Asfaltkæmpen, BMW X7 xDrive 40i

Foto Jeppe Dalby

Det er mega plat, jeg ved det godt, men jeg kan bare ikke lade være. Så da lejligheden byder sig, som vi holder side om side for rødt, bliver jeg simpelthen nødt til at trykke på knappen, der aktiverer luftundervognen og får min svulstige BMW X7 til liige at hæve sig en tand mere. Altså, man kører jo ikke sådan en vogn her, hvis man ønsker at sætte sit lys under en skæppe, vel? Og da slet ikke overfor ham i den tyske konkurrent med stjernen ved siden af. Jeg griner, han griner, og så kører vi begge veltilfredse videre i vores enorme luksuriøse SUV flydere.

Jeg kunne skrive så meget om praktik, komfort og store børnefamilier, men helt ærligt så handler en vogn i denne størrelse og mondering vist mest om alt det andet: luksus, looks og overskud. Flagskibet fra BMW har nemlig, som jeg skrev, da jeg testede den første gang for halvandet år siden, hele pakken. Og nu er den også kommet med benzinmotoren 40i.

Men lad mig lige ridse op på, hvad det er for et overflødighedshorn af et køretøj, jeg er ude i. BMW X7 havde verdenspremiere som koncept på Frankfurt Motor Show i efteråret 2017, hvor den enorme SUV virkede som fluepapir på BMWs stand. Den var bare ikke super interessant set med danske briller, da det dengang endnu var uvist, om den enorme vogn overhovedet ville komme til Danmark. Men det gjorde den og heldigvis for det.

BMW X7, der helt nøjagtigt kaldes for en SAV (Sports Activity Vehicle), bliver produceret i USA og er en slags supersized X5. Det er faktisk ikke mange millimeter, der adskiller de to vogne i højde og bredde, til gengæld er bagenden større og meget mere rummelig på X7, så her er plads til en tredje sæderække. Og hvis du iøvrigt ikke siger det videre, vil rygtet vide, at vognen deler platform med den luksuriøse SUV Rolls Royce Cullinan (RR ejes jo af BMW), men hey, du har det ikke fra mig …

Den bærer naturligvis også 7-seriens uomtvisteligt mest iøjenfaldende kendetegn: den 40 procent forvoksede kølergrill. Ok, nu er X7 jo så en helt ny model, så den er sådan set bare skabt sådan, og ærligt talt ville vognen nok også se lidt dum ud uden. For så ville BMW jo være nødt til at fylde den svulstige front med flere lister, lygter og luftindtag, ikke? Så ser det unægtelig mere elegant og overlegent ud med en gigantisk grill prydet store lodrette bjælker og flankeret af smalle LED-forlygter, onde blå laserlys og store luftdyser (endnu et 7-serie kendetegn), så ingen kan være i tvivl om, hvad det er for en flab, der kommer kørende her.

Komforten er naturligvis i top heroppe i det brede lædersæde bag det herligt tykke rat, og interiøret er både overskueligt og elegant med digital instrumentering, 12,3″ infotainmentskærm med swipefunktion, ægte head up display m.m. Den funklende drejeknap i midterkonsollen fungerer også som skriveplade, og mens vi nu er her, må jeg ikke glemme den glitrende startknap og gearvælger (CraftedClarity), som min søn stadig klart synes, giver vognen x faktor. Åh, ja, og så er kopholderne med henholdsvis kulde eller varme, der gemmer sig under den sorte klap, også et hit. En hel del af det nævnte er dog ekstraudstyr (læderet, glitteret, kopperne m.m.) eller del af den skarpe M Sportspakke til host, host … kr. 140.000,- som testbilen er udstyret med. Nuvel, så får vognen også denne her anderledes mere dynamiske og vrede front med større luftindtag, som i høj grad spiffer hele vognen op.

Flabet er det også, at her kun er seks luksuriøse elektriske sæder, ikke syv. Næh, ingen klemte baller her.

Efter vi har inspiceret diverse elektriske funktioner på vognen (og dem er her rigeligt af for pilfingre): Øverste og underste bagklap kan kører både op og ned, 2. sæderrække, som ruller frem og vipper samt 3. sæderække, der både lægges ned og rettes op ved tryk på en knap, sætter sønnike sig ind i det bagerste hjørne.

Men tro nu ikke, at al konversation dermed udelukkes. For selvom jeg i denne BMW X7 xDrive 40i variant er shoppet fra en 6 cylindret 3.0 liters dieselmotor med 265 hestekræfter og 620 Nm (xDrive 30d) op til den 6 cylindrede 3.0 liters benzin med 340 hestekræfter og 450 Nm foregår samtalen fra hver ende af kabinen selv med mange omdrejninger i 21″ fælgene i et ganske uanstrengt leje. For der er naturligvis taget højde for støj i den høje luksus SUV, der først og fremmest er skabt til at gøre stort set al kørsel komfortabel. Det er nemlig en limousine det her, en enorm flyder, ikke en racerbil. Fartglade BMW fans skal altså ikke give sig i lag med X7, hvis de vil have kasketten omvendt på. I hvert fald ikke i denne variation.

Det sagt så virker X7 xDrive 40i mindre tung og mere harmonisk inde i byen. 0 – 100 km/t foregår på 0,9 sekunder mindre end dieselvarianten, altså på 6,1 sekund, og det er absolut passende. Selvom jeg stadig kan være ligeglad med stort set alt, der ligger og blinker i arrigskab bag mig på motorvejen, for jeg kan jo altså kun se antennen / det øverste af taget i bakspejlet, er det nu rart at kunne lægge lidt frisk afstand, når jeg sætter i Sportmode. Så strammer rattet til, undervognen sænkes og den 8-trins automatiske steptronic gearkasse går et eller to trin ned. Motoren begynder desuden at snerre herligt vredt, og det klæder X7. Nok var jeg helt ok i dieselvarianten, når jeg satte den adaptive cruisecontrol og lod vognen flyde ud ad motorvejen, men i hverdagens elastik trafik er det unægtelig rart med lidt saft og kraft til at komme hurtigere ud af starthullerne. Særligt, når den store firhjulstrukne SUV, som denne her, har fået M Sportsdresset på.

Helt stram bliver den dog aldrig, hvilket er passende. SUV’er er nemlig sjældent særlig rare med alt for hård affjedring, fordi man jo sidder anderledes ret op og ned for at kunne kigge over kølerhjelmen. Sædet er jo ej heller et støttende sportssæde, der klemmer passageren på plads, men en velskabt behagelig lænestol. Ovenikøbet med massage (ekstraudstyr). Dog gynger X7 i Comfort mode måske lidt for meget til min smag på Københavns ujævne veje, så jeg holder mig i Sport. Generelt. Friskt, uden at blive ukomfortabelt.

BMW X7 er trods sin størrelse ganske overskuelig og let kørt også i bytrafikken. Diverse kameraer holder øje med hjørner og sider, når jeg skal parkere, og så er der stort set ingen, der ikke overholder sin vigepligt i flettesituationer, når man kommer flydende i denne her færge på 2,5 ton. Som undertrykt-nederst-i-hierarkiet mikrobilsejer er jeg henrykt.

xDrive 40i kører i sagens natur kortere på literen (9,1 kilometer på literen) end dieselmotoren, der lever bedst på de længere distancer på motorvejen. Til gengæld er benzineren hurtigere og mere let på fjed på kortere distancer, hvilket giver SUV’en en klædeligt friskhed for dem, der alligevel mest tilbringer det meste af hverdagslivet i og omkring byen.

Uanset variant går man i hvert fald ikke ubemærket hen i denne her luksus SUV, vognen er i den grad en opmærksomhedsmagnet, hvilket vel også er helt i synk med målgruppen. For iklæder man sig en luksus SUV er man utvivlsomt ikke typen, der bryder sig om at være “underdressed”, hellere for meget end for lidt og ja, less er ikke altid more. Mega er mest. Og det er BMW X7. I hvert fald når det gælder luksus, prestige og nuvel, den lille daglige kamp ved lyskrydset om at være den største.

BMW X7 xDrive 40i koster fra kr. 1.504.000,-

Author: Malene Raith

Share This Post On