Masser af overskud, Seat Leon e-Hybrid

Foto Malene Raith

Jeg har naturligvis for længst vænnet mig til at trække stikket på en vogn, sætte mig ind og trykke start uden at blive overrasket over at ikke kommer en lyd fra motoren. Alligevel virker det nu lidt mærkeligt på netop denne her vogn: den nye Seat Leon e-Hybrid. For lige præcis Seat Leon står om nogen i den spanske bilfabrikants modelfamilie for larm, sportyness og dynamik. Men med tilføjelsen e-Hybrid kan man altså godt skyde en hvid pind efter bagendestøj. Til gengæld er resten af Leons egenskaber intakte, og det til en pris, der, ind til videre, sidder lige i skabet.

Seat Leon vil altid have en helt speciel plads i mit hjerte. Det var nemlig min allerførste testbil, da jeg begyndte at skrive om biler tilbage i 2005. Og nøjh, hvor jeg syntes, den var rap. Det skal lige tilføjes, at min hverdagsbil på det tidspunkt var en herlig blød Saab 900, der nok var fuld af charme, men ikke i nærheden af sportslig. Seat Leon (og stort set alle andre biler) havde derfor rig mulighed for forevigt at tatovere “sporty” på min sjæl.

Den temperamentsfulde spanske fætter til VW Golf kom på asfalt for første gang i 1999, og i foråret 2020 så 4. generation dagens lys gennem Coronatågerne og røg efterfølgende i finalefeltet som Årets Bil 2021. Den nye Leon er blevet lidt længere, lidt smallere og en lille bitte smule lavere end forgængeren, og så er akselafstanden øget til fordel for pladsen i kabinen. Designet er blevet mere skarpt og vredt end nogensinde, signaturforlygterne er full LED, og så er navnet, ligesom på alle de andre modeller fra Volkswagen koncernen, nu blevet skrevet på bagklappen. Den er iøvrigt også blevet frisket flere klasser op med de nye LED-baglygter, der nu er forbundet med et lysende rødt bånd fra lygte til lygte.

Den nye plug-in hybrid variation, e-Hybrid, der jo altså både skal tankes og oplades ved lader, ligner brændstofvarianterne til forveksling på nær et ekstra dæksel over venstre forhjul og et lille diskret emblem på bagenden. e-Hybrid fås i både en 5-dørs variant, som testbilen her, og også, for blot kr. 10.000,- mere, i danskernes yndlingsvariant: stationcar.

Som sagt er Seat Leon baseret på VW Golf, så hvis du for nylig har kigget ind i en Golf 8, vil du utvivlsomt nikke genkendende til en del af interiøret. Og det er faktisk ret fedt. Instrumentbord og midterkonsol er så godt som støvsuget for knapper. Automatgearet er kogt ind til en elegant elektronisk vippeknap og det store 10,25″ tredelte digitale instrumentpanel kan ændre udseende via knapperne på rattet. Stort set resten styres via 10″ touchskærmen over midterpanelet omend klimaanlægget styres med et let tryk på touchpanelerne lige under. Men vær advaret, nok er det faktisk vældig intuitivt – tryk for eksempel på bilen i højre hjørne for at gå til køremodes og batteriniveau mm., men man skal nu alligevel lige bruge lidt tid på at sætte sig ind i menuerne. Og faktisk opgiver jeg helt at finde bagrudevarmeren, inden jeg senere på dagen ved et tilfælde opdager den på lyspanelet i venstre side bag rattet.

Og så har den nye Leon eHybrid en hel del af Leons nye cool features til rådighed. Testbilen er for eksempel udstyret med cool ambientlys i kabinen, hvor jeg via skærmen kan vælge farve efter humør, blindspot indikatoren sidder ikke i sidespejlet, men som en lille orange lysstribe i dørpanelet, og halløj, der bliver sågar kastet en lille lyskegle på jorden, hvor der står “Hola”, når jeg skal ud og ind i vognen. Lige til at blive i godt humør af.

Og det bliver man også af at køre i den. Leon e-Hybrid er iklædt FR-design og en 1.4 liters TSI-benzinmotor med 150 hestekræfter, der sammen med elmotorens 115 af slagsen samlet giver vognen 204 hestekræfter. Som sagt og i sagens natur kommer der jo altså ikke noget brøl, når man starter motoren, end ikke et pip, og det gælder faktisk på hele køreturen. For Leon e-Hybrid er som udgangspunkt sat op til at køre på strøm, så længe der er kapacitet nok på batteriet, hvilket ifølge Seat altså er op 63 kilometer. I princippet. For det er jo også almen viden at mange accelerationer og motorvej er lig med en hurtig død for batterier. Jeg kører omkring 40 kilometer her, men det er nu imponerende nok. Særligt fordi, jeg ind imellem gør rundhåndet brug af den kvikke elektriske acceleration, når jeg lige vil lave en frisk overhaling.

Normalt plejer jeg ellers at prædike, at hybrider giver bedst mening, når man kører dem i hybridmode – altså når el- og brændstofmotor hjælpes ad – men jeg bliver hurtigt fan af den stille kørsel på ren el, hvor motoren ikke sætter ind, bare fordi jeg træder lidt på speederen. Det sker først, når strømmen lakker mod enden, og end ikke her gør motoren synderligt væsen af sig. Den starter blot med en diskret brummen. Altså, den kan skam godt snerre, når man giver gas, men det får såmænd bare vognen til at leve op til sit temperamentsfulde ophav. Med de dertilhørende sportslige egenskaber som et tilpas stramt rat og en tilpas hård undervogn. Seat Leon har jo aldrig været en morfarbil.

Måske af samme grund har Leon e-Hybrid da heller ikke et komfort køremode. Der er øko, normal, sport og individuel, og så kan jeg som sagt køre på ren strøm, i hybridmode og i et batteriopladningsmode. Sidstnævnte er måske knap så smart for brændstofforbruget og ej heller dynamisk, men til gengæld rigtig effektivt til at regenerere strøm på batteriet. Jeg får relativt hurtigt rullet og bremset 20 kilometers rækkevidde tilbage på batteriet igen, som jeg gemmer til bykørsel. Fordi det giver bedst mening for mig, at køre på strøm ved de lavere hastigheder. Som plug-in hybrid ejer behøver man dog ikke bekymre sig som meget om den slags. For der har man jo selvfølgelig en ladeboks i sin indkørsel eller fast på arbejdet, så man hver dag har fuld strøm (og varme fra morgenstunden) i bilen. For lader man ikke dagligt, har man jo bare købt sig en unødig tung vogn, der slæber rundt på ekstravægten fra batteriet i bunden af bilen, og så giver vogntypen slet ingen mening.

Men selvom Seat Leon e-Hybrid jo altså er sporty nok og kun mangler brølet, kan jeg mærke, at jeg alligevel kører vognen anderledes end en almindelig Leon. For at kunne nyde den behagelige rolige elektriske kørsel – uanset om det er hybrid eller fuldt elektrisk – så kræver det jo en omlægning af kørestil. Ud med det aggressive og ind med overskuddet. Få pulsen ned og tag den med ro. Det er ikke bare sundere for sjælen, men også for miljøet og tjah, for at batteriniveauet ikke går fløjten.

Seat Leon e-Hybrid koster fra kr. 289.990,-

Author: Malene Raith

Share This Post On