Autopiloterne kører Ford Kuga PHEV

Foto Malene Raith

Den er rummelig, praktisk, kører langt på literen og så er den blevet elektrificeret. Nok kommer den nye generation Ford Kuga også i diesel- og benzinmotorvariationer, men Autopiloterne har kun kigget nærmere på sensationen: den nye plug-in hybrid. Og ikke kun fordi, det er Fords mest elektrificerede vogn til dato herhjemme, men fordi det er den billigste variation og den, der af samme grund utvivlsomt vil blive langet flest over disken af .

Men inden man ræser ud for at købe vognen, bør man  lige skrive sig bag øret, at en plug-in hybrid (PHEV), og det gælder også Ford Kuga PHEV, først fungerer optimalt med  et fuldt opladet batteri.

Hvor er vi?

Den internationale testkørsel skulle efter planen være løbet af stablen i Faro, Portugal, (og ikke i Spanien, som vi er enige om i podcasten) i slutningen af marts, men blev af åbenlyse grunde aflyst. Præsentationen af den nye elektrificerede bil fra Ford måtte derfor vente lidt på sig, da det er en længerevarende proces at få fordelt testbiler til alle lande i stedet. Men nu er det lykkedes, og Autopiloterne har testet den helt nye Ford Kuga PHEV hver for sig i Danmark.

Hvad kører vi i?

Det er den nye tredje generation af den kompakte SUV Ford Kuga, vi er hoppet bag hvert sit rat i. Første generation så dagens lys i 2008, anden i 2013 (i Europa), fik sidenhen et flot facelift, der gjorde vognen robust og SUV-agtig, men med den nye tredje generation er Kuga blevet mere strømlinet og crossoverlignende. Morten Bek tester topmodellen Ford Kuga PHEV Vignale, og Malene Raith Ford Kuga PHEV ST-Line.

Hvad er nyt?

Den nye Ford Kuga er lavet på samme platform som Årets Bil i Danmark 2019, nemlig Ford Focus, og blevet lavere, længere og bredere i forhold til forgængeren. Designet har som sagt forladt det bombastiske SUV udtryk til fordel for et mere dynamisk crossoverlook med Fords nye signatur kølergrill og mulighed for adaptive LED-forlygter.

Kabinen er ny og mere rummelig, bagsædet kan rykkes frem og tilbage, afhængigt af om man vil have plads i bagagerummet eller plads til lange ben, og instrumentbordet er overskueligt og enkelt, som man kender det fra andre modeller, med mulighed for 12,3″ fuld digital instrumentering og headup display i form af en lille plastikplade ved forruden. Trådløs oplader er standard, og så kan man få det nyeste sikkerhedsudstyr til vognen såsom skiltegenkendelse, vognbaneassistent og 360 graders kamera, så man har fuld kontrol med omgivelserne.

Men selvfølgelig er den vigtigste fornyelse ved Ford Kuga, at den, ud over de rene benzin- eller dieselmotorvarianter, nu altså kan fås som plug-in hybrid. Altså med både elmotor, der får strøm fra et batteri som oplades med kabel, og brændstofmotor. Helt nøjagtig en 4 cylindret 2,5 liters benzinmotor og en elmotor, der får energi fra et 14 kWh batteri, som tilsammen giver 225 hestekræfter på forhjulene. Kuga PHEV er desuden udstyret med en trinløs CVT-gearkasse, der styres via en drejeknap i midterkonsollen. Kuga har vanen tro forskellige køremodes som Ecomode, Dynamisk mode osv., men plug-in hybriden har desuden fire ekstra modes til at generere ekstra strøm til batteriet fra opbremsning og rullen, et mode til at køre på en optimeret blanding af strøm og brændstof og et til fuld elektrisk kørsel.

Crossoveren kan ifølge Ford på den måde køre omkring 50 kilometer på ren strøm ved hastigheder op til 135 km/t med benzinmotoren slået helt fra. En smart funktion, hvis man for eksempel kører ind i en by med miljøzone og adgang forbudt for brændstofvogne. Når strømmen er brugt op, slår brændstofmotoren automatisk til igen. Kører man omvendt kun på brændstof skulle regnskabet være på ca. 15,4 kilometer på literen. Men mest optimalt er det naturligvis, at lade vognen selv blande brændstof og strøm og derved komme meget langt på literen (op til 71,4 km/l) afhængig af kørestil.

Kuga PHEV kommer ikke med en ladeboks, og man er derfor heller ikke bundet af et abonnement, men bliver dog leveret med både et type 2, som kan lade vognen op ved ladeboksen i indkørslen på omkring tre en halv time, samt et nødladestik (aka “mormorstik”), der kan gøre det på ni. Ford Kuga PHEV må desuden trække 1200 kilo på krogen. Prisen på starter på kr. 270.000,- og det er såmænd for denne her plug-in hybrid.

Hvad synes Morten?

“Rigtig meget har ledt op til det her øjeblik. Tidspunktet, hvor man i Danmark kan købe en plug-in-hybrid med god plads, masser af udstyr, pæn elektrisk rækkevidde OG en motor med kræfter til mere end en sløv overhaling uden at skulle bruge 400.000 kr.

Indtil nu har det med Kia Niro PHEV været nemt at få en god plug-in-hybrid under 300.000 kr., men hvis man er typen, som sætter pris på at have solidt overskud til sprint og overhalinger, så er den koreanske crossover dømt ud. Den har 136 hk, og de 136 heste er forholdsvis tamme og foretrækker at stå i boksen og hygge sig, ikke løbe rundt i galop på marken.

Hvordan lyder alt det gode fra Niro PHEV OG 225 hk til kun 10.000 kr. mere end den billigste Niro så? Netop, som et skelsættende tidspunkt. En moderne, rummelig, sikker crossover med plug-in-teknologi og 225 hk til 270.090 kr. Det har vi ikke set før, og konkurrenterne må være lige så forundrede og overraskede som vi andre er, over at Ford kan sælge sin nye Kuga PHEV til fantasipris.

Fakta: I Tyskland koster Kuga PHEV Titanium 20.000 kr. MERE, end den gør i Danmark. I Tyskland koster den direkte konkurrent fra Peugeot, 3008 Hybrid med 225 hk, omtrent 15.000 kr. mere end Kuga PHEV gør i landet med Autobahns. I Danmark koster 3008’eren 460.000 kr. Det er 190.000 kr. mere end Kuga. Hold. Nu. Op.

Til prisen er Kuga PHEV en fremragende bil. Det gælder både drivlinjen og så meget andet, der gør den til et godt tilbud. Jeg siger god bil til prisen, fordi der er punkter, hvor 3008’eren klart overhaler den. Ford har ikke en heldig periode, når det kommer til design. Kuga kunne være designet af et kinesisk eller amerikansk mærke, og den kunne være en hvilken som helst bil. Den er generisk, tilforladelig og bare okay. Nå ja, den ER designet af et amerikansk mærke, for Ford har sine dybeste rødder i USA, ikke Europa, så jeg er egentlig ikke overrasket. Som Vignale ser den alt for kromsminket ud til mig, og jeg er misundelig på Malenes ST-Line-version, som toner det hele ned og gør det grundlæggende design mere dynamisk.

Interiøret er som i Focus, stort set en ren kopi. Selv i topmodellen Vignale, med læder flere steder end på sofaen derhjemme, er det materialemæssigt i bedste fald gennemsnitligt, designmæssigt uinteressant. 3008 er måske nok ikke nær så nem at betjene, med så meget der foregår på touchscreen, men materialer og design er lysår foran.

3008 har jeg endnu til gode at prøve som plug-in-hybrid, mens plug-in-hybriden er den eneste Kuga, jeg har kørt. Så det vil ikke være rimeligt at sammenligne 1 til 1. Jeg vil hellere sige, at Kuga PHEV er den mest adstadige og komfortfokuserede Ford, jeg har kørt i årevis. Selv den store Galaxy har mere liv i styretøjet og præcision i undervognen. Men affjedringskomfort og køresikkerhed tæller i den grad også i det her segment, og der gør Kuga PHEV det rigtig godt.

2,5-liters benzinmotoren er stor, når man tænker på, at Kia bruger en 1,6’er i bl.a. Niro. Det gør en forskel, og også selv om batteriet tømmes, er Kuga PHEV ret kraftigt motoriseret. Det er helt tydeligt, at en stor benzinmotor med solidt bundtræk er en bedre og mere økonomisk løsning end en lille motor, der især presses, når der ikke er mere strøm at tage af. Så smart tænkt med den 2,5’er, Ford.

Kuga PHEV er et tilbud af de helt store, en skelsættende bil, og man får rigtig, rigtig meget bil og plug-in-hybrid for pengene. Men man får ikke den bedste SUV i klassen, så på den måde er det også rigtig godt for Ford, at prisen er skarp.”

Hvad synes Malene?

“Den lydløse start, stille motorgang og øjeblikkelige elektriske acceleration kan jeg ikke få nok af. Det er lækkert at rulle lydløst ud af indkørslen, jeg sidder godt og højt, har plads til det hele, og så kører Kuga PHEV simpelthen rigtig godt. På den der stabile Fordmåde, og samtidigt utrolig støjsvagt. Også med motoren i gang. Og CVT-gearet, der måske kan snerre lidt, når man træder til speederen, er faktisk både behageligt nedtonet og effektivt.

Interiør og instrumentbord er måske ikke så voldsomt sexet, og det synes jeg heller ikke det ydre design er, men det er gennemført praktisk, genkendeligt for Fordfans, og det virker. Masser af plads og køreglæde på den komfortable side. Skal jeg sætte fingeren på noget, må det være gearvælgeren, som man drejer over Reverse, Neutral og i Drive. Det er let og lige til, men jeg mangler en knap, så jeg nemmere kan sætte i Park, i stedet for at skulle dreje hele vejen tilbage igen. Helt sikkert i småtingsafdelingen, men til gengæld en daglig oplevelse. Man skal også vide, at det er svært at køre energi tilbage på batteriet, når det er tomt. Jeg satte vognen i det kraftigste regenererende køremode, da batteriet var fladt – her bruges der brændstof til at lade op – og på en tur fra København til Roskilde lykkedes det mig at få 3 kilometer på batteriet igen. Det kostede til gengæld over 70 kilometer på brændstoffet. Så er det nu altså nok smartere at smutte forbi en ladestation i stedet.

Til gengæld fungerer det suverænt, når jeg lader vognen selv styre blandingen af el og brændstof. Så kan man køre virkelig langt på literen, hvis man kører sådan nogenlunde indenfor fartgrænserne, og hele tiden få gavn af den gode elektriske acceleration. Og det er jo det, der er meningen med en plug-in hybrid.

Kuga PHEV er ikke, som man måske kunne tro, en skizofren bil for folk, der ikke rigtig kan beslutte, om de er til brændstof eller el. Det er en bil til folk, der gerne vil køre langt på literen, hvilket de jo kan med hjælp fra batteriet. Det er vognens kernekompetance, som kræver, at man oplader batteriet dagligt. Og jeg lægger tryk på kræver – hvis Kuga PHEV skal give mening. Vognen kører suverænt bedst med gang i begge motorer, og uden elmotoren bliver vognen altså lidt en småkedelig vogn. Så er der ikke meget fidus ved at køre plug-in hybrid. På nær prisen altså.

Af samme grund synes jeg også, at det er lidt ærgerligt, at der ikke følger en ladeboks med vognen. Jeg kan godt lide pricippet om, at folk selv må vælge leverandør, men omvendt frygter jeg, at det gør det lidt for let for folk at købe Kuga PHEV, alene fordi den er billig. For så bare at køre på brændstof og spare udgiften til en ladeboks/abonnement, og dermed ikke få glæde af vognens fulde potentiale. 

Det har da også fået flere lande i Europa til at overveje at fjerne afgiftfritagelsen på plug-in hybrider. Hvis man ikke gider lade, bør man i stedet vente på den almindelige Kuga hybrid, den uden ledning, som kommer senere på året. Men har man omvendt opladningsmuligheden, så får man utroligt meget bil for pengene. “ 

Author: Malene Raith

Share This Post On