Markant ny generation Hyundai Tucson

Foto Malene Raith og Hyundai

Man kan mene om Hyundai, hvad man vil, men anklage dem for at være mainstream kan man ikke. I hvert fald ikke med det nye design, som de netop har lagt for dagen i den nye Hyundai Tucson. Det sydkoreanske mærkes nye familie SUV ser nemlig ikke bare markant anderledes ud end forgængeren, det skiller sig også helt ud i trafikken med en markant ny grill fuld af hajtænder og cool integrerede LED-kørelys. Vi har været til præsentation og testkørsel af den nye SUV i Sorø på Sjælland på en grå og lukningstruet vinterdag.

Tucson har solgt i over syv millioner eksemplarer på verdensplan siden introduktionen tilbage i 2004. Knap halvanden million af dem er solgt i Europa, mens tallet på dansk jord er lidt mere ydmyge 4289 stykker. I 2009 fik mellemklasse SUV/ Crossoveren så et kort navneskift til Hyundai ix35, og hvis det ringer en klokke, er det måske fordi, at det også var denne vogn, der lidt senere kom i en brintvariation, som du kan læse om her. Tredje generation blev i 2015 dog omdøbt til Tucson på ny, og det er nu den helt nye fjerde generation, som Hyundai har inviteret til national testkørsel af her i det Midtsjællandske vintervejr.

Og den har som sagt – og tydeligvis – rykket sig en hel del. Tucson er nemlig i den nye generation ikke bare blevet både længere, bredere og har fået mere akselafstand (hvilket har givet mere plads på både bagsæde og i bagagerummet), fronten med den rammeløse grill og de fem hajtandslignende LED-kørelys i hver side, ligner ikke noget, jeg har set før. Inspirationen er naturligvis ikke hajtænder, den står for egen regning, men derimod, som Hyundai selv kalder det, juvelers parametriske mønster. Og det går igen hele vejen rundt om bilen.

Der er vinkler og skarpe kanter langs hjulkasserne, over skuldrene og ned langs bilen, og bagenden er beklædt med et langt LED- lydbånd (ikke standard) og dobbelt trekantede baglygter med fine små røde hajtænder i. Som en ekstra detalje er logoet lagt ned i glasset på bagruden, bagrude viskeren blevet gemt oppe under spoileren, og så er de signifikante LED-forlygter beklædt med et materiale, der får dem til at gå i et med grillen, når de slukkes. Det er altså ikke ligefrem hverdagskost og et modigt udspil af Hyundai.

Hvad eksteriøret har i vinklinger, har interiøret så helt omvendt i enkelthed. For jo, nok er her en hel del knapper til diverse funktioner, men de er stort set allesammen en del af den store 10,25″ infotainmentskærm over midterkonsollen i den helt nye kabine. Den slags kan somme tider godt udfordre en utålmodig sjæl som mig, som enten trykker for lidt eller for meget, men faktisk fungerer de digitale knapper i Tucson aldeles uproblematisk. De er nemme at både få øje på og betjene. Her er også trådløs mobiloplader med køling til varme batterier, og så er det muligt at forkæle interiøret med hele 64 forskellige farver ambientlys. Men det allerbedste herinde er nu det helt nye multiairsystem.

Det giver nemlig indirekte luft i kabinen, forstået på den måde at, der sidder et bånd af små luftdyser hele vejen hen langs instrumentbordet, som fordeler luften på en mere jævn og behagelig måde. Hvilket er sød musik i ørerne på for folk som mig, der mange en hed sommer er blevet forkølet af at få blæst hovedet fuld af kold luft fra bilers klimaanlæg.

Af andre highlights kan nævnes, at der er helt nye materialer i kabinen materialer i kabinen, et stort nyt rat, nye sikkerhedssystemer såsom adaptiv navigationsassisteret fartpilot, nødbremse ved venstresving, vognbaneassistent, som holder vognen midt i banen, og ikke mindst en 10,25″ åben digital instrumentering bag rattet. Via kameraer på sidespejlene viser udsynet i henholdsvis højre eller venstre side her, når man starter blinkeren, så man bedre kan danne sig et overblik over cyklister mm. i den blinde vinkel. Et virkelig effektivt system, som jeg nikker genkendende til fra Tucsons søstermodel Kia Sorento.

Men nyhederne slutter ikke her, der er nemlig også nyt under motorhjelmen. For Tucson kommer med et rimeligt bredt udvalg af drivlinjer, som en 1.6 liters 136 hestekræfters mild hybrid dieselmotor og syv trins DCT-gearkasse samt en 1.6 liters 150 hestekræfters turbobenzinmotor med enten syv trins DCT eller 6 manuelle gear. Samme benzinmotor sidder også i den større 230 hestekræfters hybridvariation (altså den med batteriet uden kabel), der både kan fås med to- eller firhjulstræk og i den kommende firhjulstrukne opladningsvariation med hele 265 hestekræfter. Og dertilhørende køremodes til mudder, sand og sne.

Der er dog ikke meget af den slags på denne her grå vinterdag i Sorø, og derfor gør det da heller ikke noget, at der ikke er firhjulstræk på benzinvariationen, som sætter mig bag rattet i først.

Som sagt fungerer funktionstasterne på skærmen fint, luftdyserne varmer hurtigt kabinen op på den lovede behagelige indirekte måde, og som jeg cruiser rundt på de små landeveje i området kører Tucson behageligt og upåklageligt med sine 150 hestekræfter og 7-trins DCT-gearet. Det er først, da jeg skal accelerere for at køre ind på motorvejen, at jeg støder på lidt udfordringer med at få vognen op i fart. Det går nemlig lidt mere trægt og med lidt højere omdrejninger end jeg personligt bryder mig om. Så er Tucson Hybrid, som jeg derefter hopper over i, klart bedre rustet.

Slukket
Tændt

Det kan selvfølgelig lyde som en selvmodsigelse, idet hybrider jo faktisk skal køres lidt mere gelinde for at give bedst mening. Ikke desto mindre er der flere ting, der spiller til dens fordel. Den starter nemlig lydløst på strøm, og selvom det kun varer (almindelige hybrider kan ikke sættes til at køre på strøm alene) til jeg er trillet ud fra min parkeringsplads, giver det nu en ganske rar fornemmelse af komfort. Og som benzinmotoren slår til, da jeg ruller ud i trafikken, sker det ikke med et brøl, men ganske diskret.

Hybriden har 230 hestekræfter, hvilket naturligvis er en hel del flere end benzinvarianten, men de løfter altså også hele køreoplevelsen op på et højere plan. Tucson Hybrid accelerer bedre og uden meget omdrejningsstøj, den er en langt mere frisk oplevelse på motorvejen, og så er den mere støjsvag, idet motoren virker mindre anstrengt. Skulle jeg vælge, ville jeg kaste mig over Tucson Hybird, men … den har en klar ulempe. Prisen. De almindelige hybrider er nemlig blevet hårdt ramt af de nye afgiftsændringer, hvilket faktisk dømmer den ude på forhånd, inden den kommer på markedet. Til gengæld venter der en prismæssigt bedre Tucson Plug-in hybrid (PHEV) variation i begyndelsen af foråret. Den er ikke med i Sorø i dag, men hvis den som minimum kører som Tucson Hybrid, vil det utvivlsomt være den, som jeg ville sætte mine penge på.

Uanset hvad, så er Hyundai Tucson ikke bare endnu en Tucson i rækken, men en vogn med særpræg fra yderst til inderst, nytænkte cool features og drivlinjer, der burde kunne gøre enhver tilfreds. Ok, en fuld elektrisk variation mangler, men eftersom Hyundai (og Kia) ikke ligger på den lade side med den slags, vil de ikke være urealistisk at formode, at en sådan venter lidt længere ude fremtiden.

Tucson Plug-in hybrid forventes til Danmark til marts, en N-Line variant følger senere i 2021.

Prisen starter på kr. 280.000,- for en 150 hestekræfter benzinvariation med 6 manuelle gear – og kr. 380.000,- for hybridvariationen.

Author: Malene Raith

Share This Post On