
Foto VW
Den var på markedet længe inden alle bilproducenter begyndte at sprøjte asfalten fuld af SUV’er og crossovere. Men det var faktisk først, da konkurrencen begyndte at spidse til, at VW Tiguan i sin anden generation for alvor slog igennem. Nu har vognen så fået et facelift, og Autopiloterne, Morten B. Bek og Malene Raith, har sammen hver for sig trillet en testtur i den nye forfriskede mellemklasse SUV.
Hvor er vi?
Vi skulle oprindeligt have været et smut til Tyskland i begyndelsen af oktober for at prøve kræfter med VW Tiguan i sit hjemland, men nye karantæneregler for Københavnere forpurrede den plan. Vi har derfor i stedet ventet på en dansk introduktion og et dertilhørende pressemøde på Arken i Ishøj, hvor vi endelig fik lejlighed til at trykke start og rulle ud i efteråret i hver sin faceliftede SUV.

Hvad kører vi i?
VW Tiguan kom på markedet i 2007, fem år efter at storebroren, Touareg, havde taget verden med storm. Men folk havde bare endnu ikke helt vænnet sig til at køre rundt i de høje rummelige vogne, og i Danmark gjorde de ændrede gulpladeregler og finanskrise da heller ikke noget godt på den front. Faktisk skal vi helt hen til 2016, før der for alvor kommer smæk på salget af Volkswagens mellemklasse SUV. Måske var det kombinationen af at det økonomiske stormvejr havde lagt sig og en velvalgt lanceringen af den nye anden generation, i hvert fald stak salget af VW Tiguan nu for alvor af. Faktisk så meget at vognen i foråret 2020 rundede 6 millioner producerede eksemplarer. Og med langt over 910.000 solgte vogne alene i 2019, er den såmænd den mest solgte Volkswagen i verden, og den bedst sælgende SUV i Europa. Mere end 8.700 eksemplarer er langet over disken siden 2016 herhjemme, omkring 80 procent af dem som firmabiler, hvor Tiguan er den andenmest solgte SUV lige efter Toyota RAV4.

Hvad er nyt?
Det er ikke voldsomt, men forfriskende nyt. Tiguan har fået en mere markant og lidt mere vred front med en højere motorhjelm og en dybere grill med en ekstra kromrille, der giver mere harmoni i forhold til grillen under kofangeren. Luftindtagene er også blevet skarpere trukket op og så er her naturligvis også helt nye anderledes forlygter. På bagenden er de nye LED-baglygter, samt at modelnavnet nu står skrevet midt på bagklappen under logoet, der stikker allermest ud.
Interiøret har også været under kniven og er strammet op med et nyt 3-zoners touch klimaanlæg a la Golf 8 over midterkonsollen, USB-C stikopladning (så er der ingen vej udenom at opgradere din gamle iPhone), trådløs Apple CarPlay, og IQ.Drive førersystemerne er blevet udvidet og forbedret. Afhængigt af udstyrslinje er det desuden muligt at få det lækre nye 10,25″ Digital Cockpit Pro instrumentering, munter ambientlys i 30 forskellige farver samt et stort multifunktionslæderrat. Og apropos udstyrslinjer, så hedder de tre linjer nu: Life, Elegance og R-Line.
Den nye Tiguan er allerede landet hos forhandlerne og kan fås med benzinmotorer fra 150 til 245 hestekræfter og seks trins manuelt eller 7-trins DSG gear samt en 2,0 liters dieselmotor med enten 150 eller 200 hestekræfter. I begyndelsen af det nye år vil der desuden lande to nye yderpunkter af Tiguan, nemlig den nye tyste plug-in hybrid Tiguan eHybrid, der kan køre op til 50 kilometer ganske lydløst på strøm, samt den nye brølende R variant med 320 firhjulstrukne hestekræfter.
Den faceliftede VW Tiguan koster fra kr. 395.000,- med et beskatningsgrundlag fra kr. 350.000,-

Hvad synes Morten?
“Jeg har kaldt Tiguan for Mr. Perfect. Den gør alt næsten perfekt, sætter ikke et dæk forkert og er virkelig populær. Du ved, den type man både elsker og hader, fordi det jo altid gør en selv til et bedre menneske, når der er fejl at påpege. Men jeg synes faktisk slet ikke, at Tiguan nogensinde har været en bil, jeg ligefrem vil kalde flot. Den første generation så, nu jeg tænker tilbage, lidt ud som om kinesiske designere havde været lidt for tæt på, mens den nye, da den kom for en fire-fem år siden, fik et usandsynligt kedeligt frontdesign. Måske nok klassisk og meget tysk, men det kan ikke have krævet mange timer bag tegnebrættet at lave to firkanter til lygterne og sætte en lige så firkantet grill mellem dem.
Jeg er derfor glad for, at Volkswagen har lyttet til mig og har givet Tiguan-frontdesignet en stor overhaling. Det kan også være, de selv havde indset, at den alligevel varfor anonym og for meget som en hvid væk, men i hvert fald har den tyske crossover fået flotte, svungne forlygter, en dybere grill med buer hist og her – for mig ser den ikke bare meget nyere og federe ud, men også dyrere. Det betyder i den grad noget, når selv den absolut billigste version med manuel gearkasse koster næsten 400.000 kr.
På samme måde er indretningen forfinet og gjort mere lækker. Panelet til klimaanlægget og rattet er små nyheder, som giver store ændringer. Faktisk var de to ting lige de ting, der manglede. For alt andet i kabinen er så svært at kritisere. Tiguan er virkelig rummelig. Man sidder virkelig godt, både i de høje forstole og på bagsædet. Sæderne er fantastiske. Udstyret er righoldigt og velfungerende. Og så videre, og så videre…
Så flot som den blå Tiguan med R-Line-udstyr er, lige så meget går de store hjul på bilen ud over affjedringskomforten. 19” er standard, men på testbilens 20” går det skævt for en affjedring, som plejer at være vellykket (og som ikke er ændret med faceliftet). Den hopper og danser, og det skal en familie-crossover bare ikke. Man skal holde sig væk fra store fælge og Tiguan, men nøjes man med en godt udstyret model med 18” hjul, så vil man finde komfortable, ultra-sikre og fine køreegenskaber. Så vil Tiguan stadig være Mr. Perfect.”

Hvad synes Malene?
“Jeg må ærligt indrømme, at min hjerne ikke er indrettet til at skelne mellem navne, der ligger tæt op ad hinanden. Derfor troede jeg faktisk i mange år, at Tiguan og Touran (Touareg var undtaget, den havde jeg selv), var samme bil. Af samme grund var jeg noget skuffet over en standup komiker, som jeg for 12 år siden interviewede om hans Porsche Cayenne. Han fortalte nemlig ret stolt, at han lige havde købt den nye Tiguan til sin hustru. Argh, hvad? Porsche til far og familiecontainer til mor? Nåh, men det viste sig jo, at jeg tog fejl, og at han i virkeligheden havde købt en ordentlig vogn til hende. Nemlig en mindre og af samme grund mere byvenlig version af Touareg.

Jeg skal dog lige træne mit øje for at se forskellen på forgængeren og den nye faceliftede, og først da jeg sætter dem op ved siden af hinanden bliver det tydeligt. Særligt fronten og ikke mindst forlygterne får jo unægtelig den nye Tiguan til at se mere strømlinet ud, mens den udgående model pludselig virker gammel. Og så bliver jeg som lang person aldrig træt af at sidde højt. Både når jeg skal ud og ind i bilen, men også når jeg skuer ud over trafikken. Testbilen jeg er ude i er en 1,5 liters TSI med et behageligt DSG automatgear, som både er sporty, når jeg træder til på speederen ned ad rampen til motorvejen, og behageligt smooth når jeg bare cruiser med autopiloten slået til.
Kørestilen er uanstrengt, velsmurt og tilpas dynamisk bag rattet ud ad motorring 3 til Helsingør i den støjdæmpede kabine, og jeg er ikke det mindste træt efter at have kørt rundt på Sjælland i to timer. Skal jeg absolut sætte fingeren på noget, synes jeg måske at instrumentbordet er lidt konservativt og kedeligt sort-i-sort. Jo, der er naturligvis kommet fint touch klimaanlæg, en farverig infotainmentskærm og digitale instrumenter, det er nydeligt og funktionelt det hele, men jeg kunne godt bruge lidt mere kontrast. Men måske er det bare mig. Og så glæder jeg mig iøvrigt meget til at teste den kommende eHybrid, da jeg som udgangspunkt synes, at det giver rigtig god mening, at kunne liste rundt i byen på lydløs strøm i en rummelig og frisk SUV som Tiguan.”
