Kald mig bare Boomer, Range Rover Velar SVA

Foto Malene Raith

Åh, Manner! Junglen af 2020s mange nye elbiler og stille plug-in hybrider har fuldstændig fået mig til at glemme det. Hvor meget jeg elsker lyden af V8. Kald mig bare Boomer, men for pokker … at starte motoren på den nye Range Rover Velar SVAutobiografy og roligt cruise de 550 heste ned ad gaden med den der dovne fiskekutterlyd, er den rene livseliksir. I hvert fald for sådan nogen som mig.

Der findes biler, der er gode til transport, nydelige og effektive hverdagsbiler til praktiske formål, og så er der altså de her biler. Dem, som måske ikke giver den store mening, men bare gør tilværelsen lidt bedre. Altså, for de enkelte få, der har råd til den slags.

Sådan en er Range Rover Velar SVAutobiografy, der har været under kærlig behandling af Jaguar Land Rovers særlige SVO afdeling. Special Vehicles Operations. Og ja, det klinger unægtelig en smule af James Bond og føltes faktisk også lidt sådan, dengang jeg nærmede mig 240 km/t på langsiden på Monza i en tilsvarende udgave af storebroren Range Rover Sport SVR.

Den slags hastigheder kommer jeg dog ikke tilnærmelsesvis i nærheden af i den nye Range Rover Velar SVAutobiografy. Sorry. Men også kun fordi jeg tester den på almindelig vej og ikke på bane. For med V8-motor med kompresser, 550 hestekræfter og en 5.0 liters motor under motorhjelmen står lillebroren her naturligvis ikke tilbage for noget.

Special Vehicles Operations, der blot har fem år på bagen, blev oprindelig sat i verden, fordi efterspørgslen på speciallavede biler begyndte at stige. Finanskrisen var slut, og folk, altså de meget velhavene af slagsen, ville nu have noget, som ikke bare var luksuriøst, men også helt unikt. Derfor begyndte JLR (Jaguar Land Rover), der i forvejen havde en afdeling, som ombyggede vogne efter kundernes ønske, at udvikle en ny særlig udgave af deres, på det tidspunkt nye model, F-Type. Projektet var en succes, og SVO begyndte at tage flere modeller under kærlig behandling.

Afdelingen kan lidt sammenlignes med Mercedes-Benz AMG, men til forskel findes der ikke noget, der hedder SVO styling. SV betegnelserne er altid “the real deal”. Vaskeægte topmodeller fra Jaguar Land Rover, som er optimeret på områder som komfort, luksus og dynamik. Og nu har Range Rover Velar, modelfamiliens yngste medlem, altså også været en tur gennem den eksklusive mølle.

Først lidt hurtig baggrund for modellen. Navnet Velar ikke nyt for Land Rover. Den allerførste Range Rover prototype hed nemlig også Velar, men den færdige vogn endte nu blot med at hedde Range Rover. Den blev lanceret i 1970, og indtil i dag er det blot blevet til yderligere to medlemmer af den prestigefulde Range Rover familie: Sport og Evoque. Den nye Range Rover Velar lægger sig størrelsesmæssigt mellem de to, omend den har den laveste taglinje af dem alle. En designfeature som er med til at give vognen dens vellykkede form. Ej at forglemme de kendetegnende indfældelige dørhåndtag har sidenhen har spredt sig til andre familiemedlemmer i JLR koncernen.

Range Rover Velar SVAutobiografy er som sagt den ypperligste topmodel, og det kan ses, høres og ikke mindst føles. Indvendigt har jeg placeret popoen på et voluminøst perforeret Windsor-lædersæde med dobbeltsyninger, som kan henholdsvis svale eller varme bagdelen og give udsøgt massage – vi taler ikke bare noget, der kilder i lidt på ryggen, men massage så lækker, at sønnen fuldstændig taber kæben og glemmer alt om at spille på mors iPhone.

Her er også et tykt lædersportsrat med en særlig udformet kant og paddleshift i aluminium og selvfølgelig Touch Pro Duo-infotainmentsystem med de to elegante touchskærme over midterkonsollen. Den ene til infotainment og navigation, den anden til køreprogrammer, sædeklima mm. Klimaanlæg styres med de runde skrueknapper, der hver især har et lille display, som ændres alt efter, om det er temperatur eller blæser, jeg skruer op eller ned for.

Men det er jo ikke kabinen, der er det vildeste ved Range Rover Velar SVAutobiografy. Et hurtigt blik på bagenden fortæller nemlig noget andet. At dynamik og køreoplevelse er i fokus. Alt fra kalibreringen af firehjulstrækket, til  8-trins gearkasse, styretøj og luftaffjedringen blevet optimeret. Faktisk har ingeniørerne hos SVO, ifølge Land Rover, brugt intet mindre end 63.900 timer på at fintune kalibreringen for at optimere køreegenskaberne.

Den pumpede Velar har fået ny kølergrill og frontkofanger med større luftindtag, naturligvis fordi en V8-motor med kompressor skal forsynes med rigelig af den slags, og dels skal bremsesystemet køles. Den har lavere karrosserisider og så er der naturligvis den mega bøffede bagende med fire enorme afgangsrør. Glem at glide diskret ind i trafikken ved siden af færselsbetjenten med dem.

Range Rover Velar SVAutobiografy har også fået sine egne støbte 21″ aluminiumsfælge, som skulle veje det samme som 20″ fælgene på standardmodellen, og det er ikke bare looks – store fælge giver mere vejgreb og plads til større bremser, som man unægtelig har brug for i en tung og hurtig SUV. Særligt en af slagsen, der kan accelerere fra 0 – 100 km/t på 4,5 sekunder med en topfart på 274 km/t.

Og det er altså en flabet luksuriøs fornøjelse at cruise af sted i den velvillige og herligt støjisolerede SUV vidende, at hvis man vil, kan man give baghjul til de fleste. Overraske ham den utålmodige i den tyske premiumbil bagved, med en hånd på rattet, der læner sig ind mod midten af kabinen, ved pludselig at sætte ham helt af. Man kan mærke, at firhjulstrækkeren er bygget til det her og den krænger heller ikke som en bus i skarpe sving, men ligger fast uden at føles tung. Ja, det er pjank og pjat, men det er også fedt.

Nårh, ja, og læg så lige dertil, at den jo også kan kravle op ad stejle stigninger, høvle gennem lyngen i højlandet, over store sten og forcere dybe vandhuller i junglen. På en komfortabel og yderst luksuriøs vis.

Og det er det selvfølgelig også bare at cruise ud ad villavejen, i byen eller på landevejen i en knivskarp og elegant vogn helt uden af føle trang til at køre dørtræk med nogen. Velar er en mellemklasse SUV, som passer fint i størrelsen til hverdagen. Den er i sig selv en vellykket luksus SUV, men er man typen, der ikke vil nøjes, men bare må have den dyreste og hurtigste Range Rover Velar på villavejen, skal man have fingrene i denne her.

Men man skal være hurtig ude med det store kreditkort. For for at gøre Range Rover Velar SVAutobiografy ekstra eksklusiv er den nemlig kun til salg i et år.

Range Rover Velar SVAutobiografy starter på kr. 1.737.000,-

Author: Malene Raith

Share This Post On