Grrr for gadebombe, Toyota GR Yaris

Foto: Toyota

Den hedder næsten det samme, og den ligner da næsten også en Yaris, men oh, Boy … den nye gaderæser, Toyota GR Yaris, er unægtelig bare helt sin egen. En ægte hot hatch i ordets bogstaveligste forstand med 261 velvillige hestekræfter, klar til at gøre selv en kold og klam dag til et sprudlende festfyrværkeri. Vi har kørt en tur omkring Sjællandsringen i den lille kanonkugle.

Det er nu ellers ikke fordi, jeg på nogen måde har noget at udsætte på den almindelige Toyota Yaris. Bevares, den endte jo ikke i finalen af Årets Bil i Danmark 2021 foran 24 andre biler uden grund.

Den nye 4. generation er bygget på en ny platform og blevet mere velafbalanceret og velkørende, særligt i hybrid versionen, og så har den kompakte familiebil fået et friskere og mere sporty design med brede skærmkasser og en markant bagende. Men det hele er bare blevet gennemgribende sjovere i den nye GR Yaris.

Nok sad jeg lidt og smilede for mig selv, da jeg første gang hørte Akio Toyoda, Toyotas direktør, udtale at det nu skulle være slut med kedelige biler. Ja, ja, det ville vel næppe blive til mere end et par hestekræfter og en sjov baglygte, vel? Så ikke hybrid stamkunderne blev for forskrækkede.

Men som jeg står foran den nye GR Yaris, må jeg tage hatten af for den japanske chef igen. Det er bestemt ikke bare snak, Toyota har i den grad sat handling bag ordene.

Toyota GR Yaris bliver produceret i Japan og er helt nyudviklet af Toyotas sportsafdeling Gazoo Racing (GR). Den skulle have fungeret som homologeringsmodel til Toyotas nye 2021 Yaris WRC rallybil, som desværre bare ikke nåede at blive færdigtestet til sæsonen alligevel. Men det er derfor, at der er en lille WRC plade i midterkonsollen ved siden af håndbremsen.

GR Yaris er 5 cm længere end en standard Yaris, 6 cm bredere og har en 9,5 cm lavere taglinje, så der er plads til at sætte en kæmpe WRC spoiler bagpå – og så er taget lavet af støbt kulfiber. Naturligvis for at spare vægt, hvilket også er årsagen til, at der er brugt aluminium i motorhjelmen, bagklappen og de iøvrigt rammeløse fordøre. Også så fås den lille bombe på 1280 kilo kun med tre døre.

På den brede bagende sidder der en ny ekstra stærk kofanger og et par brede udstødningsrør, her er 18″ alufælge, store ventilerede skivebremser, og fronten er helt sin egen med en vred bred snerrende luftsugende grill. Faktisk har GR Yaris kun hajfinneantennen, sidespejlene og for-og baglygterne til fælles med den almindelige familiebil.

Indvendigt plantes popoen i et behageligt støttende sportssæde, som er bredt nok til, at det ikke kun er jockeyer, der sidder komfortabelt, men også os andre mere fyldige personager. Fødderne placeres på alupedalerne, og bag det dejligt store læderrat med GR emblem og røde syninger kan jeg mellem urene holde øje med turbotrykket. Og så er der selvfølgelig alt det under motorhjelmen.

“Er der ikke noget med, at du ikke kan fordrage tre cylindret motorlyd?” Spørger en kollega, og det kan jeg kun nikke bekræftende til.

“Bare ikke denne her,” svarer jeg. For det der irriterer mig ved langt de fleste tre cylindrede motorer er netop, at de larmer som fartbøller, helt uden at være det. Overdrevet cylinderlarm med 80 i timen på motorvejen er sådan lidt falsk varebetegnelse, ikke? Men lige præcis det kan GR Yaris jo. Flytte sig. Ingen forkerte signaler her. Faktisk larmer den måske en smule mindre i forhold til det, den kan præstere.

Motoren, som Toyota da også kalder for verdens mest kraftfulde trecylindrede motor, er en nyudviklet 1.6 liters benzinmotor med 261 hestekræfter, der kan få vognen til at flyve fra 0 – 100 km/t på 5,5 sekunder. Turboen har kuglelejer, så den hurtigt kan komme i omdrejninger, momentet er på 360 Nm allerede fra 3000 omdrejninger, og ja, motoren opfylder kravene til WRC.

Den er også placeret længere tilbage i vognen i forhold til standard Yaris’en, hvilket forbedrer vægtfordelingen, og koblet til en kvik manuel 6 trins gearkasse. Og så har den vågne læser måske også bemærket emblemet på bagenden, hvor der står GR-Four. Et navn, der refererer til den firhjulstrukne rallybil, Toyota Celica GT-Four, der havde sin storhedstid i 1980’erne og 90’erne. Det betyder selvfølgelig, at GR Yaris såmænd er udstyret med firhjulstræk.

Det kan indstilles til normal kørsel, for man kan jo ikke bruge hver dag på en racerbane, hvor den trækker med 60 procent på forhjulene og 40 på baghjulene, hvilket er glimrende til trafikken i byen og på motorvejen. GR Yaris er godt stivet af, men den er fint komfortabel og ikke stenhård i undervognen ved almindelig kørsel – altså det vil mormor sikkert synes, særligt efter to timers med den hel del støj i kabinen – men den er nu ganske tilforladelig af en gaderæser at være.

Som jeg så ruller ud på Sjællandsringen, vipper jeg drejekontakten i midterkonsollen til højre og sætter i Sport. Det ændrer firehjultrækket til nu at trække 70 procent på baghjulene og 30 på forhjulene, så bagenden kan hjælpe mig hurtigere gennem svinget. Hvilket den da også gør i de snævre sving på denne her temmelig vintervåde lappede asfaltbane.

Men er man ikke til den slags, kan man også vippe over i Trackmode, og dermed foredele trækket ligeligt mellem for- og baghjul. Nuvel, det gør vognen lidt tungere at få rundt i de skarpe kurver, til gengæld ligger den godt fast. Hvilket også er praktisk nok, hvis man kører almindelig kørsel på grus eller glat underlag.

GR Yaris er begrænset til 230 km/t, men jeg kommer kun op at snuse til 160 på langsiden på her i Roskilde. Til gengæld er det også her, jeg får fuld glæde at lyden, når jeg skifter gear. For hver gang jeg gør det for fulde omdrejninger, lyder der et lille “boab” og det er virkelig fedt. Desværre skyldes noget af det en lille mikrofon placeret ude ved motoren, som sender lyder ind i kabinen over højttalerne. Omgivelserne hører mig altså ikke, som den “Badass”, jeg selv føler, jeg er. Men bare rolig, helt lydløs er GR Yaris ikke, den snerrer skam hørbart dybt og arrigt med sine tre cylindre, som kollegerne giver den gas ud ad langsiden.

Faktisk overdøver motoren vognens fesne horn, da jeg trykker på det et par gange i forsøg på at jage en fartblind fasan ved væk fra curben. Men hvad hornet ikke formår, klarer motoren med en frisk nedgearing en omgang senere. Det trick bruger jeg så også på motorvejen på vej tilbage, af folk, der sover i midtersporet. For det kan den sjove gaderacer jo altså. Bruges til seriøs sjov på bane, hyggerally på landevejen eller bare til at køre gennem den morgensure trafik på en måde som giver smil på læben på en bundkold og mørk vinterdag.

Toyota GR Yaris vil kunne fås i tre udgaver, når den kommer til januar 2021, Basis har det meste af det nævnte, mens Convinience pakken (kr. 46.000,-) giver mere kørekomfort såsom ambientlys, headup display, JBL lydsystem og flere sikkerhedssystemer. Og endelig er der Circuit pakken (kr. 76.000,-), som optimerer vognen til bane med Torsen differentiale, tunet undervogn og styretøj, samt skarpe rødlakerede bremsekalibre.

Og prisen for en Yaris spækket med sjov, ballede og rallyfeeling? Den starter på kr. 499.990,-

Author: Malene Raith

Share This Post On