Stor som en drage, stille som en mis, Ford Explorer PHEV

Foto Malene Raith

Normalt forbinder jeg brutale amerikanske fullsize SUV’er med buldrende V8 og elegance som bryggerheste, og derfor er jeg en lille smule desorienteret lige nu. For altså, jo, jo, nok er vognen, som jeg befinder mig i, stor som en drage, men de 2500 kilo – der sågar må have yderligere 2500 på slæb – er stille som en mis, som jeg triller ned ad hovedgaden her i Lynæs. Det er nemlig ikke lydbilledet, som præger den store nye amerikaner i klassen, Ford Explorer, men det er der selvfølgelig en god grund til. Og den hedder PHEV.

Plug-in Hybrid Electric Vehicle. Eller lettere: opladningshybrid, altså den med både ledning og brændstoftank. Så langt så godt. Lær nu også ordet: Parallelhybrid. Det betyder nemlig, at vognen er i stand til at bruge sine to motorer, el- og benzin, sammen eller hver for sig (nej, det er ikke et Coronamantra). Hvilket altså i tilfældet Ford Explorer bevirker at den må trække en pænt fuldvoksen vægt. Med sin 3 liters V6 EcoBoost motor med 363 hestekræfter. Woop.

Men først og fremmest er det vist på sin plads at byde Ford Explorer velkommen til Danmark. For selvom den faktisk trillede ud på asfalten første gang i 1991, siden har solgt i over 8 millioner eksemplarer på verdensplan, og i dag er oppe på 6. generation, har USA’s mest solgte SUV gennem tiderne faktisk først nu fået en ny global platform og blevet introduceret i Europa. Den over fem meter lange vogn med syv sæder og firhjulstræk er med andre ord Fords flagskib, som endelig har fundet vej til vores lille land.

Men du kan som sagt roligt glemme alt om V8, for Explorer kommer kun som plug-in hybrid, til gengæld er det nu heller ikke så skidt med V6. Som man siger i Nordjylland. Og da slet ikke for din pengepung, omend det alligevel er den store af slagsen, du skal finde frem – det vender jeg tilbage til.

Explorers design er mere råt, end det er stilet, med sin store grill, kantede form og fire udstødningsrør på bagen. Det er en vogn for bøfferne, der gerne vil have en brutal, stærk og praktisk anvendelig SUV, til enten at transportere syv personer på komfortabel vis – der er faktisk helt ok med plads på bagerste sæderække – eller lægge sæderne ned til fordel for et 2274 liters stort bagagerum.

Der er højt til loftet i kabinen ikke mindst takket være panoramasoltaget, bag rattet finder man så en farverig 12,3″ digital instrumentering, og over midterkonsollen en lodret 10,1″ stor infotainmentskærm med navigation, 360 graders kamera m.m. Adaptiv fartpilot, skiltegenkendelse, blind spot, vognbaneassistent, advarsel om krydsende trafik sov. er også standard. Foruden massage i de store behagelige læderforsæder – ahh! Den tænder jeg fluks.

Explorer er ikke en offroader, men skabt til at arbejde igennem på asfalten. Benzinmotoren kan som sagt køre vogn og læs alene, men fungerer i hverdagen optimalt i samspil med elmotoren, der samlet giver den store SUV 457 hestekræfter. Og mulighed for at flyve fra 0 – 100 km/t på blot 6 sekunder. Tophastigheden er 230 km/t, og så kan man, hvis man kører pænt, altså også køre den fuldvoksne SUV som ren elbil over en strækning på op til 42 kilometer. Og det er såmænd det, jeg er i gang med her på hovedgaden i Lynæs. Men jeg slår nu ret hurtigt tilbage i hybridmode, mest fordi det bare giver bedst mening.

Men også fordi, jeg ikke har super meget rækkevidde på batteriet, da jeg overtager vognen fra en elglad kollega. Det er der så heldigvis råd for. For ud over en bred palette af køreprogrammer som Eco, Sport, Trail, Snow, Slippery osv. er her også forskellige EV køremodes, så jeg enten kan køre på strøm, ren brændstof, i hybridmode eller EV Charge – jep, så jeg lader batteriet. Det fungerede slet ikke for mig, da jeg kørte Ford Kuga PHEV, men her på den lige landevej i Nordsjælland er det en anden snak, og jeg får ganske hurtigt kørt ti ekstra kilometer tilbage på batteriet, som jeg så stille og roligt bruger af, da jeg slår tilbage i hybridmode. Overraskende effektivt.

Sportmode og motorvej er begge dræbende for strømforbruget, men det ene er rart at have, når man skal udenom en lastbil på landevejen, og så har jeg jo altså en stærk benzinmotor, der upåvirket driver mig frem, når batteriet ikke orker mere motorvej. Og nej, herude er det svært at få noget ud af EV Charge. Explorer er udstyret med et behageligt 10-trins automatgear og et aktivt firhjulstræk, der fordeler kraften efter behov på for- og bagakslen, og så er vognen desuden effektivt støjisoleret.

Et virkelig komfortabelt, velkørende stort bekendtskab med en klædelig grøn profil. Men altså kun, hvis du husker altid at lade batteriet op ikke? Ford Explorer kan ikke hurtiglades, hvilket lidt er en streg i regningen, til gengæld har du utvivlsomt råd til din egen ladeboks, så du på 3,5 time kan få fuld strøm på batteriet, hvis du har råd til den store amerikanske SUV.

For Ford Explorer fås i to varianter, begge lige på den anden side af en million. ST Line er den mere sporty og stramme SUV, mens den ca. kr. 7.000,- dyrere Platinum har metallak, et lidt anderledes udseende og en mere komfortabel og blød undervogn.

Ford Explorer PHEV koster fra kr. 1.095.150,-

Author: Malene Raith

Share This Post On