Lydløst langt på literen, Skoda Superb iV

Foto Malene Raith

Som trenden, og ikke mindst EU lovgivningen, byder det, sættes der i øjeblik mere eller mindre strøm til de fleste nye biler, som myldrer ud på asfalten. Og nu er turen så for alvor også kommet til Skoda, der har valgt at starte i begge ender af skalaen. I den ene ender finder vi deres mindste model, der har droppet tanken til fordel for et batteri, mens det store flagskib i den anden ende kombinerer det bedste af begge verdener, strøm og brændstof. Og det er sidstnævnte, som har jeg netop trukket stikket på og sat mig ind bag rattet. Den store familiebil Skoda Superb er blevet introduceret i Danmark som en diskret plug-in hybrid: Superb iV.

Superb er som sagt Skodas flagskib, den rummelige firma og familiebil med masser af komfort, plads i bagagerummet og praktiske løsninger. Første generation af den Superb, vi kender i dag, blev sendt på asfalt i 2001. Anden generation kom i 2008 og i 2015 kom så den tredje og seneste generation, der fik en opgradering sidste år. 2019 faceliftet gav Superb en større grill, LED lygter og den nye signatur bagende med store bogstaver i stedet for logo, men hold lige fast i årstallet.

Som Superbtilhænger ved du det sikkert, men vognen rundede faktisk 85 år i efteråret 2019. For det var nemlig helt nøjagtig 22. oktober 1934 at verdens første Skoda Superb med stolthed blev afsløret, som en komfortabel og luksuriøs sedan. Navnet, der naturligvis kommer fra engelsk, afslørede lige det, den skulle være: Superb.

Sidste Superb rullede så af samlebåndet i 1949, og vi skulle som sagt først runde et nyt årtusinde, før den stolte bilmodel på ny fik gang på jord. Superb, i hvert fald af navn, er altså ingen årsunge for Skoda, men det er denne her iV variation til gengæld. Nyt for både det 125 år gamle tjekkiske mærke og Superb er nemlig konstruktionen af både el- og benzinmotor under kølerhjelmen. Superb iV er Skodas allerførste Plug-in hybrid, og ja, jeg ved godt, det lyder meget højtideligt, og kan da også gøre det lidt mere jordnært ved at nævne, at den har været ventet med længsel eftersom søstermodellen fra Volkswagen, VW Passat GTE, har været på markedet i fem år.

En plug-in hybrid, ja, vi tager det altså lige igen, er den behagelige mellemting mellem en elbil og en brændstofvogn. Den har et batteri (10,4 kWh), der naturligvis samler overskydende energi ved bremsning og rullen, men kan også plugges i et ladeboks derhjemme eller på arbejdspladsen, og derved omkring tre-fire timer senere er fuldt opladet på ny. Det giver mulighed for at køre op til 55 kilometer på ren strøm, og man kan altså på den måde uden problemer køre elbil i den almindelige hverdag helt uden at bruge brændstofmotoren. Og skal man et smut til Jylland i weekenden, eller nuvel til København fra Jylland, træder brændstofmotoren så i kraft, så man ikke løber tør på turen med et brændstofforbrug på omkring 71,4 km/l. Nuvel, hvis man altså kører pænt og har fuldt batteri.

Skoda Superb iV deler som sagt ikke overraskende teknik med Passat GTE og er udrustet med en 4-cylindret 1.4 liters benzinmotor, der i kombination med elmotoren (85 kW) giver den 218 hestekræfter. Der mangler med andre ord ikke kraft, ej heller til at komme hurtigt ud af starthullerne med  0 – 100 km/t på 7,8 sekunder. Men ro på. Hybrider skal altid køres gelinde også selvom den kommer med kabel, for hovedformålet er naturligvis at bruge så lidt brændstof som muligt.

Skulle der komme miljøzoner i København en dag, har jeg altså mulighed for at slå benzinmotoren fra (den slår automatisk til når batteriniveauet er lavt), når jeg passerer ind i zonen, men som det er nu foretrækker jeg at kombinere begge motorer og derved få god rækkevidde. Mere end 900 kilometer faktisk, og det benytter jeg til at køre en lang tur om på den anden side af Sjælland.

Jeg sætter Superb iV i Sportmode på motorvejen, det gør den nemlig behageligt frisk i optrækket, men det koster også i strømforbrug. Derfor vipper jeg gearstangen over i det energigenererende mode på de vestsjællandske landeveje, så jeg kan få lidt juice tilbage på batteriet. Jovist, bremser det vognen hurtigere ned, når jeg slipper speederen, men det vænner man sig hurtigt til. Det er dog kun muligt at fylde batteriet ordentligt ved en ladeboks/stander, så det skal altså gøres med jævne mellemrum – gerne dagligt.

Superb iV kører dejligt stabilt ved højere hastigheder, hvilket batteriet i bunden utvivlsomt hjælper med til, og er en  fin komfortabel oplevelse med sit 6 trins DSG automatgear og rolige motor. Men det får mig i høj grad til at bemærke noget andet på motorvejen. For nok er der ingen synderlig motorstøj, til gengæld er her pænt meget vindstøj. Det mærker jeg så ikke noget til i byen, hvor vognen igen kører roligt og støjfrit. Med mindre man altså lige vil lave en hurtigt overhaling, den er nemlig også ganske hørbar. Eco mode giver mest mening  i byen, hvis man ikke vil køre på decideret strøm, og jeg elsker den lydløse start. Jo, jo, den lille elektrisk lyd skal selvfølgelig være der, når vognen ruller på strøm ved de lave hastigheder, af hensyn til fodgængere og cyklister. Nu er det stationcar udgaven, Combi, jeg kører i, og her er rigtig god plads også til voksne på bagsædet, praktiske finesser med lygte i bagagerummet, kroge til det hele og så er elbagklap standard. En ting, som jeg absolut har vænnet mig så meget til i en indkøbshverdag, at jeg faktisk bliver småmopset, når en vogn ikke har det.

Superb er kendt for sin store volumen i bagagerummet, men den er det gået lidt ud over her i iV, blandt andet fordi der er lavet en god praktisk boks til ladekablet. Klart en fin disposition, hvis du spørger mig.

Interiøret er enkelt og overskueligt, her er det nye infotainmentsystem med mulighed for 9.2″ skærm og digital instrumentering, og vognen kommer som udgangspunkt højt udstyret. Og det gør Skoda Superb til en komfortabel familie plug-in hybrid omend i den (lidt for) dyre ende, der kan benyttes til både elektrisk bykørsel og brændstoføkonomiske langture. Vognen må trække 1600 kilo på krogen, omend det pæne regnskab sikkert vil gå lidt fløjten – og husk at overveje dine lademuligheder. For uden strøm på batteriet giver ingen plug-in hybrider mening.

Skoda Superb iV koster fra kr. 394.993,- og kr. 10.000,- mere som Combi.

Author: Malene Raith

Share This Post On