Kompakt og velskabt ny SUV, Mercedes-Benz GLB

Foto: Malene Raith

“Hov, vi skal vist lige have lidt mere fart på, hvis vi skal gennem den der,” min medpassager kigger skeptisk på den lille banke af blødt sand, som vi hastigt nærmer os, men jeg fortsætter ubekymret videre og durk hen over den.

For nok er den nye Mercedes-Benz GLB som udgangspunkt forhjulstrukket og mere skabt til det gode urbane familieliv end dristig terrænkørsel på stranden i det yderste Danmark, men det betyder ikke, at den kompakte SUV ikke også kan klare lidt udfordringer udenfor byen. Den har nemlig både frihøjden og, som denne 4Matic, mulighed for firhjulstræk – og så kan der ikke sættes en finger på komforten.

Mercedes-Benz A-Klasses forhøjede fætter har siden 2005 heddet B-Klasse. En praktisk og lidt mere rummelig MPV-lignende udgave af den selvsamme vogn. Men i 2013 steg A-Klassen så ombord på SUV-toget med GLA, og det, kunne man tro, ville måske tage livet af B-Klassen. Men nej, den forhøjede B-Klasse levede videre med sit trofaste publikum. Og i 2019 blev SUVmodelfamilien så endelig udvidet med denne her: den helt nye fuldblods (omend stadig med forhjulstræk) SUV-udgave af B-Klassen, Mercedes-Benz GLB, til de lidt større familier.

GLB er jo ikke overraskende skabt på samme platform som A-Klassen, men er lidt længere og lidt højere end sin fætter GLA, og det er jeg faktisk pænt tilfreds med, men det vender jeg tilbage til lige om lidt. Størrelsen er absolut kompakt nok til byen, men fordi akselafstanden også er øget væsentligt i forhold til GLA, har det været muligt for Mercedes at få plads til en tredje sæderække i GLB. Og det gør unægtelig vognen interessant for et større publikum. Bogstaveligt talt.

Nu er testbilen, GLB 250 4Matic, udstyret med en AMG styling pakke til kr. 25.000,- hvilket jo giver de smukke metalgnister i grillen og lidt strømlinet krom, som kan glimte orange i solnedgangen, men kigger man forbi glitteret, er det kantede design faktisk også ret vellykket. GLB ligner nemlig ikke en enorm soccer mom vogn, der har plads til fem skrigende unger på bagsæderne, men ser tilpas let og strømlinet ud med sin høje taglinje og de korte udhæng. Som er hele hemmeligheden bag den indre rummelighed.

Og den er jeg som sagt rigtig godt tilfreds med. For nok har jeg måske ikke brug for syv sæder i min dagligdag, men som 185 cm høj elsker jeg frihøjden, som gør, at jeg blot kan glide ud og ind af vognen, uden at skulle foldes op eller sammen som et tørrestativ. Det er selvfølgelig nok også muligt i GLA, men den er bare lige nummeret mindre, hvilket faktisk gør, at lange (småklodsede) mennesker som jeg, kan komme til at støde hovedet mod loftet.

Det sker ikke i GLB. Ud over at jeg altså kan vælge at have plads til to ekstra børn på tredje sæderække eller bare rykke bagsæderne individuelt frem og tilbage efter behov for enten knæ- eller bagagerumsplads, har jeg godt med luft over hovedet og til passageren på den anden side af armlænet. Kabinen er overraskende rummelig, og når jeg skuer ud over motorhjelmen, får jeg desuden illusionen af at sidde langt højere oppe i trafikken, end jeg rent faktisk gør.

Og så fås GLB naturligvis også med den nye elegante langstrakte skærm, som man kender fra bl.a. den nye B-Klasse, der indeholder en 10,25″ touchinfotainmentskærm og en 7″ farverig digital instrumentering. Det er teknologi i topklasse, der klæder enhver Mercedes, men lige sidder lidt bedre integreret i instrumentbordet på denne her end på fætter B. Hvis du altså spørger mig.

Hele dynen kan styres fra enten multifunktionsrattet, med stemmen, når man trykker på taleknappen på rattet og på engelsk hidkalder “Hey Mercedes” eller via den lille touchpad i midterkonsollen. Okay, sidstnævnte går så ikke super godt i spænd med min utroligt dårlige håndskrift, så jeg må lige holde ind til siden, da jeg skal sætte navigationen til turen til den jyske vestkyst. Jeg tager nemlig lige et smut til Rømø fra København.

Det er som sagt GLB 250 4Matic med en 4 cylindret 2.0 liters benzinmotor, 225 hestekræfter og en smooth 8 trins automatgearkasse, som jeg drager mod vest i. Nok kan den klare 0 – 100 km/t på lige under 7 sekunder, men det er nu ikke dynamikken, der præger vognen her på motorvejen. Jovist, kan jeg sætte i Dynamic og træde speederen i bund, hvis jeg vil lave en hurtig overhaling, men faktisk foretrækker jeg at køre i Eco. For at komme så langt på literen som muligt naturligvis (og jeg når stort set til Rømø og retur på samme tank). Og GLB kører komfortabelt uanset køreprogram. Det er super dejligt at sætte den adaptive fartpilot, justere farten op og ned på rattet efter forholdene (vejarbejdet på Fyn f.eks.) og ellers bare glide gennem solskins Danmark i den støjdæmpede behagelige vogn.

Det er først, da jeg når den langstrakte landevej i det vestjyske, at jeg slår fartpiloten fra. Til gengæld bliver jeg så her lidt træt af de aggressive sikkerhedssystemer, der ikke vil acceptere, at hjulene kommer for tæt på rumlerillerne i siden og mere end en gang trækker i rattet og laver en ubehagelig form for bremse/undvige manøvre på den smalle vej. Og det er da heller ikke rart, at vognen går i panik, da jeg overhaler en lastbil og bliver nødt til at køre over en fuld optrukket linje, da jeg skal ind igen i sporet. Men det er heldigvis indstillinger, som kan slås fra.

Fire timer senere har jeg forceret Danmark fra øst til vest inklusiv både løst og fast sand på stranden og parkerer tilfreds GLB på Rømø. Til at begynde med lægger jeg slet ikke mærke til det. Det er først senere, at det går op for mig, at jeg hverken er udmattet, ør i hovedet eller har uden ømme ben og ryg efter den lange nonstop køretur.

Og det tiltaler mig, som ikke har det store praktiske behov, allermest ved den nye kompakte SUV fra Mercedes. Den komfortable kørsel. For selvom SUV’er ofte handler om netop praktik og rummelighed, så handler det i høj grad også om livsstilstil. Og med GLB er det faktisk lykkedes Mercedes at stuve mest mulig praktik ind i en kompakt vogn, uden at det tager elegancen ud af designet eller ødelægger glæden ved at cruise en længere tur fra den ene ende af landet til den anden.

Mercedes-Benz GLB koster fra kr. 445.000,-

Author: Malene Raith

Share This Post On