Aktiv familie i byen, Ford Focus Active

Foto: Jeppe Dalby

De kalder den selv en crossover – og i frække tilfælde en SUV. Men det er nu altså lige at stramme den lidt. For selvom Ford Focus Active har flere forskellige SUV-agtige virkemidler, så er vognen fortsat mest en udpræget familiebil til byen. Pakket ind i et absolut cool terrængående look.

Måske er det i virkeligheden mere passende, at kalde Ford Focus Active en slags crossover/SUV wannabe. For helt uden talenter er den ikke. Nok har den hverken firhjulstræk, eller rigtig frihøjde til mere end en grusvej, til gengæld er vognen udstyret med både praktisk design og to praktiske køremodes.

Ford Focus så dagens lys første gang i 1998, mens fjerde og seneste generation rullede ud på dansk asfalt i efteråret 2018 og direkte ind i danskernes hjerter som Året Bil i 2019. Den nye Active variation spiffer den populære familiebil ekstra op med klassiske sorte beskyttelseslister på front, bagende, over hjulkasserne og ned langs siden. Fronten er desuden prydet med en kromliste på “underlæben”, grillen er sort, og så er frihøjden ikke mindst hævet med 3 cm.

Okay. Tre centimer er selvfølgelig ikke ligefrem helt nok til, at Focus Active bare kan drejes væk fra vejen og ud på eventyr i skoven. Terrænkørsel er da heller ikke tilrådeligt, men en tur ned ad en lettere hullet grusvej er til gengæld oplagt. Og så gør de tre centimer utvivlsomt ind- og udstigning lidt lettere.

Men det rå countrylook til trods, har jeg ikke held med at få gang i crossover associationerne, som jeg lukker døren og kigger ud ad forruden. Her er de tilføjede centimeter ikke mærkbart med til at forbedre overblikket over trafikken i forhold til i en almindelig Focus. Måske fordi jeg i forvejen er høj og alligevel altid skal sænke sædet i bund.

Til gengæld har jeg et par nye køremodes at gøre godt med blandt de i forvejen mange køremodes: Slippery og Trail. Slippery giver sig selv og er iøvrigt mit klart fortrukne mode, når vejene er våde af heldagsregn eller fulde af fugtige efterårsblade, mens Trail gør kørslen mere stabil på min tur ned ad den misligholdte grusvej.

Køremodes styres fra midterkonsollen, hvor man i øvrigt også finder den elegante og let betjente drejeknap til automatgearet. Resten af kabinen er iøvrigt nedtonet i vanlig grå Fordstil, men nu er det jo heller ikke designfreaks som den amerikanske bilproducent plejer at tækkes. Det er bilisterne. Og køreglæden opvejer i høj grad altid interiøret. Også i Focus Active.

Testbilen har en frisk 1.5 liters dieselmotor med 120 hestekræfter under hjelmen, og den kører både behageligt frisk og komfortabelt på vej ud ad ringvejen – så er 120 hestekræfter trods alt heller ikke mere – mens styretøjet som altid er en kontant fornøjelse. Og det til trods for at de tre ekstra centimeter hovedsaglig er blevet til via affjedringen.

Man kunne jo frygte, at det ville gøre Ford Focus Active til en mere gyngende oplevelse, men jeg mærker stort set intet til det, og det selv når jeg tager i motorvejssneglen i pæn fart.

Ford Focus Active er en alsidig familiebil med fin plads til to børn på bagsædet, masser af plads til køreglæde for chaufføren bag rattet og et ydre design, som unægtelig gør den lidt mere rå og barsk at se på – og nuvel, lidt mere i stand til at prøve kræfter med andre lidt mere ujævne underlag end asfalt. Den er i min optik nok mere et udstyrsniveau end en decideret crossover, og min overbevisning forstærkes yderligere af at bagsæderne ikke kan lægges helt fladt ned. Børnecyklen kan da være her, men ægte aktiv livsstil er det ikke.

Til gengæld handler Focus Active om livsstil, og det er utvivlsomt også fint nok. For en hverdag i byen med familie og arbejde kan så sagtens være aktiv nok i sig selv, uden at man absolut også behøver at køre ud i naturen og jerne rundt i terrænet.

Ford Focus Active fås fra kr. 263.220,-

Author: Malene Raith

Share This Post On