsker at rode rundt der. Men til prisen tænker jeg faktisk, at målgruppen ikke er det.

Fordelen er selvfølgelig at feinschmeckere på denne måde kan super finjustere vognen efter humør fra blød til stenhård og få lidt racerbanemekaniker smag i munden. Så fintfølende er jeg ikke. Jeg er godt tilfreds med den komfortable indstilling, som kollegaen, der testede bilen før mig, har sat støddæmperne i.

Som plug-in hybrider har for vane at gøre, starter Volvo XC60 T8 altid på strøm, hvilket du bør notere dig, faktisk er det nye sort for dynamiske biler. Det er lækkert at trille lydløst ud fra kantstenen i en SUV af denne størrelse, og den elektriske motor har masser af kraft til at trække den kvikt hen over asfalten. Og når benzinmotoren så sætter ind afhængigt af kørestil, acceleration og batteriniveau, sker det super smooth og glidende. Uden vred brummen eller synderlig støj fra motorrummet.

Vognen regenererer strøm til batteriet, når jeg ruller og bremser, jeg kan som altid også vælge køremode med den lille ruller i midterkonsollen, og derudover kan jeg trykke på diverse batterimodes via infotainmentskærmen. Blandt andet kan jeg sætte benzinmotoren til at lade batteriet op, omend det ikke kan anbefales at gøre ofte. Ud over at motoren larmer meget mere, og acceleration bliver sløv, så koster det skørt meget på brændstofforbruget. Funktionen er fin nok, hvis man senere skal ind i en byzone, hvor man kun må køre på strøm. Det har vi bare ikke i Danmark. Endnu.

Jeg har dog mit hyr med den ellers luksuriøse gearvælger, som jeg konstant kommer til at sætte i Neutral, når jeg skal navigerer vognen på plads i en bås eller p-plads. Og det er faktisk ret irriterende. Men måske man vænner sig til det efter et par uger.

Anderledes tilhænger er jeg til gengæld af de cool karrygule sikkerhedsseler, der naturligvis er en Polestar indikator. De ser drøngodt ud og ja, er måske det mest direkte blingbling ved denne her topmodel.

Som sagt har XC60 T8 som Polestar Engineered op mod 400 hestekræfter, der virkelig er i hopla til at sende vognen hen ad asfalten imponerende hurtigt. Men … nu har vi så bare passeret forbi det herrens år 2020, og det betyder, at alle nye Volvoer er begrænset til kun at kunne køre 180 km/t. Er det ikke nok, spørger du måske. Tjoh, men ud over at det virker lidt formynderisk, og næppe vil sælge mange Volvoer på det tyske marked, så er der nu noget skævt ved at stoppe så mange hestekræfter ned i et motorrum for blot at give dem lænker på. Og de bliver trods alt ikke billigere af den grund.

Volvo XC60 T8 Polestar Engineered er på den måde en vogn af selvmodsigelser, men det betyder ikke, at jeg ikke kan se fornuften i den, som jeg ruller af sted bag rattet og de vredt røde digitale ure. Med fuldt blus på batteriet bevæger familie SUV’en sig smidig som en (stor) kat gennem trafikken, jeg sidder som altid fantastisk i Volvos sæder, og vognens evne til at flytte sig er en nydelse.

At man så skal betale lige godt en million kroner for en dynamisk optimeret vogn, som ikke kan komme op over 180 km/t på autobahnen har jeg lidt sværere ved at se logikken i. Men omvendt vil nogen måske blive tiltrukket af det luksuriøse i et dynamisk topudstyrsniveau. Dem, der ikke vil gå ned på udstyr, men bare have den hurtigste vogn med de gule sikkerhedsseler, de gule bremsekalibre og det sære affjedringssystem. Fordi de kan.

Volvo XC60 T8 Polestar Engineered koster fra kr. 1.115.000,-

Volvo XC60 T8 koster fra kr. 774.000,-

Author: Malene Raith

Share This Post On