Morskaben er tilbage i ny Golf 8 GTI
At de fleste bilnørder tænker Golf, når man siger GTI er naturligvis ikke uden grund. Den ikoniske gaderæservariant fra Volkswagen har nemlig mere end nogen anden været med til at positionere den ellers dydige familiebil som en ungdommelig og sporty vogn. I foråret kom den nye 8. generation VW Golf så på dansk asfalt, og det betyder heldigvis stadig – i disse elbilstider – at en ny dynamisk GTI variant er lige på trapperne. Og den står faktisk allerede nu foran Autopiloterne, Malene Raith og Morten Bek, og glimter rødt i den lumre sensommerhede i Tyskland.
Hvor er vi?
Volkswagen har nemlig inviteret til en hurtig testkørsel af den nye generation VW Golf GTI på landevejene omkring Wolfsburg, øst for Hannover. Og de tyske ingeniører er faktisk ikke så lidt tilfredse med den nye vogn selv. Nuvel, ikke så meget fordi de er flippet helt ud designmæssigt, bevares, det er de selvfølgelig ikke, men fordi de mener at have løst et problem, som flere var utilfredse med ved forgængeren.
Hvad er nyt?
Nok er VW Golf GTI i dag køreklar i sin 8. generation, men at det skulle komme så vidt, lå slet ikke i kortene, dengang det hele startede for mere end fyrre år siden. Faktisk var det en vogn, der ikke skulle laves, havde det ikke været for en lille flok entusiaster hos Volkswagen. Året var 1973, der var oliekrise og økonomien var i bund. Af samme grund var der heller ingen hjælp at hente hos ledelsen i Volkswagen, da seks ildsjæle fra forskellige afdelinger i firmaet fik den fremragende i de at fremstille en sporty Golf.
Heldigvis besluttede de at gøre noget, som er meget ulig den ellers strikte tyske organisation, og tog sagen i egen hånd. Det næste år holdt de inkognito “kaffemøder” og brugte al deres fritid på at skabe den allerførste Golf GTI i et hemmeligt lille værksted.
Det skulle være en bil til de unge, som jo ofte ikke har så mange penge, og derfor lettere ville kunne få råd til en frisk gaderacer i stedet for en Porsche (nuvel, de har jo ikke de samme bilafgifter i Tyskland, som vi har her til lands – suk). Vognen, der var udstyret med en 1,6 liters motor og 110 hestekræfter, stod klar i 1974, blev vist frem på Frankfurt Motor Show i 1975 og sat i produktion i 1976. 5000 stykker var planlagt, men salget gik naturligvis bananas, og den første VW Golf GTI Mk1 endte med at sælge i over 461.000 eksemplarer. Et ikon var skabt, og den hurtige Golf var vitterlig køredynamik til masserne, som ved udgangen af 2019var produceret i mere end 2,3 millioner.
Golf GTI gennemgik efterfølgende facelift og kom i andre versioner, inden anden generation (1,8 med 112 hk) stod klar i 1984. I 1991 kom tredje generation med en 2,0 liters motor og 115 hestekræfter, og i 1996 fejres Golf GTIs 20 års jubilæum med en jubilæumsmodel. I 1998 kom fjerde generation så i såmange forskellige udgaver, at det næsten udvandede GTI og blot gjorde det til et udstyrsniveau. Heldigvis genfandt Volkswagen melodien igen med femte generation i 2004, og i 2013 var vi oppe på syvende generation. Der er altså sket meget med Golf GTI siden de hemmelige møder i begyndelsen af 1970érne, men designet er stadig meget genkendelig.
Traditionen tro skiller Golf GTI ikke voldsom ud, men der er altid et par detaljer, som stikker ud. På den nye Golf 8 GTI er de nye sporty tågelygter i ternet målflag stil for eksempel standard, der er GTI logoet på fronten – diskret naturligvis – emblemet på siden og nu også et logo på midten af bagklappen. Fronten er pyntet med “hønsenet”, som også går igen flere steder i interiøret, mens den røde GTI liste naturligvis stadig flugter med kølerhjelmen.
Platformen er den samme som forrige generation, mens motoren er en lidt mere miljøvenlig udgave af benzinmotoren fra Golf 7 GTI Performance. Altså en 2-liters turbomotor med 245 hestekræfter og et moment på 370 Nm. Men måske allervigtigst har Volkswagen nu pillet ved undervognen og gjort affjedringen mere stiv og stabil, så man kan tage svingene i højere fart. Køreindstillingerne kan desuden finpudses individuelt i flere niveauer fra meget komfortabelt til meget sporty, Esc kan også slås fra eller sættes i Esc Sport, når man vælger Sport++, så det er muligt at lege med bagenden, hvis man er til den slags. En vigtig forbedring for entusiasterne, der fandt den udgående generation for kontrolleret.
Indvendigt har Golf 8 GTI naturligvis også fået alt nyt indenfor digitalisering som i Golf 8, omend med flere sporty detaljer og gode naturligvis gode gamle dyder bibeholdt, som det ternede stof på sæderne.
Vi kender endnu ikke den eksakte pris, men VW Golf 8 GTI forventes at koste i omegnen af kr. 500.000,- når den kommer til landet sidst på året.
Hvad synes Morten?
“Jeg forelskede mig første gang i Golf GTI, da den hed Golf GTI nummer 5. Den generation GTI er kendt og anerkendt som modellen, der genoplivede Golf GTI som den multikunstner, der kunne gøre hverdag til fest. GTI nummer 5 havde nemlig sjov og kraft indbygget, og når jeg tænker på nummer 4, bliver jeg næsten trist. Den havde de tre kantede, klassiske bogstaver, den havde fælgene, og den var en god Golf. Men den var ingen god GTI.
Nummer 6 og nummer 7 var også fine repræsentanter for GTI-navnet, men de var så polerede og så nemme at gå til, at en bid af det sjove endte med at være tabt på gulvet. Eller endte i de sjældne og endnu dyrere specialmodeller som GTI Clubsport og Clubsport S.
Så jeg stiller Volkswagen til regnskab, når de siger, at GTI har fået humøret tilbage. Drengerøven er tilbage med GTI nummer 8, siger de i Wolfsburg. Altså, mine ord, for den slags ord kunne de aldrig finde på at bruge dernede, men noget med samme mening.
Det ligner desværre et virkelig stort nederlag, så jeg får lyst til at råbe af de selvsamme tyskere. Testruten er den samme, som jeg kørte den elektriske ID.3 på ugen forinden, og det er en rigtig fin rute. Til en elbil. Når jeg siger, at der på hele den flere timer lange rute ikke er et ærligt sving, hvor GTI’en kan vise sig, så er det ingen overdrivelse. Det er først, da jeg tager en afstikker fra den slagne vej, at jeg finder en bid vej med tre gode sving. Gode oversigtsforhold, ingen trafik, fin asfalt og nogle solide knæk i vejen.
Den nye GTI har fået de 245 hk, som GTI Performance havde i 7’erens levetid, så det er ikke i overskummende kræfter, det gammelkendte glimt i øjet fra GTI nummer 5 og GTI Clubsport, skal findes. Jeg elsker den her 2-liter motor, for den er ekstremt fleksibel, har bundtræk som en motor med 300 hk og den lyder godt. Men det er vejgrebet og bilens rotation om sig selv, der gør hele forskellen. Hvor Golf 7 GTI var neutral og perfekt som et lyntog på skinner, men også let understyrende, så er nummer 8 hurtigere til at reagere på alle bevægelser, og styretøjet fortæller mig bare mere. Vejgrebet er forstærket så meget, at jeg har lyst til at presse den langt mere. Herligt, herligt.
Den fine affjedringskomfort, de gode pladsforhold og de høje priser følger med over fra GTI 7 til GTI 8. Lidt mere tvivlsom plastkvalitet og mere besværlig betjening har den fra den almindelige Golf, men det er så nemt at tilgive, når den, at dømme efter første korte testkørsel, rettere sagt tre sving, er med til at løfte humøret nogle grader højere end før. Måske det er nok til en ny forelskelse?”
Hvad synes Malene?
“Nok begynder jeg ikke at savle, men det er utvivlsomt en betinget refleks, at jeg smiler, når jeg ser de grå- og rødternede sæder. Så ved jeg nemlig, at næsten uanset om jeg skal hente en liter mælk, et barn fra skole eller ud på en længere tur til Jylland, at køreturen blive en leg. Man/jeg kan jo simpelthen ikke lade være med lige at lave et lille stunt af den eneste grund: at jeg kan. Det være sig en hurtig overhaling eller et hurtigt flabet buk af det skarpe hjørne i lidt højere fart end normalt. Golf GTI byder jo på køreglæde i ordets fornemmeste forstand, men kan samtidig køres som en helt almindelig familiebil uden at ungerne på bagsædet behøver medbringe brækpose. Og man behøver heller ikke trætte sig selv med en hård undervogn på de lange ture på motorvejen, men jo are slå over i komfort, når man altså er færdig med at lege. Den rummer det hele fra legeonkel til nuvel, frisk morfar.
Nu er jeg så ikke typen, der slår ESC fra for at teste vognens og egen evner på landevejen, og ved testkørslen her i Tyskland får jeg kun kørt Golf 8 GTI på Autobahn og hverken på racerbane eller små snoede veje. Jawohl, selvfølgelig er det herligt med fri fart, og jeg elsker de seks nemme korte manuelle gearskift, det præcise styretøj og den kontante speederrespons, og naturligvis kan Golf 8 GTI komme hurtigt ud af starthullerne. Men det er bare ikke helt det, der er den nye vogns kernekompetance. Det finpudsede ligger i svingene, og dem har jeg endnu til gode. Omend jeg selvfølgelig sad på passagersædet, da Morten testede og godkendte vognens evner i et par sving.
Det er en enkelt æstetisk lille ting i småtingsafdelingen, som jeg vil sætte fingeren på og det er gearvælgeren. Den synes jeg altså er lidt tarvelig med hård rød plast, som står lidt i kontrast til det ellers høje kvalitetsniveau i kabinen. Jeg savner golfbolden, men den har de måske gemt til senere variationer.”