Med i det gode selskab, ny Mercedes GLA

Foto: Malene Raith

Det er kun halvandet år siden, jeg sidst kørte GLA, men der sang generationen altså også på sidste vers. Den nye A-Klasse var nemlig for længst blevet introduceret, og så ved man jo, at klokkerne er ved at ringe ind for første generation af Mercedes mindste SUV.

Derfor er det ej heller overraskende, at jeg nu befinder mig bag rattet på den helt nye anden generation, som er blevet alt det, forrige generation ikke helt havde held med at være.

GLA kom på markedet i 2014, som en slags kompakt SUV, eller måske rettere en forhøjet udgave af A-Klassen, der som bekendt er den mindste vogn i Mercedes-Benz modelfamilie. Vognen ramte lige ind i segmentet af kompakte SUV’er og Crossovere, der var i rivende udvikling, og første generation GLA nåede faktisk at sælge i over en million eksemplarer. I 2017 fik den et facelift, men allerede året efter kom den nye generation A-Klasse, som i den grad havde fået en luksuriøs opgradering. Af samme grund steg forventningerne unægtelig også til den næste generation GLA, som altså endelig kom på dansk asfalt i 2020.

Og den skuffer ikke. For GLA, der jo altså er bygget på en ny platform, lever nemlig nu meget bedre op til ambitionerne om at være en kompakt familie SUV på flere parametre, og navnlig en ting gør mig glad: GLA er blevet 10 cm højere.

Da jeg satte mig ind i forgængeren og justerede sædet, blev jeg nemlig hurtigt mindet om, at den hørte til blandt Mercedes-Benz mindste vogne. For jeg stødte simpelthen hovedet mod loftet, og det har jeg hverken før eller siden prøvet i en vogn, der kaldte sig SUV. Heldigvis er det problem løst nu.

Men det slutter naturligvis ikke her. For GLA har også fået lidt mere bredde, øget akselafstand og blevet en smule kortere, hvilket samlet set ikke bare giver vognen en forbedret funktionalitet som familiebil i hverdagen, det gør den også mere velformet og velafstemt at se på.

De øgede dimensioner gør ikke bare kabinen behageligt rummelig, der er i høj grad også delt gaver ud til bagsædepassagererne i form af hele 12 cm mere benplads (justerbart). Det er faktisk så meget, at du nu også sagtens kan have voksne med deromme. Albueplads er her også mere af og sammen med den føromtalte plads til hovedet, er GLA altså ikke længere bare en vogn, der gerne vil se sådan ud, den er nu en aldeles anvendelig og alsidig kompakt SUV.

Og så er den nye GLA desuden nu blevet udstyret med det, der måske imponerede mig allermest ved den nye A-Klasse: Det nye instrumentbord med den store skærm indeholdende de to 10,25″ skærme. Den ene til digital instrumentering bag rattet, den anden til det imponerende hightech MBUX infotainmentsystem.

Sidstnævnte kan stemmestyres, touchbetjenes eller styres med den lille skriveplade i midterkonsollen, og så er det desuden muligt at få Augmented Realitynavigation, som bruger hele forruden til at skære navigationen ud i pap – perfekt (eller til irritation?) for alle dem, der er direktionsresistente.

Naturligvis har Mercedes også uppet sikkerhedssytemerne, så GLA kan læse og justere hastigheden efter vejskiltene, advare om cyklister i blinde vinkler ved døråbning, og trafik bag vognen, når man bakker og så kan den assistere med at undvige en forhindring – og det er jeg faktisk ikke helt vild med.

Jeg oplevede noget lignende, da jeg testede den nye GLB, men denne gang har jeg blinkeren nede og skal til at køre ind i en afkørselsbane foran en lastbil, da pludselig vognen bremser advarende på hjulene og trækker i rattet. Manøvren, jeg foretager mig, er på ingen måde farlig, men bliver det pludselig, da farten går af vognen på vej ind foran lastbilen. Heldigvis blokkeres bremserne ikke helt, og jeg får hurtigt vognen i omdrejninger igen med speederen i bund. Gisp. Der er vist stadig langt til målet om selvkørende biler.

Testbilen er en GLA 250 4Matic, hvilket betyder 4 cylindret motor med 224 hestekræfter og firhjulstræk, der kan trække vognen fra 0 – 100 km/t på 6,8 sekunder. Der sker ikke det vilde ved at sætte den i dynamisk køremode, en funktion, den tydeligvis har mere af pligt end alvor, men det gør mig ikke spor. For den er skam frisk nok, og jeg vil alligevel hellere køre i det behagelige komfortmode på Københavns ujævne asfalt, og nyde frihøjden, det store tykke rat og udsynet, når jeg hyggecruiser i god stil med familien. Dog har jeg ind imellem lidt kvaler med samspillet mellem 8-trins DCT gearet og motoren ved hastigheder omkring 60 km/t. Her skifter gearet nemlig ikke endnu til 3., og jeg larmer derfor ned ad gaden med al for mange omdrejninger. Heldigvis kan jeg manuelt selv skifte gearet på rattet, eller måske bare helt vælge en anden motorvariant.

Under alle omstændigheder ændrer det ikke ved, at den nye Mercedes-Benz GLA er en både velskabt og meget mere familievenlig urban SUV, som nuvel blot har frihøjde nok til en tur ud i græsset, men ellers opfylder alle behov i en hverdag i byen. Her er plads til børn, voksne, bagage og masser af komfort, lange mennesker behøver ikke dukke sig, og på den måde er den nu al det, forgængeren ikke var.

Mercedes-Benz GLA koster fra kr. 436.898,-

Author: Malene Raith

Share This Post On