Autopiloterne og den nye MG ZS EV

Foto Malene Raith

Det kan godt være, at det var en kold, mørk og regnfuld dag. Alligevel var Autopiloterne kække som køer på græs efter en lang vinter, da de for første gang efter coronapausen igen kunne køre over Storebæltsbroen til præsentation og testkørsel af en helt ny elbil med et velkendt logo på fronten.

Nok er der ikke meget fortid tilbage af det gamle bilmærke MG, men der kan sagtens være masser af fremtid i deres nye elektriske lancering: MG ZS EV.

Hvor er vi?

Internationale testkørsler er naturligvis stadig et no go. Til gengæld er der kommet gang i de nationale præsentationer og testkørsler, så denne gang har vi glæden af langt om længe at kunne forlade ølivet til fordel for fastlandet, nærmere betegnet Nellemann Gruppens hovedkvarter i Fredericia. Og ikke nok med det, Autopiloterne, Malene Raith og Morten Bek, er for første gang i næsten tre måneder samlet under samme biltag.

Hvad kører vi i?

Der er intet mindre end tale om en relancering på dansk jord af den helt nye elbil ZS EV fra MG, der som bekendt står for Morris Garage. Det tidligere britiske mærke blev grundlagt i 1924, gik konkurs i 2005 og blev efterfølgende opkøbt af det statsejede kinesiske SAIC. En mastodont, der producerer over 7 millioner biler om året for forskellige kinesiske mærker og internationale mærker som Volvo, Chevrolet og Volkswagen, og under det nye ejerskab genopstod MG som MG Motor i 2006.

Nellemann Gruppen, der i dag står for importen af blandt andet Kia og Aston Martin herhjemme, havde oprindelig MG i sin portefølge i hele 60 år fra 1929 til 1989. Siden 2014 har de så været i dialog med SAIC om at reintroducere mærket i Danmark, hvilket altså nu endelig sker med MG ZS EV. Og flere modeller skulle efter sigende være på vej allerede fra efteråret 2020.

Hvad er nyt?

Alt på nær logoet med de to bogstaver. MG ZS EV er ikke en lille benzindrevet to personers roadster, men en rummelig elektrisk B-SUV til hele familien.

Den kommer med en 136 hestekræfters elmotor, der klarer 0 – 100 km/t på 8,2 sekunder, har et 44.5 kWh batteri placeret i bunden med en rækkevidde på 263 kilometer, fås i 5 forskellige farver og i to forskellige fastsatte udstyrsniveauer: Comfort og Luxury. No more. Der er med andre ord ikke voldsomt meget, man skal forholde sig til andet end farve og udstyrsniveau.

Måske er det derfor, at måden man bestiller sin nye MG på, også er helt anderledes. MG ZS EV skal nemlig ikke sælges på traditionel vis gennem en masse forhandlere rundt omkring i landet, men via nettet. Er man interesseret i vognen kan man kigge forbi en af de fire butikker i henholdsvis København, Roskilde, Odense eller Århus, køre en testtur og så gå hjem og tænke over det, inden man lægger sin bestilling ind på hjemmesiden.

ZS EV er en lille smule mindre end Peugeot e-2008, og har et klassisk afrundet crossoverdesign med lidt frihøjde, sorte beskyttelselister over hjulkasserne og forlygter, som MG’s marketingsafdeling synes associerer til London Eye. Hvilket vel egentlig mere understreger, hvor få britiske referencer, der er tilbage på den kinesisk producerede vogn. 16″ fælge med vindmøllemønster er standard.

Kabinen er udstyret med et stort D-formet multifunktionsrat, 8″ touchskærm med bl.a. Apple CarPlay som standard, her er velkendte køremodes som Eco, Normal og Sport foruden 3 regenererende modes, der opsamler energien fra kørslen og sparer på rækkevidden. ZS EV startes med trykknap og sættes i drive via en cool drejeknap i midterkonsollen. Her er også fint sikkerhedsudstyr som blandt andet automatisk nødbremse, der ser fodgængere, vognbaneassistent og advarsel (hør den i Autopiloternes podcast) og i alt fem stjerner i Euro NCAP. I bagagerummet kan der være 448 liter mælk.

Luxury udgaven for kr. 30.000,- mere byder derudover på lækkerier såsom panoramasoltag, 17″ fælge, indfældelige sidespejle, bakkamera, kunstlædersæder med varme (foran), regnsensor, blindvinkelassistent og advarsel om krydsende trafik bag vognen. Det er den Autopiloterne kører i.

MG ZS EV lades på fronten, hvor midterstykket med logoet lige vippes op, og det er muligt at hurtiglade vognen og få 80 procent batterietkapacitet på 40 minutter. Prisen starter på kr. 220.000,-

Hvad synes Morten?

“Jeg kan finde på uendelige jokes og udgydelser om det faktum, at vi kører rundt i den første kinesiske bil i Danmark. Det er og bliver specielt, og det kan ikke være anderledes, at det er noget særligt. Jeg er skeptisk og spændt på samme tid, og jeg har en mistanke om, at da jeg satte mig i førersædet, fik jeg via nakkestøtten implementeret en lille chip, så kineserne nu ved præcis, hvad jeg foretager mig. Altid.

Spøg til side. Det er ikke let at være kinesisk ret mange steder i verden lige for tiden, og det er en af de helt store hurdles, MG-importøren skal forbi. Jeg har allerede hørt mange kommentarer, da jeg første gang offentliggjorde på hjemmesiden, at MG ville komme tilbage til Danmark. En kinesisk bil? Det kan man da ikke! Eller kan man?

Med alle fordomme så vidt som muligt placeret i det rummelige bagsæde i den kompakte el-SUV, kan jeg koncentrere mig om at prøvekøre MG ZS EV. Jep, rummeligt bagsæde og fint bagagerum. Det er omtrent som at være ombord i en Nissan Qashqai, og det virker til, at mange tusinde familier finder sig fint til rette med en Qashqai. Så de kommer ikke til at mangle plads i ZS’en.

De familier drømmer måske om at køre elektrisk, men kunne ALDRIG drømme om at købe eller lease en Leaf. Qashqai er endnu ikke elektrificeret, så helt objektivt set, så ER den kinesiske el-SUV bilen for dem. Den koster jo sågar det samme som den billigste Qashqai…

Men det bedste ved prisen, som altså starter ved 220.000 kr. er, at den egentlig er komplet ligegyldig. Det kan være svært at tage springet og købe en elbil, om den så er kinesisk, tysk eller fransk. Hvad sker der, når man vil af med den? Er prisen heeeelt nede at skrabe bunden? MG tilbyder fra starten privatleasing (prisen står længere oppe et sted), til fornuftig pris med 15.000 kilometer om året, og dét er vejen for alle dem, som vil prøve at “eje” en elbil, men som ikke har lyst til at eje den.

Da vi sammen, hver for sig, testede den nye Ford Kuga PHEV, sagde jeg, at den er en rigtig god bil til prisen, men egentlig ikke en rigtig god bil i sig selv. Det samme kan jeg sige om ZS EV, som gør alt det, den skal. Den kører, som den skal. Den har det udstyr, den skal have. Den er sikker, som den skal være. Den har ikke spektakulære køreegenskaber, og indretningen er lidt underlig med et rat som kun kan justeres op og ned, manuel aircondition (men stort glastag?!?), et infotainmentsystem med en skærm som er svær at se i solen – og vildt mange advarselslyde, som jeg ikke ved, hvorfor hele tiden bimler og bamler.

Jeg kan ikke anbefale nogen at købe en kinesisk bil, og jeg kan ikke anbefale nogen at lade være. Der er uoverskueligt mange problemer i og med Kina, som får mig til at se rødt: Menneskerettigheder overtrædes konstant, Hong Kong bliver trampet ned og Folkets Nationale Kongres og alle andre myndigheder holder tingene for sig selv. Men ville jeg købe en amerikansk bil, som USA står lige nu. Nej. Så vil man politisere biler, så er det svært at finde et land eller en producent, som ikke har lig i lasten. Det er nok nemmere bare at bygge en selv.”

Hvad synes Malene?

“Indrømmet, jeg var vildt forudindtaget, da vi trillede over mod Fredericia for at møde vognen. Som teenager drømte jeg nemlig om, at min første bil skulle være en MGB Roadster, den skulle naturligvis være rød med trådfælge, og om sommeren skulle jeg stå i bikini og vaske den. Ja, ja, teenagere, bevares. Med den vogn, som jeg naturligvis aldrig fik, på nethinden, er det jo nærmest majestætsfornærmelse at kigge på den nyopstandne elektriske MG. Faktisk syntes jeg, at det her var en snylter, der brystede sig af lånte/tilkøbte fjer. Men, og nu kommer mit men, så må man jo også lægge fortiden bag sig, tage en dyb indånding og kigge forbi egne forventninger. Det er trods alt noget nær 500 år siden, at jeg var teenager, og verden i dag er en anden. Der er en ny generation unge bilkøbere på markedet, og de hænger måske ikke så meget fast i fortiden, som de interesserer sig i fremtiden – og miljøet. Og set med de briller på, er MG ZS EV faktisk en ret så attraktiv bil, netop fordi den gør det muligt for familierne at skifte til strøm uden at skulle lægge en formue i bordet.

Designet er neutralt og ikke “se mig, jeg er en elbil”-skørt. Det er måske heller ikke voldsomt wowlækkert, men bare ganske almindeligt bildesign. Også indvendigt. Kabinen er, i min bog, ganske basic, men har al det, man skal bruge og lidt til, og så er jeg rigtig godt tilfreds med, at gearvælgerens drejeknap hurtigt kan sættes i Park ved et tryk på toppen. Accelerationen trykker ikke G, som man ellers kan opleve i flere elbiler, men den er frisk nok og tilstrækkelig.

Sæderne er dog lidt korte til mig (185 cm), og jeg vil ikke sidde komfortabelt på en længere køretur. Slet ikke når rattet ej heller kan justeres ud og ind, men kun op og ned. Men rækkevidden sætter jo så også en begrænsning for den slags. Sydfrankrig vil jo alligevel ikke komme på tale, da 263 kilometer hurtigt forsvinder på autobahnen, og selvom jeg kan hurtiglade, er det ikke godt at gøre flere gange om dagen. Derfor skal ZS EV betragtes som en rummelig grøn familiebybil, der kan bruges til turene i sommerhus og til sommerferien i Danmark (som vi jo alle holder i år).

Der gisnes og snakkes meget om økonomisk nedtur og recession i øjeblikket, det er som om, at vi alle venter på, at katastrofen rammer. Og det, tænker jeg, kan måske vise sig at blive en fordel for MG ZS EV, da folk jo så passer på pengene og derfor vil have mest muligt value for money. Omvendt er kinesiske produkter og virksomheder ikke just populære i øjeblikket, så hvis MG ZS EV alligevel ikke lige lægger ud med at være en topsællert, er det sandsynligvis nok på grund af det, og ikke fordi, den nye reintroducerede MG ikke er en rigtig fornuftig elbil til en attraktiv pris.”

PRÊT-À-PARTIR Magasin er et gratis magasin

Author: Malene Raith

Share This Post On