
Foto: Jeppe Dalby
Der var nok adskillige Mustangfans, der fik morgenkaffen galt i halsen, da de erfarede, at Ford havde besluttet, at opkalde deres første elbil efter muskelbilen med ponyen. For er der noget, der står i diametral modsætning til en spruttende 5 liters V8’er må det da være en lydløs miljøbil. Men tænk så lige tanken lidt videre. Måske er det jo netop derfor. Den nye fuldelektriske Mustang Mach-E markerer nemlig et nyt yderpunkt for den amerikanske bilfabrikant, som ikke bare forfrisker og fornyer en ikonisk vogn, men også viser, at det ene ikke udelukker det andet.

Tværtimod faktisk. For jo flere elbiler, man kan sende af sted, jo bedre muligheder er der for de knap så miljøvenlige vogne. For det handler jo om miljøkvoter og bøder. Og holder Ford sig på den rette side, giver det dem friere tøjler til fortsat også være leveringsdygtige i brølende ponyer. Præcis ligesom hybridenglen Toyota med ro i sindet har kunne genoplive Supra.
“I was there” står der på billedet på min opslagstavle. Af mig og den nye Mustang ved verdenspremieren i Barcelona 2013. Egentlig ville jeg have taget en selfie med Bill, som alle bare kalder ham, du ved Bill Ford, chef og barnebarn af grundlæggeren, men han havde nået at forlade bygningen, inden det lykkedes mig at bikse min iPhone op af dametasken.
Mustang kom til verden i USA i 1964 og blev opkaldt efter en lille præriehest. Men der skulle altså avles hele fem generationer af det galoperende dyr, før den sjette endelig gjorde sig fortjent til officielt at blive bragt til Europa i 2015. Siden har muskelbilen solgt i over 33.000 eksemplarer på vores side af dammen. Tre år senere fik Mustang så en lille opfrisker, som blandt andet indeholdt lidt flere heste, et voldsomt dækafbrændingsmode (se Anders Berner fyre op for røgen ved den internationale testkørsel) og mulighed for ekstra larm i udstødningen. Altså lidt mere af det, vi elsker ved Mustang.
Og derfor kunne det måske også virke som noget af en kold afvaskning og et stort tilbageskridt, da Ford stolt i 2020 viste den næste vilde hest frem. En stor pony på strøm med hold-kæft bolsje i grillen. Årgh, hvad? Skal vi nu alle til at være kedelige miljøhellige ordensdukse? Nej, bare rolig. Ford Mustang Mach-E er ikke en erstatning. Det er en SUV variant.

Ford forklarer Mustang Mach-E med, at den er skabt med udgangspunkt i kundernes behov. Hvilket utvivlsomt næppe er Mustangkunderne, men SUV kunderne. Og så må Mustangfans enten æde en tudekiks eller stikke hovedet ned i V8’eren igen. For af alle automobilproducenter er Fords spidskompetance jo ikke nichebilerne, men biler til alle. Og i 2021 er kombinationen af elbil og SUV bare den perfekte cocktail. Tilført ekstra umami fra Mustang. Det helt oplagte valg, hvis du spørger mig, men jeg hører naturligvis gerne fra læsere, der mener, at andre Fordmodeller egner sig bedre som designforbillede.
Ligner den så en Mustang? Tjah, både og. Da jeg står overfor Mach-E i Fordbutikken på en mørk forårsdag i Tåstrup, synes jeg til at begynde med, at den virker lidt klodset. Mest fordi den jo er høj som en crossover, og ikke flad som en sportsvogn. Men det varer heldigvis ikke længe, før jeg får rystet Coronatrætheden af mig og begynder at forstå, hvad jeg står overfor. For det er tydeligt, at der er brugt rigtig meget tid på at forme og gennemtænke Mach-E fra yderst til inderst. Vognen er fuld af detaljer som både er funktionelle og ser godt ud lige fra den let betjente elektriske bagagerumsklap (et lille spark) til den rummelige frunk (bagageplads i forenden) på 100 liter. En SUV/crossover skal nemlig kunne rumme både familie og pakkenelliker, men det behøver den ikke blive kedelig af. Ford lader nemlig taglinjen “droppe” takket være den sorte indfarvning af taget, så Mach-E får et coupéagtigt præg, uden at den reelt er det. Ligesom den sorte indfarvning langs bunden af vognen er med til at slanke den.
Fronten er også helt sin egen. Mach-E har fået en ny kulfiber-look-alike hest midt i det, der engang var en grill, men jo ej længere er nødvendig på en elbil og LED forlygter, som ikke minder om noget man før har set fra Ford. Og så er der jo dørhåndtagene. Eller manglen på samme, skulle jeg måske hellere sige.

Der er jo efterhånden gået sport i at lave særprægede dørhåndtag på elbiler, men på Mach-E har Ford så godt som fjernet dem og i stedet sat et lille sort udhæng ved ruden og en trykknap i B-stolpen. Det giver et renere karosseri, og fungerer faktisk også glimrende – selv med lange negle. Døren vipper efterfølgende ud og trækkes op med udhænget.
For at låse vognen op, kan jeg enten have nøglen på mig, bruge en app på min telefon eller taste en personlig kode i stolpen (som så skal gentages, for at kunne starte motoren). Der kommer nemlig tal frem, når jeg kører hånden hen over B-stolpen. Cool, ikke? Men det slutter ikke her. For kabinen ligner ej heller noget, jeg har set hos Ford før.
Jo, jeg har da oplevet komfortable sæder, røde syninger på døre, rat og midterkonsol (ikke standard), multifunktionsrat, B&O anlæg (heller ikke standard) og 10,2″ digital instrumentering før, men infotainmentskærmen på 15,5″, løber med min opmærksomhed. Ja, det lugter af Tesla, men det virker bare bedre. De fleste funktioner er lagt herind på en meget overskuelig måde med en god gedigen volumenknap, der er til at finde, uden at man behøver kigge, og andre ofte bruge funktioner har stadig egen knap. Det højner unægtelig hele indtrykket af kabinen. Instrumentbordet er rent, i lækre materialer og føles meget gedigent. Dog kan min iPhone Max lige præcis ikke være i den trådløse oplader. Så don’t go Max. På bagsædet er der desuden fin plads til tre børn eller to voksne.
Jeg trykker start, drejer knappen i Drive og ruller uden en lyd ud af butikken i Tåstrup. Mach-E kan fås med fire- eller baghjulstræk, to forskellige teknologipakker (udstyr), og med enten et 75 kWh batteri med rækkevidde på 400 og 440 kilometer eller et 99 kWh batteri med en rækkevidde på 540 og 610 kilometer. Korteste rækkevidde er ved firehjulstræk, til gengæld får du her flest hestekræfter med AWD nemlig henholdvis 269 og 351 afhængigt af batteri. For den baghjulstrukne variant hedder tallene 269 og 294 hestekræfter.
Testbilen er topmodellen med AWD, 351 hestekræfter, som klarer 0 – 100 km/t på 5,1 sekunder (1 sekund hurtigere end standardmodellen), og den store teknologipakke. I alt en pris på knap kr. 520.000,- Så har jeg altså også 19″ fælge med røde bremsekalibre, de røde syninger i interiøret, B&O anlæg, indfældlige sidespejle, parkeringsassistent, 360 graders kamera, panorama soltag mm.

Selvom Mach-E kan føles stor, så manøvrerer den overraskende nemt og smidigt. Og så kan den jo også flytte sig. På den store touchscreen kan jeg vælge imellem 3 køremodes Active (normal), Whisper (hestehvisker = komfortabel) og Untamed (dynamisk). Foruden e-pedal, hvor vognen virkelig motorbremser mærkbart og dermed ikke bare ruller energi tilbage i batteriet, men også med lidt øvelse kan køres uden at flytte foden til bremsen. Det er smart, når jeg kører ved skiftende hastigheder i byen. Men som jeg rammer motorvejen, slår jeg naturligvis over i Untamed.
Det får Mach-E til at vise tænder med en lille buldren. Fordi jeg har slået lyden til i højttalerne. Altså ikke noget med solbriller i panden og kasketten omvendt på ned ad Strandvejen, for ingen andre end mig kan høre den. Til gengæld bliver vognen herligt responsiv på speederen, så jeg hurtigt kan komme gennem hullerne i trafikken eller lægge afstand til bagvedkørende på behagelig vis. Den trykker ikke G som visse andre elbiler, men det har jeg heller ikke brug for i en familiebil med et batteri i bunden. Men dem, der har, kan glæde sig til Mach-E GT med 487 hestekræfter og mulighed for 0 – 100 km/t på 3,7 sekunder.
Nu er jeg ingen blid bilist, og slet ikke blid nok ved elbiler, og sammen med det kølige grå vejr og min insisteren på 24 grader i kabinen, får de 540 kilometers rækkevidde hurtigt ben at galoppere på. Kører jeg den flad (10 procent) hjem til min wallboks, skal der afsættes 10 timer af til at få 80 procent strøm tilbage på batteriet. Kommer jeg forbi en lynlader, kan det samme dog gøres på 45 minutter. Og så kan jeg selvfølgelig også sætte varme på kabinen om morgenen via min app, mens Mustang Mach-E er tilsluttet strøm og dermed ikke bruger rækkevidde på det.

Mach-E har fået Fords nye SYNC 4 infotainmentsystem, hvor navnlig stemmestyringen imponerer mig. Normalt er jeg lidt som den kvindelige hovedperson i Fargo sæson 3, som bliver ignoreret af al elektronik såsom automatiske døre, sæbedispensere og kameraer, men her virker stemmestyringen uden slinger i valsen. Jeg nyder flere gange af bede navigationen om at skifte destination, mens jeg kører, hvilket den gør uden 117 bekræftelsesspørgsmål. Elektronikken i vognen bliver iøvrigt løbende vedligeholdt med “Over-the-Air” opdateringer.
Mustang Mach-E kan ikke rulle endorfiner ud i min blodbane på samme måde som en Mustang GT kan. Men de to vogne har som sagt stort set heller ikke andet til fælles end navn og baglygter. Til gengæld kan Mach-E noget mindst lige så godt. Den er nemlig en meget mere komfortabel, luksuriøs og moderne vogn, en rummelig velkørende og flabet familie crossovercoupe med friske heste sat på mute og et prisskilt, som appellerer til langt flere end den brølende egoistpony. Og på den måde har Ford faktisk skabt et nyt elektrisk ikon, der, ligesom Mustang var i 1960érne, er helt i sync med tidens tendenser og strømninger (fik du den?!).
Ford Mustang Mach-E koster fra kr. 399.900,-