Elegant SUV cruiser, Audi Q3 Sportback

Foto Malene Raith

At SUV’er handler om praktik giver næsten sig selv. Der skal være nogenlunde højt til loftet, frihøjde, et rummeligt bagagerum, lidt firhjulstræk og måske en krog, ikke? Så er der selvfølgelig livsstilsbilerne, de efterhånden mange crossovere/ kompakte SUV’er, der ikke rigtig skal rulle udenfor asfalten, men mest værdsættes for den behagelige høje siddeposition, pladsen til ungerne på bagsædet og det lidt frisksmarte image af aktiv livsstil.

Men så findes der også en lille gruppe SUV’er, hovedsaglig premiumvogne, der lægger sig lidt i en kategori for sig selv. Der er der nemlig skåret lidt af praktikken og skruet mere ned for den aktive livsstil til fordel for et mere dynamisk og sporty coupélook. Og det er lige præcis sådan en, som jeg nu har sat mig bag rattet i: den nye Audi Q3 Sportback.

Nu er jeg jo typen, der altid er klar til at give køb på praktik til fordel for lækkert udseende, og derfor synes jeg naturligvis også, at det mere strømlinede sportbackdesign absolut klæder Audi Q3.

Q3 blev lanceret midt i finanskrise og nedgangstider i 2011 og havde måske af samme grund ikke mange konkurrenter. Segmentet for de mindre SUV’er havde endnu ikke taget fart, og vogne som Volvo XC40 og Jaguar E-Pace, så først dagens lys flere år senere. Hvad der sidenhen skete med netop det segmentet, ved vi alle efterhånden godt. Som folk fik flere penge mellem hænderne, blev det farvel til mikrobiler og goddag til de urbane kompakte livsstils SUV’er som Q3. I slutningen af 2018 kom anden generation på gaden, og i 2019 dukkede denne her Audi Q3 Sportback op. En SUV-coupé, der er lidt længere, smallere og lavere med en markant mere stejl nedadgående linje fra forsædet til bagenden.

Det giver naturligvis mindre hovedhøjde på bagsædet, men bagagerumsvolumen er den samme selvom bagenden spids og mere dynamisk at kigge på. Fronten er også den samme, men Q3 Sportback er desuden udstyret med ekstra kromlister, som navnlig på bagenden giver et markant og voluminøst udtryk (særligt på denne her, men bøjlen kan også fås i sort, til dem, der vil have tingene lidt mere nedtonet).

Interiøret er det samme som på den almindelige Q3 med Audis store farverige digitale instrumentering, og det cool Audi Virtual Cockpit Plus som er noget af det ekstraudstyr, man bare er nødt til at have med. Når man nu alligevel er klar til at betale ekstra for et smukt ydre.

Klimaanlægget har egne funktionsknapper, mens infotainmentsystemet styres på en elegant trykskærm over midterkonsollen. Det både ser godt ud og føles lækkert, omend jeg godt kunne have brugt den labre brede elektroniske vippegearvælger til automatgearet i stedet for stangen her. Fordi den passer bedre til vognens moderne strømlinede design. 

Dog skal man ikke lade sig forføre for meget af det dynamiske ydre. Q3 Sportsback kører først og fremmest komfortabelt og støjfrit – når man rammer motorvejen, det vender jeg lige tilbage til. Det her er mere en velformet minicruiser end en raket, og det, tænker jeg, passer glimrende til målgruppen. Størrelsen appellerer trods alt mest til bykørsel, indkøb og afhentning af børn, og de kan sagtens kan være med på bagsædet. Til de bliver lange teenagere. Så tager den faldende taglinje unægtelig noget af fornøjelsen, men til den tid har mor sikkert også skiftet bil.

Derfor er komfort klart vigtigere end en stenhård sportsundervogn (som den har, men som heldigvis ikke gør voldsomt væsen af sig) og muligheden for at tage motorvejssneglen i fuld fart. Vognen, jeg kører, er en 35 TDI, altså en 4 cylinderet 2.0 liters dieselmotor med 150 hestekræfter, og en topfart på 205 km/t, og den gør det rigelig fint. Jeg mangler ikke kraft på vej ud på motorvejen, og når jeg tuller gennem byen i eftermiddagstrafikken, er 7-trins automatgearet en lise. Og jeg kan stadig kyle sønnens cykel ind i bagagerummet, når jeg vipper bagsædet.

Jeg har dog en anke. Ikke til Q3 Sportback som model, men til dieselmotorens støjniveau. Når jeg giver lidt gas inde i byen, bliver jeg nemlig lidt flov over over larmen.  Og da jeg smutter en tur forbi McDrive (ja, undskyld, det sker måske lidt oftere, end jeg vil stå ved), kan den unge pige, der tager imod bestillingen, ikke høre noget for lyden af motoren i tomgang. Jeg skal næsten snart 15 år tilbage i tiden siden jeg oplevede det sidst. Dieselstøj er ikke “comme il faut” i 2020.

Det sagt, forsvinder lyden altså helt, når Q3 Sportback får jævne omdrejninger på lande- og motorvej, hvor den udvikler sig til en helt omvendt støjfri og behagelig oplevelse.

SUV-coupéer er naturligvis en smagssag. Nogen hader dem, jeg elsker dem, fordi de forsøger at gøre de store og somme tider kluntede SUV’er mere letbenede og formstøbte. Eller måske bare noget andet end det gængse. Det kan godt være, man får mindre luft over hovedet på bagsædet for pengene, og det kan da også godt være, at vognen er mere komfortabel end dynamisk. Til gengæld får man en Audi Q3, som ser bedre ud i indkørslen og trafikken. Og den værdi skal man absolut ikke tage fejl af.

Audi Q3 Sportback koster fra kr. 399.990,-

 

Author: Malene Raith

Share This Post On