Familieflyder i skarpt design, Mercedes-Benz GLE

Foto Malene Raith

“Ellers andet?” Spørger den unge fyr, der tager imod bestilling på p-pladsen ved McDrive. Jeg ryster på hovedet. “Du har nummer 16,” svarer han og tilføjer med et bredt grin: “Det er sat’me en lækker vogn, du har!”

Ja, ja, pardon my French, men det sagde han altså. Og lige der, som jeg triller videre hen mod lugen for at betale for bestillingsnummer 16, går det op for mig, hvad det egentlig er for en vogn, jeg har sat mig bag rattet i. For nok er frihøjden, rummeligheden og firhjulstrækket glimrende udstyr at have, når man roder rundt i udfordrende terræn, men den nye Mercedes-Benz GLE handler tydeligvis mest om det andet: luksus, komfort og yes Sir, looks.

Mercedes-Benz GLE  startede sin karriere under modelbetegnelsen ML tilbage i 1997, og det har den såmænd heddet gennem hele tre generationer. Det var faktisk først da vognen fik et facelift for fem år siden, at navnet blev ændret til GLE. I 2019 kom så endelig fjerde generation, og det er altså den, jeg er ude at rulle i i dag.

Helt nøjagtig den store firhjulstrukne dieselmodel GLE 400 d 4MATIC, som er udstyret med ikke en V, men en R6 3.0-liters motor med 330 hestekræfter, der kan flytte den store vogn fra 0 – 100 km/t på 5,7 sekunder. GLE’s største marked er USA, hvor vognen da også bygges (Alabama), og det sætter naturligvis præg på vognen, det vender jeg tilbage til.

Fjerde generation GLE er vokset i både længde og bredde, og så er akselafstanden øget, hvilket er godt nyt for alle “socker moms.” Det har nemlig givet plads til en tredje sæderække i det 825 liter store bagagerum, skulle man få brug for at transportere hele børneflokken til well, fodbold.

Men vokseværket til trods er designet på Mercedes næststørste SUV (kun overgået af giganten GLS), ikke blevet tilsvarende svulstigt. Ej heller selvom testbilen her er udstyret med knivskarp AMG styling, der får kromet på den store nu mere vertikale grill til at gnistre i solskinnet. Tværtimod forbedrer det nye mere kantede look faktisk, sammen med de nye LED-forlygter, proportionerne på den høje vogn og gør GLE til en mindre vulgær og mere harmonisk SUV at se på. Og så elsker jeg trinbræt. Også selvom jeg tit polerer dem med mit tøj, når jeg glider ud af bilen.

Og det er ikke kun bagsædepassagererne, som har glæde af forøgelsen. Der er nemlig også mere albueplads foran med en bred armstøtte og i det hele taget bare oceaner af plads til knæ (tredje sæderække dog undtaget) og store sommerhatte i kabinen.

Iøjenfaldende er naturligvis også de to blærede 12,3” skærme, den ene med digitale instrumenter, den anden med infotainment, der omdanner det høje instrumentbord til en stor skærm. De kommer fra E-Klassen, jeg genkender dem dog fra den nye A-Klasse, omend det i denne her vogn altså er smukt integreret i og ikke stikker op af instrumentbordet.

MBUX multimedia systemet, du ved det med “Hey Mercedes”, kan styres på skærmen, fra det store tykke (AMG) multifunktionsrat, med touchpad’en i midterkonsollen, eller med bladrefagter ud for skærmen. Sidstnævnte er ikke noget, jeg evner særlig godt, men jeg er nok også bare lidt som politikvinden i “Fargo” som automatiske døre, vandhaner og håndtørrere bare ikke kan se. Uanset talent, så er det virkelig cool, brugervenligt og nemt at finde rundt i. Og tillad mig lige at fremhæve Mercedes-Benz nye navigationssystem “Augmented Reality”, som sætter enhver bedrevidende kortidiot til vægs. Du ved, typen, som i gamle dage vidste bedre end ægtefællens kortdirektioner og sidenhen heller ikke var i stand til at godkende navigationsdamens direktioner, men naturligvis helt var uden skyld, når familien 200 kilometer fra det planlagde mål. Augmented Reality fungerer ved at kameraet på fronten filmer omgivelser og sætter pile lige præcis der, hvor du skal dreje. Kører du stadig forkert med det her, bør du fremover bære hat med æselører.

Naturligvis er GLE også udstyret med alverdens parkerings- og sikkerhedsassistentsystemer, men jeg oplever faktisk et par gange, at vognbaneassistenten opfører sig nervøst på en mindre Nordsjællandsk landevej og pludselig laver bremse-undvige manøvre. Måske distraheret af den særlige vejbemaling.

Det er nu ikke et problem selv at holde styr på trafikken fra min trone bag rattet. Sædekomforten er i top, kabinen dejligt støjdæmpet, og det er unægtelig en super luksuriøs fornøjelse at cruise ud ad asfalten med det bløde 9 trins automatgear. GLE kan skam også vise tænder og flytte sig, hvis jeg skifter over i Sportmode, men det er nu altså ikke derfor, man skal vælge den store SUV. For det er ikke dynamikken, der er fremtrædende og her kommer Alabama ind i billedet. For det er jo ingen hemmelighed, at amerikanerne mere er til mindre hårdtopspændte undervogne end Europæerne. Og eftersom det er dem, der er storforbrugere af vognen, er GLE selvfølgelig selv i Sport en blødere og langt mere komfortabelt cruiser end en stram raket.

Og det er jeg absolut fan af. Glæden ved det fede luksusliv. Eller måske fordi jeg selv er en socker mom, altså uden at sønnen går til fodbold. Mercedes-Benz GLE er skabt til velhaverlivet og lange behagelige køreture med familien, og denne her store diesel 400 d kan naturligvis også nemt trække din hoppe hele vejen til hesteshow i Herning og hjem igen. Men lad være med at køre for meget udenfor asfalten. Altså nok kan firhjulstrækket utvivlsomt få dig sikkert gennem lidt af hvert, frihøjden er også fin, men det bliver ikke uden søsygepiller. For vognen danser som kano i stormvejr, da jeg forlader asfaltvejen og kører ned ad en nuvel, temmelig hullet grusvej.

Men igen er det nok pænt ligegyldigt. For i mit nabolag vil GLE utvivlsomt mest blive solgt på charmen. Luksus, looks og lækkerhed, den nye fjerde generation har det hele, og det får jeg sådan set bekræftet, da jeg senere på ugen igen stikker en tur forbi McD. Her er det nemlig hverken Panameraen foran eller Panamera Turbo S bag ved i køen, men kun mig, der får tommelfingeren opad af en begejstret 6-årig dreng.***

Mercedes-Benz GLE fra koster fra kr. 855.000,-

GLE 400 d 4MATIC fra kr. 1.185.000,-

Author: Malene Raith

Share This Post On