Fornuft og (luksuriøs) følelse, opgraderet Land Rover Discovery Sport

Foto Malene Raith

Jeg vinker pænt tilbage til damen, der er ude at nyde naturen og foråret, og fortsætter med at køre videre på eventyr ud ad den ujævne jordvej langs søen. Sporet ender dog blindt ved vandet, så jeg laver en rolig uvending hen over engen og kører tilbage hvor jeg kom fra. Nuvel, den manøvre havde jeg nok ikke taget lige så cool i min daglige mikrobil, men nu er det jo også en terrænæder, jeg er ude i. Altså blandt andet.

For alsidighed og komfort er et par af nøgleordene for Land Rovers kompakte SUV Discovery Sport, der har en størrelse, der passer perfekt til byen, en rummelighed, der giver plads til den store familie og en frisk fart på motorvejen. Naturligvis uden at der er givet køb påegenskaberne som terrængående SUV i landskabet. Land Rover Discovery Sport fik sidste år et tiltrængt facelift og sammen med det en del mere af det sidste, man naturligvis også forbinder med det britiske mærke: luksus.

Land Rovers kernekompetance er, som du nok ved, terrænet, og det gælder samtlige vogne i mærkets tre forskellige serier: De udprægede luksus SUV’er i Range Rover-serien og de hard core funktionelle vogne i Defender-serien. Midt mellem luksus og praktik lander Discovery. Serien, der på indforstået Land Rover lingo kaldes Disco, går tilbage til 1989, men blev udvidet i 2014 med den nye model Land Rover Discovery Sport. Praktik og luksus tilført dynamik. Og det var noget folk kunne lide.

Vognen har ikke bare solgt i over 475.000 styk siden lanceringen for fem år siden, det er såmænd også Land Rovers bedst sælgende SUV tre år i træk. Af samme grund har en opgradering naturligvis også været ventet med længsel.

Discovery Sport er en kompakt SUV designet til at rumme en tredie sæderække uden at det behøver kunne ses udefra. Faceliftet involverer en helt ny front med ny grill, ny kofanger, og nye luftindtag, der er rykket helt ud på siderne, for at få vognen til at synes lavere, bredere og solidt plantet på jorden.

Og selvom Discovery Sport er en krydsning mellem luksus og praktik, er Land Rover nu gået all-in med luksus i den nye kabine i forhold til forgængeren. Materialerne er blevet blødere, plastik er skiftet ud med træ, og så har hele instrumentbordet fået en ordentlig Range Rover opfrisker med nyt rat med de labre digitale styreknapper til infotainmentsystemet, ny digital instrumentering og ikke mindst en ny højere midterkonsol med en de nye store skærme ovenover samt digitale køremodes. De kommer til syne på displayet rundt om den højre drejeknap (der ellers styrer klimaanlægget), når man trykker på den lille offroad knap ved siden af. Det er også muligt at gøre kølerhjelmen “gennemsigtig,” takket være kameraer, der ikke bare kigger hele vejen rundt op bilen, men altså også kan vise, hvad der er på vej ind under den.

Og så må jeg heller ikke glemme det digitale bagspejl, der giver mulighed for at få et bedre overblik over bagenden, når man lige har vænnet sig til, at det er et billede, der sendes fra kameraet i hajfinden på bagenden. Smart hvis baggrunden er fuld af sne eller fyldt op med bagage til sommerferien. Funktionen kan selvfølgelig slukkes, hvorefter bakspejlet igen bliver til et helt almindeligt spejl.

Proportionerne på Discovery Sport er jep, sporty med den skrå taglinje og de store 21″, hvilket naturligvis skal appellere til dem med aktiv livsstil. Altså dem, der både har et praktisk behov og pengene til at at få det dækket i luksuriøs stil.

Og det er ikke bare smart plast og looks. Den her vogn kan faktisk al det, mange andre såkaldte SUV’er og crossovere prøver at se ud som om, de kan. Nyt er, at Discovery Sport i Automode selv slår baghjulstrækket fra ved jævn fart på jævnt underlag. For at spare brændstof naturligvis, af samme grund har et mindre batteri også fundet vej ind i den faceliftede vogn, så Discovery Sport nu kun fås som en såkaldt mild hybrid.

Sidste sommer testede jeg Disco Sports evner i et udfordrende bjergterræn i Spanien, hvilket unægtelig imponerede mig. For måske udsættes størstedelen af Land Rovers luksus SUV’er nok mest for kantsten i byen, men de bygges hver og en til at klare sig suverænt op og ned ad stejle skrænter og hen over store sten. Og Discovery Sport er ingen undtagelse.

I dag har jeg skiftet scenariet ud med en anderledes flad dansk torsdag i byen bag rattet på indstigningsmodellen, Discovery Sports 4 cylindrede 2.0 liters dieselvariant med 180 hestekræfter.

Og det er faktisk en ganske velvalgt model at køre rundt i her. 240 hestekræfter er nemlig slet ikke nødvendigt i byen, hvor hverdagen blot byder på kørsel til skole, til arbejde mm. Discovery Sport er nem og overskuelig at smække ind i en parkeringsbås, og her er plads til alle indkøbene og alle ungerne (altså måske ikke hele klassen) – eller ok, i hvert fald to ekstra på tredje sæderække.

På motorvejen cruiser den luksuriøse SUV dynamisk og stabilt gennem de smooth 9 trin i automatgearet, det store tykke rat med de cool digitale knapper og det brede komfortable sæde er en nydelse, og frihøjden giver som altid overblik over trafikken. Men den, frihøjden altså, er unægtelig også rar, sammen med firhjulstrækket, som jeg kører videre ud i det grønne for enden af den lille asfalterede vej ned mod søen i Nordsjælland, der kort efter bliver til en grusvej og til slut et tilgroet hjulspor.

Det er hyggeligt sådan at køre på eventyr i naturen, og nuvel, nok kan jeg ikke køre på vandet, men jeg kan så meget andet, hø, hø. Og har jeg behov for det, kan jeg jo tænde kameraerne og få overblik over, hvad der befinder sig foran, langs med, bagved og under bilen. Men nu er omgivelserne dog ikke voldsomt udfordrende, slet ikke som de sten, smalle træbroer og stejle skrænter, som jeg forcerede i det spanske terræn sidste sommer. Erfaringen derfra giver mig selvfølgelig også masser af tillid til bilens evner, og jeg er derfor heller ikke spor nervøs for at køre den ud af sporet og hen over engen.

Discovery Sport har en ånd af alvor over sig. Selvom det er en luksuriøs SUV, som har den dersens populære aktive livsstil over sig med det rå SUV-design, så ligner den også en vogn, som man anskaffer sig, fordi man rent faktisk også praktiserer det. På den seriøse nedtonede måde. Den komfortable hverdagspraktik i byen bliver nærmest en slags side kick til det reelle praktiske behov, man kan have for at kunne slæbe hesten, båden (2500 kilo på krogen) eller jagtriflerne ud i skoven. Og at der med det nye facelift nu er kommet en hel del mere moderne lækkerier i Discovery Sport tager ikke seriøsiteten fra den kompetente bil, der på bedste vis blander praktik med dynamik og ikke mindst: den behagelige følelse af luksus.

Den opdaterede version af Land Rover Discovery Sport fås med enten en 4 cylindret 2.0 liters dieselmotor med 180 eller 240 hestekræfter, eller en 4 cylindret 2.0 liters benzinmotor med 200 eller 250 hestekræfter. Prisen starter på kr. 617.000,-

Author: Malene Raith

Share This Post On