Noget nær perfekt, Audi A3 PHEV

Foto Jeppe Dalby

Audi kaldte det selv for en reguleret genstart, da de endelig i slutningen af april 2020 vejrede morgenluft for den nye Audi A3. Vognen, der er den 3. mest solgte vogn i Danmark i 2019, havde nemlig stået klar på affyringsrampen til introduktion i sin spritnye 4. generation, da Europa lukkede ned med Corona. Heldigvis kom der forholdsvis kort efter gang i samlebåndene igen og A3 Sportback ud til forbrugerene i løbet af sommeren. Senere på efteråret kom så denne her: Audi A3 Sportback 40 TFSI e. e som i Plug-in Hybrid. En noget nær perfekt fungerende elektrificeret A3 variation, som også prismæssigt gør den populære Audimodel endnu mere attraktiv.

2019 var et godt år for bilmarkedet generelt herhjemme, men specielt for Audi, der havde sit bedste år nogensinde. De oplevede nemlig, med ca. 10.000 indregistrerede vogne, en 30 procent fremgang i forhold til året før, og med til at løfte tallet var den nye Audi A4 og den fuldt elektriske Audi e-tron. Og med en ny generation A3 på trapperne, så Audi frem til endnu et positivt år i 2020.

Den populære kompakte vogn har solgt i mere end 5 millioner eksemplarer siden introduktionen i 1996, der kører noget nær 20.000 stykker rundt på de danske veje, og selvom den nye generation lå lige om hjørnet, var A3 alligevel den tredje mest solgte Audi i Danmark i 2019. Med andre ord var det en vigtig vogn for Audi, der fik en ærgerlig Coronakæp i hjulet i foråret.

Den nye A3 er blevet lidt længere (3 cm), som hovedsaglig er lagt til på fronten, den er blevet lidt bredere over hjulkasserne, en lille bitte smule højere, mens akselafstanden er den samme. Den forlængede let sammentrykte front har nye luftindtag, nye digitale LED-lygter for, det er der også bagpå, og den store sorte grill har fået et cool nyt “honeycomb”/hønsenet mønster.

Det gælder selvfølgelig også for A3 Sportback 40 TFSI e, der desuden har en ekstra klap til strømindtag og mindre plads i bagagerummet på grund af batteriet. Den elektrificerede A3 deler platform med Golf GTE, er pt. Audis mindste plug-in hybrid og kan fås i to udstyrsvarianter: Prestige og S Line. Testbilen er førstenævnte.

Bag rattet kan jeg nyde den 10,25″ digitale instrumentering, hvor jeg kan følge med kørslens elektriske tilstand, jeg kan selvfølgelig skifte køremodes, så jeg kommer længere på rækkevidden – og får det koldere i kabinen – og så er pinden bag rattet, den adaptive fartpilot, standard.

Siden sidst er jeg personligt opgraderet og blevet et mere moderne menneske. På mobilfronten. Derfor kan jeg endelig få fuld glæde af trådløs opladning, og det er unægtelig nemt. Bare at kyle mobilen ned i hullet for enden af midterkonsollen, hvilket naturligvis toppes ekstra af, at vognen over højttaleren ved udstigning fortæller mig, at jeg nok engang er ved at glemme min mobil i laderen. Smart!

Men det jeg hæfter mig mest ved, er hvor elegant og ren midterkonsollen er. Den lille elektroniske S tronic gearvipper til automatgearet ser ikke bare godt ud og holder midterkonsollen enkel og ren, den er normalt også noget, man kender fra større modeller. Vipperen er ikke bare standard på plug-in hybridens 6-trins S tronic dobbeltkoblingsgearkasse, men generelt på A3’ere med automatgear, og jeg er unægtelig fan. Ikke noget med pludselig at hænge fast i Neutral, den lækre lille gearvælger er perfektfungerende hverdagsluksus.

Under motorhjelmen på A3 Sportback 40 TFSI e gemmer der sig en 4-cylindret 1,4 liters turbobenzinmotor med 150 hestekræfter samt en elmotor med 109 stykker, som tilsammen – og det er jo lidt kompliceret – giver vognen 204 friske hestekræfter. De trækker på forhjulene med mulighed for at flyde fra 0 – 100 km/t på 7,6 sekunder med en topfart på 227 km/t. Strømmen står af ved 140 km/t, så det bliver man – også af andre grunde – under. For hestene er unægtelig mest i hopla, når de fodres med strøm. Er batteriet tomt, klarer benzinmotoren det skam også godt omend nu med en smule tøven i momentet, som mærkes, hvis man lige vil lave en hurtig overhaling. Bycruiser man kun, lægger man ikke mærke til det.

A3 Sportback 40 TFSI e starter som udgangspunkt på strøm, så jeg altid ruller smooth ud af indkørslen og afhængig af strømmængden på batteriet, sætter motoren så ind med en diskret brummen, når jeg træder på speederen. Den lydløse kørsel er unægtelig med til at gøre en i forvejen komfortabel og luksuriøs køreoplevelse endnu mere lækker. 65 kilometer kan vognen ifølge Audi køre op til på ren strøm, afhængig af temperament, vind og vejr. Herefter kører vognen i princippet videre som hybrid, omend jeg ikke får samme friske oplevelse, når jeg træder på speederen, og mit brændstofforbrug lider unægtelig også under det. Men skal man på langtur en gang imellem kan man sagtens leve med det.

Batteriet kan dog ikke lynlades, og det tager derfor lidt over fire timer at gå fra flad til fuld power. Jeg har ikke en lader i min indkørsel, og derfor får jeg lov til at mærke forskellen på, hvor gennemført en vogn Audi A3 Sportback 40 TFSI e er i sit fulde potentiale, og hvor meget man snyder sig selv, hvis man køber en plug-in hybrid uden at gå den sidste mil. 

Ud over dynamikken og velbehaget ved lydløs kørsel, skal jeg for eksempel også selv ise vognen af i frostvejr. Mens jeg får sure beskeder i displayet om venligst at se at få kørt noget strøm tilbage på batteriet, hvis jeg vil undgå startvanskeligheder. Er vognen omvendt tilsluttet en lader, kan jeg sætte den til at varme op via min mobil, og på den måde ikke bare komme ud til en frostfri lun vogn, men også samtidig starte med et batteri, som er på max kapacitet og klar til at rulle mig 65 friske, tyste og totalt komfortable elektriske kilometer. Det er jo altså skørt at snyde sig selv for, ikke?***

Audi A3 Sportback 40 TFSI e koster fra kr. 349.990,-

Audi A3 koster fra kr. 299.989,- (med 110 hk og 6 trins manuelt gear)

Author: Malene Raith

Share This Post On