Bedre og bidsk ny Yaris

Foto Malene Raith

Den er blevet bidsk at se på, har fået flere hestekræfter og så er den rigtig populær – især som hybrid. Autopiloterne testkører den nye 4. generation Toyota Yaris.

Hvor er vi?

Solen har været nådig ved det spæde danske efterår, og derfor gør det da heller ikke spor, at den internationale testkørsel af er blevet vekslet til en national. Autopiloterne har kørt rundt i Nordsjælland, hvor Toyota har inviteret til testkørsel, og gjort holdt i Skovshoved Havn.

Hvad kører vi i?

Forgængeren hed Toyota Starlet, men i 1999 blev den så afløst af denne her, Toyota Yaris, som strøg lige ind på hitlisterne i Europa og løb med titlen som Car of The Year 2000.

Minibilen, som er udviklet i og til Europa, er vigtig for Toyota, da hver 4. solgte vogn er en Yaris, men ikke nok med det, så er halvdelen af dem – i hvert fald i Danmark – hybrider. Og med den nye 4. generation Yaris, forventer Toyota Danmark såmænd at hybridsalget kommer til at udgøre mindst 60 procent. Det er naturligvis også derfor en Yaris Hybrid, som Autopiloterne har sat sig bag rattet i.

Hvad er nyt?

Allerede da 3. generation fik et facelift i 2014, begyndte designet at blive lidt mere iøjenfaldende. Samme generation (fra 2012) var også den første, der kom som hybrid, og det er måske derfor, at det hele nu går lidt mere op i en højere enhed med nye 4. generation Toyota Yaris. Hybriddrivlinje, design og køreegenskaber.

Den nye generation skiller sig endnu mere ud i bybilledet med den markante vrede front og er i følge Toyota inspireret af en lille krumbøjet dynamisk tyr og en lille rund japansk bønne, Kuromame, som man spiser til nytår.

Yaris er første vogn bygget på Toyotas helt nye platform til kompakte biler og er visuelt blevet lidt bredere med de svulstige skærmkasser og det røde bånd mellen lygterne på bagenden, en lille bitte smule kortere og lidt lavere i forhold til forgængeren. A-stolperne er desuden trukket lidt tilbage, for at give vognen et mere sporty præg, og så har minien faktisk fået en smule mere plads i kabinen takket være øget akselafstand og en dybere sædehøjde.

Kabinen er blevet mere støjisoleret, har fået nye forbedrede materialer og instrumentpanelet er sænket. Lækkerier som aktiv vognbaneassistent, adaptiv fartpilot og skiltegenkendelse er standard, mens vejkrydsassistent, head up display og centerairbag mellem forsæderne er nytilføjelser, der kan tilkøbes.

Fordi Yaris nu er sænket og motoren placeret lavere og lidt længere tilbage, skulle vægtfordelingen gerne være blevet bedre, hvilket, sammen med ny affjedring, hjælper positivt på køreegenskaberne.

Hybridudgaven har fået den nyeste hybridteknologi med et 12 kilo lettere og kraftigere nyt lithium-ion batteri, der gør det muligt at køre op til 80 procent af tiden på strøm og sågar op til 130 km/t på ren el. Der er desuden en helt ny 3-cylindret 1.5 liters benzinmotor med under hjelmen, som ifølge Toyota reducerer udledningen med mindst 20 procent, mens effekten er øget med mindst 15 procent. Altså renere og hurtigere. De to motorer tilsammen yder 116 hestekræfter, hvilket er 16 stk. flere end den forrige hybridudgave. Brændstoføkonomien hedder 26,3 kilometer på literen WLTP.

Den nye Yaris kan desuden fås i to benzinudgaver: en 1.0 liters med 72 hk og en 1.5 liters med 125 hk, begge 3-cylindrede. Prisen starter på kr. 130.000,- og kr. 166.000,- for Yaris Hybrid.

Hvad synes Morten?

“Der kører tusindevis af tapre danskere rundt derude. De kører Toyota Yaris Hybrid, og de klør på, kilometer efter kilometer, med lavt brændstofforbrug, selv om de er bænket i en bil, som gør umådeligt meget for at få det triste frem i dem. Tappert, siger jeg bare, at man vil stå model til så meget for at spare på benzinen – og dermed spare på både pengene og miljøpåvirkningen.

Du fornemmer, jeg ikke bryder mig om Yaris Hybrid? Du har så fuldstændig ret. Men det er den gamle Yaris Hybrid, jeg har et anstrengt og skidt forhold til, som i sin ultra-fornuftige tilstedeværelse skyr alt hvad der hedder glæde og følelser (igen, der kan være stor glæde ved et lavt forbrug), ikke den helt nye, som Malene og jeg har fornøjelsen af at køre i dag.  Fra en anstrengende bil til en, der er en fornøjelse. Der må være sket en revolution og en lavine rullet ind over Yaris-dalen, som har slettet fortiden og givet nyt liv? Intet mindre, og sådan føles det også i den nye Yaris Hybrid. Den gamle Yaris var, ved premieren i 2012, udpræget stilfærdig og tæt på ligegyldig i designet, og den var ikke meget bedre at være hverken chauffør eller passager i. Efterfølgende facelift har gjort den meget mere interessant, og her mener jeg ikke pæn, men køreegenskaberne og hybriddrivlinjen blev ved at være lige så uinspirerende som de hele tiden havde været.

Den nye Yaris bejler ikke til et stilfærdigt liv med 100 km/t på motorvejen. Den har et festligt og stærkt design med kæmpestore skærme med et rundt karrosseri dumpet ned i midten. Man sidder nu lavt og normalt i sæderne inde i karrosseriet, ikke længere tronende på en ubekvem køkkenstol. De to runde skærme til digitalinstrumenteringen og klassens eneste virkelig imponerende head-up-display er flotte løsninger, og den underlige fetish, jeg har opdaget, jeg har med designet og materialerne på rattet i biler, blusser op ved synet af det fine, nye rat i Yaris. Hvis alt der skulle til for at lave en god bil var gode sæder og et lækkert rat, ville det jo være nemt, men Toyota har brugt alle de gode erfaringer fra C-HR og Corolla til at tage Yaris fra flad til festlig – et hurtigere og livligere styretøj, fremragende vejgreb og en god affjedring er nye styrker for Yaris, og det er helt umuligt at genkende den gamle Yaris i noget, den nye godt.   

Ejere af den nye Yaris Hybrid kan kigge over på de tapre ejere i den gamle Yaris Hybrid og tænke “godt det ikke er mig”, og de har noget at have det i. I den nye Yaris er hybridsystemet langt stærkere, til glæde for stort set alt ved at køre bil, så den følger godt med trafikken og hvæser langt mindre af sin ejer (som i når CVT-gearkassen holder motoren rigtig meget til ilden). Den er der stadig, den specielle lyd når motoren kører med konstante, høje omdrejninger, men nu kommer man meget hurtigere op i fart, så det meget hurtigere er overstået. Fra at være en meget solid, men trist mini med fornem brændstoføkonomi er Yaris Hybrid blevet til en meget mere moderne og mere komplet lille bil.”

Hvad synes Malene?

“Efter at Akio Toyoda (barnebarn af grundlæggeren og chef for Toyota) besluttede, at det skulle være slut med kedelige biler, skal jeg ellers love for, at der er kommet smæk på Toyotas design. Det startede for alvor, da de flippede lidt ud med den helt specielle nye Toyota C-HR – Coupé High Rider – i 2018, som selv konservative kunder tog imod med åbne arme. Siden har modellerne en efter en fået det nye kantede og – i min optik – mangalignende design, med kantede streger, hjørner og vinkler, som ikke ligner noget en europæer ville designe. Tag bare Stormtrooperen, RAV4, som er blevet en pænt anderledes firkantet udgave af forgængeren. Toyota har nemlig aldrig været bleg for at lave fuldstændig om på modellerne, og det er fedt.

Okay, den nye Yaris er jo så både udviklet i og til Europa, men altså, lur mig, om der ikke har været nogle japanske retningslinjer, der skulle overholdes. Den ser i hvert fald stadig meget, hvis ikke endnu mere, japansk ud, hvilket jeg først er lidt skeptisk overfor, men hurtigt nikker godkendende til. For nu er det jo lige præcis en japansk bilproducent, der har lavet bilen, så selvfølgelig skal den da ikke ligne europæisk main stream.

Desuden er jeg altid til falds for de gode design historier med den glatte sorte japanske bønne – som jeg iøvrigt fik lov at smage ved verdenspremieren sidste år i Amsterdam – men kan nu bedst forholde mig til den lille prustende tyr. For Yaris har unægtelig fået en hidsig front med smalle lygter som øjne og logoet som snude. Interiøret er også gået flere trin op i kvalitet og så er det jo altid rart, særligt i en minibil, når der følger et smooth automatgear med – som der jo gør i en hybrid.

Som udgangspunkt er jeg dog en elendig hybridkører. Jeg kører i hvert fald sjældent nænsomt nok til at få det optimale ud af biltypen, men det gør ikke så meget i den nye Yaris. I hvert fald ikke i forhold til lydbilledet. Den nye motor bliver nemlig ikke forpint på samme måde, når jeg utålmodigt træder på speederen, og de tre cylindre bliver hverken synderligt skingre eller hysteriske i omdrejningerne. Og det gør faktisk at utålmodige sjæle, som jeg, kan køre hybrid uden støjværn.

Den nye Yaris Hybrid er på den måde blevet meget mere komfortabel, rolig og harmonisk, altså indenfor rimelighedens rammer. Biltypen er stadig ikke super velegnet til timelang kørsel på motorvejen, men som bybil er den virkelig behagelig, ustressende og miljøvenlig. Man kan virkelig mærke, at Toyota efterhånden har mange års erfaring med at bygge gedigne hybrider. Og det endda helt uden at man behøver at skulle rode med kabler i regnvejr eller være nødt til at sætte en ladeboks i indkørslen.”

Author: Malene Raith

Share This Post On