Tilbage på rette spor, ny Citroën C4

Foto: Citroën PR

Jeg ved godt, at forgængeren i høj grad delte vandene med sine “airbumps” og opsigtsvækkende udseende. Men uanset om man var en af dem, der gav den tommelfingeren op eller ned, kan man i hvert fald ikke påstå andet end at Citroën C4 Cactus, har været med til at skubbe C4 ud af anonymiteten. Nu er den nye generation C4 endelig landet i Danmark, og den flytter unægtelig den kompakte familiehatchback et vellykket skridt tilbage mod rødderne og al det, vi engang elskede allermest ved Citroën.

Det startede nu ellers så godt. Og nej, jeg taler ikke om dengang for snart 93 år siden, hvor Citroën sendte den første C4 på gaden, så gammel er jeg trods alt ikke, men dengang i 1970’erne. For det årti og lidt ind i det efterfølgende var, efter min mening og i min levetid, Citroëns storhedsperiode. Det franske bilmærke var dengang leverandører af nogle af markedets smukkeste aerodynamiske spydspidser, som skar sig gennem luften i et unikt velskabt design med dertilhørende komfortabel hydraulisk undervogn, bløde sofasæder og skarpe nytænkte detaljer som gyrospeedometer.

C4 hed dengang GS, en fin vogn, kan give et nostalgisk stik i hjertet at se tilbage på, men så var det bare, at Citroën pludselig fik en psykadelisk hjerneblødning. Nedturen – set fra et designsynspunkt – begyndte. Af ukendte grunde blev den fine bløde GS skiftet ud med den mere og mere kantede BX, som blev til ZX og endte som en Xsara. I 2004 blev vognen så igen opkaldt efter forgængeren fra 1928, C4, nu med et, pudsigt nok, mere citronformet, og hvis jeg må være så fræk, mere anonymt udtryk. En helt almindelig vogn at se på, som de færreste lagde mærke til i trafikken. Det blev der så for alvor lavet om på i 2014. Med airbumps og Cactus.

Citroën C4 Cactus blandede nytænkt med retro og skulle være en unik bil der med sit særpræg lyste op i den grå hverdagstrafik. Motorjournalisternes Klub kvitterede ved at kåre Cactus til Årets Bil i Danmark 2015, og ja, jeg indrømmer gerne, at jeg var med til at stemme den i top, men forbrugerne tog sig til hovedet. At gå fra anonym til aparte var alligevel en for stor mundfuld, men det er der nu rettet op på med den nye Citroën C4.

Lidt mindre outreret og i stedet med et design, der for første gang i det nye årtusinde, bringer minderne frem fra de glade 1970’ere. Den kørende kuffert er ikke bare blevet fladere, mere strømlinet og hatchbackagtig igen med sine større udhæng, bagenden med de elegante LED-lys ligner nu også en naturlig moderne videreudvikling af bagenden på GS.

På fronten sender tågelygternes form tankerne i samme retning, mens LED-lygterne er tro ved Cactus DNAet, hvilket bare er med til at give vognen kant, uden at det bliver påtrængende. De 16 cms ekstra frihøjde og beskyttelseslisterne med en petit rest af airbumps i bunden af dørene bibeholder også det crossoveragtige præg.

I kabinen er der fin plads til tre børn på det sofalignende bagsæde, lange voksne bliver nok mere udfordrede af den faldende taglinje, materialerne er i fin kvalitet og den digitale instrumentering, sammen med 10″ infotainmentskærm (5″ er standard!), ser rigtig lækkert ud. Testbilen har desuden en fin farverig head up display plade, nøglefri adgang og start, trådløs mobiloplader, varme i forruden, sæder og rat, hvilket al sammen ej heller er standard.

I midterkonsollen har C4 fået en helt ny automatgearvælger, en fiks lille vippeknap, som jeg dog hurtigt erfarer skal behandles på samme måde som start/stop knappen: med et langt tålmodigt tryk, foruden køremodes, Eco, Normal og Sport. Ved passagersædet kan en smart iPadholder sågar trykkes ud over handskerummet til de længere køreture.

Under motorhjelmen bliver der hele tre drivlinjer at vælge imellem: 5 forskellige benzinmotorer med hestekræfter fra 100 – 155, to dieselmotorer med henholdvis 110 og 130 hestekræfter samt en fuld elektrisk helt ny ë-C4 med et 50 kWh batteri, 136 hestekræfter og en rækkevidde på 350 kilometer. Moderselskabet bag Citroën, PSA Stellantis (som det hedder nu), ser nemlig ikke elbiler, som et enten eller valg, men blot som et supplement til brændstofmotorerne. Derfor er den elektriske bil heller ikke bedre udstyret end standardversionerne, men skal vælges i en af de fire udstyrsniveauer, præcis som de andre. Eneste forskel er, at man altid får automatgear med, når man vælger el.

Og det er lige præcis den, som jeg først sætter mig ombord i ved den danske præsentation og kører en hurtig testtur i. ë-C4 i topudstyrsudgaven Shine Sport. Og det er unægtelig en behagelig oplevelse. C4 har fået Citroëns nye bløde undervogn med “Hydralic Cushions”, et hydraulisk affjedringssystem som absorberer stød og bump på vejen og gør kørslen mere flydende. Et flyvende tæppe kalder Citroën det selv, men et sådant kan jeg ikke prale af at have prøvet. Til gengæld har jeg mødt undervognen før på den seneste C4 Cactus, og det ikke bare fungerer rigtig godt, det gør køreturen ægte komfortabel uden at tangere det gyngende. Systemet er standard og sammen med den lydløse elektriske kørsel, er det en fornøjelse at cruise af sted i ë-C4. Den kan flytte sig behageligt kvikt på motorvejen, mens jeg på landevejen skal bremse lidt hårdere, hvis jeg skal runde et skarpt hjørne på grund af vægten. Men det gør nu ikke noget. For det er jo en kompakt familiebil, det her, ikke en racerbil. ë-C4 kan lynlades til 80 procent på 30 minutter og ellers tager det 5 timer hjemme i indkørslen.

Også dieselversionen med 130 hestekræfter gør det rigtig godt. Motoren er behagelig stille og har et fint moment på motorvejen, men skal jeg til gengæld hurtigt op i fart i byen, går det altså ikke stille for sig. Hemmeligheden er at lade være med det, og i stedet køre vognen som et velafbalanceret menneske uden de store temperamentudsving. For så fungerer den nye C4 overraskende godt på stort set alle parametre (gearvælgeren kræver tilvænning for utålmodige sjæle). Designet er vellykket og smukkere end i årtier med en snert af fordums aerodynamik over sig, og sammen med den behagelige hydrauliske undervogn og det komfortable og cool interiør er modellen endelig på vej tilbage på det spor, som den forlod for al for mange år siden. Og det stadig til en pris som er til at betale.

Citroën C4 koster fra kr. 199.990,- og ë-C4 fra kr. 249.990,-

https://www.youtube.com/watch?v=E4Nu03rp64g

Author: Malene Raith

Share This Post On