Alt andet end København, LR Defender

Foto Jeppe Dalby

Det kommer nok ikke som den store overraskelse. Alligevel er det faktisk første gang, efter at have testkørt i hundredvis af nye biler gennem årene, at jeg decideret har måtte konstatere det om en vogn. Men den nye Land Rover Defender er ikke egnet som bybil. Jo, du kan sagtens køre ind, ud, igennem og vel egentlig også nærmest hen over byen, for det er absolut ikke småting, som den kantede SUV problemfrit kan forcere. Men du kan glemme alt om at finde en p-plads.

Det er såmænd ikke fordi, jeg ikke nemt vil kunne lave en snorlige parallelparkering i Defenderen, for den er spækket med effektive kameraer, der viser mig alle vinkler og hjørner – og sågar rundt om hjørnet, hvis det er – men der er bare aldrig plads ved kantstenen i København. Og parkeringshusene er lavloftede og båsene alt for smalle til den bredhoftede bil. Men igen, ingen overraskelse. For man køber selvfølgelig ikke en Land Rover Defender for at brumme rundt i bytrafikken. Også selvom den måske er det tætteste, vi kommer et britisk svar på G-Klassen (som nogen jo altså bybrummer i – særligt nord for København).

Det har utvivlsomt ikke været en let opgave at gå til for Land Rovers designere at skulle bringe noget så følelesesbetonet som Defender ind i det nye årtusinde. Vognen er i allerhøjeste grad den SUV, der definerer Land Rover. Det er forfaderen, kernemodellen og råmaterialet, som alle andre modeller i den efterhånden store familie deler DNA med. Derfor må det vel nærmest betragtes som helligbrøde at ændre noget som helst, og det har der, måske af samme grund, da nærmest heller ikke været gjort siden den originale Land Rover serie rullede ud i gruset i 1948 og sidenhen blev til Defender i 1980’erne.

Seneste forgænger er fra 2016 og ligner noget morfar kan få nostalgisk tåre på kind af, men altså … verden flytter sig. Morfar bliver til oldefar og nye generationer kommer til. Med nye krav til teknologi, sikkerhed og miljø. Fortiden har fået lov til at hænge ved Defenderen i årtier, men nu har nutiden indhentet den. Og det er helt på sin plads, hvis du spørger mig, som indrømmet, heller ikke er hverken gør-det-selv- eller outdoortypen. Nuvel, jeg er så bytypen, hvilket jeg allerede ved første frokostaftale i city, konstaterer ikke rimer på Defender.

Nu har jeg så allerede haft rig lejlighed til at teste Defender i terrænet på Tirsbæk Gods i sommer, hvilket du kan læse om HER, men jeg kører alligevel en tur mod vest. Bare over Storebæltsbroen og tilbage.Og hvis du nu tager dig til hovedet, kan jeg godt forstå det. For nej, selvfølgelig er Defender da så absolut ej heller en pendlerbil. Men den overrasker mig alligevel positivt. For i modsætning til så mange andre super terrængåere (jep, nyt hjemmelavet ord), så er den faktisk ganske udemærket at køre med på motorvejen.

Testbilen er den store 110″ Defender med plads til en tredje sæderække (7 sæder) og en 4 cylinderet 240 hestekræfters dieselmotor – vil du have flere af de galoperende, skal du over i benzinudgaverne – under motorhjelmen, og ud over at den har en vadedybde på 90 cm (altså kan køre gennem vand på knap en meter) og forcere hældninger på hele 45 grader, kan den såmænd trække op til 3,5 ton på krogen. Praktisk nok. Men den er faktisk også rigtig komfortabel. Selv her på motorvejen. Jeg sidder nemlig højt over asfalten og skuer ud over trafikken bag en stor lodret rude i det dejligt bredt sæde med både varme og køling.

Kabinen er “rå” – i anførselstegn, for den er jo luksuriøs nok, men alle referencerne til den originale Defender herinde giver den et mere barsk look – med masser af aflægningsplads til møtrikker og værktøj og plads til cyklen på det flade gulv ved bagsæderne. Men tag ikke fejl. Du er velkommen til at iføre dig dine mest slidte Timberland støvler, men sandheden er, at man uden problemer kan styre denne her vogn gennem det vildeste terræn iført stiletter. For alt kontrolleres og styres elektronisk via skærmene eller køremodefunktionerne, der aktiveres og vælges med drejeknapperne (dem, der også styrer klimaanlægget).

Vognen er udstyret hydraulisk undervogn, så den kan hæves op over store sten, eller sænkes, så luftmodstanden bliver mindre, via en lille vippeknap i midterkonsollen, og jeg er vild med, at jeg kan glide ud af sædet ned på jorden med strakte ben, når vognen er kørt helt op. Men det tjener jo altså et praktisk formål, som jeg utvivlsomt nok ville bedre i stand til at honorere, havde jeg været den heldige ejer af et gods i Skotland.

Firhjulstræk er en selvfølge på en Land Rover sammen med store dæk og fælge, men faktisk er det mest vindmodstanden fra sidespejlene, som jeg bemærker i den glimrende støjdæmpede kabine. Det sagt, så er køreoplevelsen naturligvis ikke som i en tysk luksusSUV, som man sætter til at køre selv. Defender kører nok stabilt på motorvejen, men det er med begge hænder på rattet hele tiden. Jeg kan ikke bare læne mig tilbage og cruise afslappet af sted også selvom testbilen faktisk er udstyret med en aktiv sporassistent. For jo, nok er den aktiv, men dens reflekser er lidt længe om at registrere striberne, før jeg har passet dem, og jeg oplever sågar, at den i byen kan have en sær attraktion i retning af kantsten. Måske fordi den hellere vil leve livet “on the edge” i stedet for mit meget lidt udfordrende hverdagsliv.

Men den kan jo slås fra og igen, så oser en Land Rover Defender selv som nyt moderne og højteknologisk køretøj stadig meget mere af natur end urbant trummerum. Den er skabt til og en mester i terrænet, endda kompliceret groft terræn, hvor man takket være alle kameraerne og et væld af elektronisk styrede køremodes – kan sno sig gennem selv strid underskov eller over store sten i vandkanten.

Men Defender er måske mest, set med danske briller, en stærk ven for jagtfolket med oceaner af plads til råvildt i bagenden, eller ejere af prestigefulde heste, de jævnligt transporterer til konkurrencer. Hvis det skal give mening. Men det behøver alt her i livet naturligvis ikke gøre, og hvis man føler, at man bare må eje den nye Land Rover Defender, fordi den simpelthen bare er for fed, og man alligevel ikke ved, hvad man skal stille op med den million, vil man ikke høre et ondt ord fra mig.

Land Rover Defender 110″ koster fra kr. 1.025.000,- og 90″ fra kr. 930.000,-

Author: Malene Raith

Share This Post On