BMW og strømmen

Foto Malene Raith

“Det kan du simpelthen ikke mene! BMW havde da både i3 og i8 ude før alle andre?!” Jeg sidder overfor en entusiastisk BMW-tilhænger, der mener, at det tyske bilmærke halter voldsomt bagud alle andre i forhold til sin elektriske strategi. Ikke at det bekymrer ham, han har nemlig lige investeret i en 440 i, men det irriterer mig. For lige netop det bayerske bilmærke har om nogen europæiske bilproducenter være både forudseende og tidligt ude med hensyn til elbiler og bæredygtighed. Hvordan kan han ikke vide det?

To dage senere får jeg, som sendt fra himlen, en invitation fra BMW. De vil gerne invitere til Electric Days i München.

 

Der er selvfølgelig noget om snakken, BMW har holdt en lidt for lang kunstpause siden de søsatte deres første to banebrydende elektrificerede biler, og derfor befinder jeg mig altså nu i Bayern sammen med den europæiske motorpresse. For at høre lidt mere om det tyske mærkes nye fremtidige elektriske strategi og for at teste et par af de elektrificerede modeller, der allerede er på markedet. Samt en enkelt som kommer lidt senere. BMWs første elektriske modeller droppede faktisk fra to til en, efter at plug-in hybriden i8 blev lagt i graven i april i år – RIP, suk – men heldigvis har Mini i mellemtiden sluttet sig til flokken med den fuldt elektriske Mini Cooper SE. Måske ikke en fremgang, men i hvertfald status quo. Til gengæld er der i længere tid blevet lagt kræfter i at få batterier ind under motorhjelmen sammen med brændstofmotorerne.

Og planen ifølge BMW er da også at samtlige benzin- og dieselmodeller, der ikke allerede har det, bliver udstyret med et effektivt mildhybridsystem efterhånden som modelserierne fornys. Det vil sige et lille batteri, som opsamler overskydende energi fra kørslen, der bruges på at assistere vognens elektriske system, så vognen på den måde får bedre brændstoføkonomi. Godt for miljøet og selvfølgelig også med til at imødekomme de strikse nye EU krav om udledning.

Men derudover handler den nye elektriske strategi ikke uvæsentlig også om noget andet: nemlig, at kunderne i længden vil blive tilbudt samtlige modelserier med fire forskellige drivlinjer: Benzin og diesel (som jo altså vil være mildhybrider), samt som plug-in hybrid (PHEV) og fuldt elektrisk. Så man helt selv kan vælge, hvad der passer en bedst efter smag og behov. Og sidder du lige nu og tænker strøm og 2030, har du helt ret. Verden er altså større end Danmark, og hvad politikerne herhjemme end har af “grønne” planer, er det ikke noget, der så meget som løfter et øjenbryn her i München.

Hvad så med de almindelige hybrider, spørger du måske efterfølgende, dem, der har et større selvopladeligt batteri?

Dem får du ikke at se hos BMW. De vil hellere kaste sig over næsten alt andet – sågar også brintbiler – bare ikke de almindelige hybrider. For eftersom alle deres brændstofmotorer alligevel i forvejen vil få et mild hybridsystem, ser de ingen grund til at gøre mere ved det. I stedet rettes fokus på plug-in hybriderne. Altså dem, der både sættes til en ladeboks og tankes med brændstof. De kan nemlig køre på enten ren el, på rent brændstof eller kombinere begge dele, og det giver ikke bare en rigtig fornuftig brændstof økonomi, det giver også fordele, særligt for dem, der bor i og omkring byerne. Det vender jeg tilbage til.

Og faktisk har BMW de senere år sendt adskillige plug-in hybrider på markedet, som der, på trods af at Corona har banket bunden ud af markedet, allerede nu er solgt flere af i 2020 end i 2019. Vognene tæller BMW 225xe Active Tourer, BMW X3 xDrive30e, BMW 330e Sedan, BMW 530e, BMW 745e, BMW X 5 xDrive45e. Netop lanceret i Danmark er desuden BMW X1 xDrive25e og BMW X2 xDrive25e, og længere fremme venter så 545e, som går i produktion til november.

Hele modelprogrammet er samlet til de elektriske dage her i München, men jeg koncentrerer mig mest om tre modeller: i3, fordi det var den, der startede hele det elektriske show, 745e fordi det er den største plug-in hybrid – og fordi jeg har moret mig meget over den nye svulstige grill – og BMW X1 xDrive25e, fordi den er mest dugfriske elektrificerede BMW i Danmark.

Allerførst napper jeg dog en testtur i den kommende anden og mest kraftfulde 5-serie PHEV, BMW 545e. 5-serien har lige fået et facelift, som blandt andet har givet fronten en ny grill, nye smallere LED Matrix-forlygter og forstørrede luftindtag, samt nye LED baglygter med sort ramme, smalle blinklys og en hel del opgraderinger i kabinen.

Som nævnt er 545e ikke sat i produktion endnu, og det er derfor en præproduktionsmodel, som jeg kører af sted i her i et sensommerhedt München. Og det er svært at være utilfreds. BMW 545e kører nemlig nøjagtig ligeså dynamisk (0 – 100 km/t på 4,7 sekunder), som man forventer sig af en BMW, uden at det går ud over hverken miljø eller komfort. Tværtimod. Den 6 cylindrede 3.0 liters benzinmotor yder sammen med elmotoren ialt 394 hestekræfter, og det giver unægtelig vognen noget at leve af på en autobahn med fri fart. Også på den snoede landevej er det sjovt at sætte i Sport og mærke accelerationen, det præcise styretøj og selvsikkerheden som vognen ligger i kurverne med, men mest interessant er selvfølgelig at skifte mellem de elektriske køremodes, som styres via i-Drive knappen i midterkonsollen.

For når jeg ruller ind i en af de mange landsbyer i Bayern med lyseblå og hvide flag og bindingsværkshuse med velholdte blomsterkasser, gør jeg det så godt som lydløst. Der er nemlig kun lidt knasen fra dækkene, når jeg slår brændstofmotoren fra og triller gennem idyllen på ren el, og det er unægtelig super komfortabelt at flyde af sted på denne måde. Op til 50 kilometer kan den store vogn køre på strøm, men jeg vælger nu mest at slå tilbage i hybridmode. Så jeg automatisk kører på strøm ved lav fart, og ellers lader brændstofmotor og elmotor supplere hinanden for at komme så langt så muligt på literen. Jeg kan naturligvis også selv vælge, hvor meget overskydende energi fra bremsning og rullen, som jeg ønsker skal genereres tilbage i batteriet.

Det er desuden muligt at slå elmotoren helt fra, så jeg kan spare på strømmen, til jeg f.eks. kører ind i en e-zone (dem har vi endnu ikke i de danske byer), hvor man så udelukkende kan køre på strøm. Vognen vil dog automatisk slå tilbage på brændstof, når batteriet er brugt op.

Efter denne lille smagsprøve på den nye BMW 545e, hopper jeg glad over i den mindre X1 xDrive25e.

Jovist, er oplevelsen af gode grunde en anden, men det bliver den absolut ikke ringe af. BMW X1 xDrive25e bliver trukket på forhjulene af den 3 cylindrede 2.0 liters benzinmotor med 125 hestekræfter, mens den elektriske motor trækker med 95 hestekræfter på baghjulene. Samlet set (det er jo kompliceret) giver det ikke bare den kække lille familiebil hele 220 friske hestekræfter, det giver den også en særlig form for firhjulstræk. Batteriet er placeret bag i bilen, dog uden at tage noget synderligt af bagagerumspladsen, og X1 xDrive25e kan køre op til 52 kilometer på ren strøm.

Vognen er ikke ligeså stille og stabil som 545e, den har en lille elektrisk lyd, når jeg kører ved lavere hastigheder, men det er stadig en fornøjelse at vælge imellem de forskellige køremodes fra stille strøm til fuld gas på autobahn, hvor X1 xDrive25e tilfredsstillende hurtigt, 0 – 100 km/t på 6,9 sekunder, næsten når topfarten 194 km/t, inden jeg må slippe speederen for en forankørende.

Udstyrniveauet er som udgangspunkt altid højere i en PHEV, det gælder også BMW X1 xDrive25e, til gengæld er prisen det ikke. Endnu et godt argument, hvis man ikke kan lokkes af miljøhensyn alene, ikke? Til gengæld skal man have adgang til en ladeboks, enten hjemme eller en fast plads på arbejdet, så man kan lade dagligt. De 5o kilometers elektriske rækkevidde ryger nemlig hurtigt, og uden strøm på batteriet giver plug-in hybrider ikke nogen mening. Så kører man nemlig bare rundt med ekstra vægt i bagagerummet og spiller dum. Og faktisk for at forhindre folk i at køre PHEV på netop denne uansvarlige måde og motivere dem til at køre bilerne, som de er udviklet til, har BMW startet et loyalitets program, hvor man kan tjene point og gratis strøm, hver gang man lader ved sin BMW ladeboks. Programmet er bare endnu ikke kommet til Danmark.

Inden jeg forlader plug-in hybriderne, bliver jeg lige nødt til at trille en tur i den imponerende BMW 745e. For jeg elsker store flydere. Nok har jeg grinet og peget fingre af den 40 procent større grill, som 7-serien nu er udstyret med, men, som jeg ynder at skrive, så gror designet unægtelig på én (hø, hø). Og jeg er for længst faldet pladask for det. Den barske lodrette front med den enorme grill med brede tremmer matcher fint de store luftindtag. Jovist er det prangende, eller påtrængende som en kollega kalder det, men det er jo netop det fede. En svulstig limousine med fed læder i en kabine, der flyder over af luksus og komfort.

Og det er unægtelig imponerende at en over 2 tons tung vogn, kan køre op til 50 kilometer på ren strøm. Så lydløst og støjdæmpet, at det næsten føles som at køre rundt i et lydstudie. Og omvendt legende let at få flyderen med de 394 hestekræfter op i fart (0 – 100 km/t på 5,2 sekunder) på autobahn. En overlegen og altså nu også lidt mere miljøvenlig oplevelse, der giver mig lyst til at gå hjem og forsøge og finde de lidt mere end 1,3 millioner frem fra sparebøssen.

Jeg slutter af med en tur i den mindste af bilerne, som jo er den, der startede det hele tilbage i 2013. BMW i3 er bybil med stort B, den er meget levende, ustabil og krævende ved højere hastigheder på en snoet landevej, og selvom den kække elbil fuld af selvtillid pisker helt op til 154 km/t, inden motoren ikke har mere at give af på den tyske autobahn, føles det mere livsfarligt end morsomt.

Omvendt er den lille særegne bil en vellykket fornøjelse at sno gennem trafikken og bukke hjørner med i byen – og så elsker jeg den korte høje front, designet med suicide dørene, det bæredygtige cedertræ på det unikke instrumentbord, og materialerne på sæderne, som veganere roligt kan tage en bid af. BMW i3 skulle faktisk være gået ud af produktion nu, men kunderne bliver simpelthen bare ved med at købe vognen, så i stedet er den kække elektriske bybil blevet forbedret og opdateret.

Men faktisk står hele BMWs fuldt elektriske modelprogram til at blive kraftigt udvidet i nær fremtid. Den nye iX3 er for eksempel på vej i produktion som disse ord bliver skrevet, og den specielle iNext og helt nye i4 (den elektriske udgave af den nye 4-serie) kommer allerede i 2021. Lidt længere fremme lurer en ny fuldt elektrisk 7-serie vogn, en fuldt elektrisk X1 og en fuldt elektrisk 5-serie vogn. Og herefter vil der såmænd blive lavet fuldt elektriske varianter af alle modeller i forbindelse med generationskiftene.

Derfor kan jeg roligt trække stikket på de elektriske dage og flyve hjem fra München. Der er nemlig kun et enkelt spørgsmål tilbage, og det skal stilles i Danmark: Mener du stadig, at BMW halter bagud med sin elektriske strategi?

 

Author: Malene Raith

Share This Post On